• kuran'ın bug'larından sadece biridir.
  • üzeyir, sadece bir ayette geçen, hakkında başka muteber bilgi bulunmayan, bırak peygamberliğini, övülen biri olup olmadığı bile tartışmalı bir kişidir. yahudi din adamı ve yazıcı ezra'yla özdeşleştirilmiştir sadece. yahudi inancına göre ezra, peygamber değil din adamı olduğundan, dediklerinin sorgusuz sualsiz kabul edilmesinin "üzeyir allah'ın oğludur dediler" mealindeki ayetle ağır biçimde eleştirildiği düşünülür. devamında gelen ayetteki "onlar, allah'ı bırakıp bilginlerini ve rahiplerini rabler edindiler ve meryem oğlu mesih'i de." ifadesi de bunu destekler. bu mecazi yorumdur.

    bir de literal anlamda alalım. çok küçük bir kısım yahudi üzeyr'in direkt allah'ın oğlu olduğuna inanmış olsun. sadece tek bir ayette geçen, üzerinde de fazla durulmamış bir ifadeyle onlar da eleştiriden nasibini almıştır. kur'an'da yeterince genel yahudilik eleştirileri olduğu gibi, durumlara hatta o güne özel ayetler olduğu reddedilecek bir husus değil.

    kaldı ki yahudilerin doğrudan ezra'ya olmasa bile birtakım kişilere bene ha elohim yani tanrının oğulları** dedikleri; bazı krallara da mecazen tanrı oğlu dendiği, hem tevrat hem tanah'la sabittir. bizzat tanah'ta böyle ifadeler okuduğumu bilirim. kur'an'daki üzeyir'in tanah'taki ezra değil de bu kişilerden biri olma ihtimali olduğu da söylenir. ("üzeyir ezra'dır" önkabulüyle gidince islam ansiklopedisi'nde bahsedilen enoh meselesini anlamamak da normal) mesela tekvin 6. babtaki ifadelere bakalım:

    (günümüz çevirilerinde ilahi varlıklar diye kıvırmalara başvurulmuş tabii ki, neyse dipnotta belirtmişler, ben sizin için düzelttim)

    "tanrı oğulları insan kızlarının güzelliğini görünce beğendikleriyle evlendiler. rab, 'ruhum insanda sonsuza dek kalmayacak, çünkü o ölümlüdür' dedi, 'insanın ömrü yüz yirmi yıl olacak.' tanrı oğullarının insan kızlarıyla evlenip çocuk sahibi oldukları günlerde ve daha sonra yeryüzünde nefiller (düşmüş kişiler) vardı. bunlar eski çağ kahramanları, ünlü kişilerdi."

    son olarak maide 18 mealinin ilk cümlesini okuyalım:

    "yahudiler ve hıristiyanlar, 'biz allah’ın oğulları ve sevgili kullarıyız' dediler."

    böyle söyleyenlerin, otomatik olarak ezra'ya da üzeyir'e de "allah'ın oğludur" demiş olacağı ortaya çıkar. buradan bir şey çıkmaz, size ekmek... ayrıca son bir tavsiye, birkaç alim öyle dedi diye, idris'in enoh, şuayb'ın musa'nın* kayınpederi olduğu falan gibi görüşlerin kesinlik arz ettiğini, bunların da kur'an'dan anlaşıldığını falan zannetmeyin. gülüyoruz sonra.
hesabın var mı? giriş yap