şükela:  tümü | bugün soru sor
  • suraiya faroqhi nin osmanlı tarihi ile ilgili son derece ilginç ve derinlikli eseridir. kapakta şunlar yazıyor ama çok daha fazlası da var:

    osmanlı hanedanı isyanlar, savaşlar, tahtan indirmeler gibi görünüşte ölümcül krizlere rağmen hükümranlığının sürekliliğini nasıl korudu? ciddi krizler karşısında bile kesintiye uğramaması başlı başına kayda değer bu sultani hükümranlık hangi yollarla meşrulaştırılıyordu? osmanlı tarihçisi suraiye faroqhi, ordunun bir değer olduğu kadar bir yüke dönüştüğü durumlarda bile korunan bu istisnai ikbali anlamak amacıyla meşrulaştırma mekanizmalarına yakından bakıyor. padişahlar, vezirleri ve diğer yöneticileri tarafından icat edilmiş olan meşrulaştırma araçlarının, gerek müslüman gerek gayrimüslim sayısız osmanlı sakinini bu kesintisiz hükümranlığın kendi çıkarlarına olduğuna, hatta belki ilahi bir planın parçasını oluşturduğuna ikna etmek üzere üretildiğini ortaya koyuyor. padişahın iktidarının nasıl sergilendiğinin yanı sıra, bu imgelerin yabancı hükümdarlar tarafından nasıl algılandığını da analiz eden yeni bir hükümdar aynası, 16. yüzyıl ve 18. yüzyıl ortaları arasındaki döneme ilişkin kapsamlı arşiv araştırmalarına dayanan makalelerden oluşuyor.

    saraydaki vahşi ve egzotik hayvanlardan tutun da av partilerine, yabancı elçilerin şaşkınlık ve ilgiyle izledikleri geçit törenlerine, hediye kültürüne; kölelik ticaretinden iran ve babürlü devletleri ile olan münasebetlere, korsanlık, ticaret, osmanlı'da sosyal hayat...ve daha bir sürü tarihsel anlatı ile güzel v e bir çırpıda okunabilecek bir kitap...

    bi ara sırtlan etinin afrodizyak olarak anıldığını, topkapı sarayı'nda aslanhane olduğunu, evliya çelebi nin dördüncü murat la nasıl kanka olduğunu da, sultanın o kadar zalim olmadığını hatta hoş sohbet ve sevimli bir adam olduğunu anası yüzünden biraz gaddarlaştığını... da öğreniyoruz