şükela:  tümü | bugün
  • yeşilçam'da uzun yıllar boyunca uzun, iyice parlatılıp cilalanmış siyah çizme *; tespih, tütün tabakası, kırbaç, fötr şapka, kürklü palto gibi nesnelerle bir bütün oluşturarak gücün, otoritenin, yereldeki siyasi ve sosyal nüfuzun önemli simgelerinden birisi olmuştur.
    ağa zulmü altında inim inim inleyen köylü kimi zaman ağaya başkaldırdığı, kimi zamanda özellikle ferdi tayfur'lu ibrahim tatlıses'li filmlerde görüldüğü gibi ağanın kızına göz koyduğu ! için ardı ardına inen çizme darbelerinden kurtulamamıştır.
    bu sahnelerde özellikle alttan çekimlerle çizme ve dolayısıyla simgelediği katıksız ve kaçınılmaz baskı ve şiddete vurgu yapılmış, düzenin ve statükonun devamını sağlayıcı rolünün altı çizilmiştir.
    çizme figürünü en fonksiyonel ve vurucu şekilde kullanan en güzel filmlerden birisi hiç şüphesiz ki züğürt ağa filmidir.
    filmin ilk yarısında yukarıda belirttiğim kombinasyonun en görkemli aksesuarlarından birisi olarak filmde bolca görülür, yakın plana alınır.
    finalde; ağanın ağalığına dair elde kalan son değeri olan çizmeleri satmak zorunda kalması, son feodal güç kırıntısını da kaybettiğini etkileyici bir biçimde resmeder.
    yeşilçam'da çizme; kırsala dair nüfuzun bir simgesi olarak betimlendiği gibi cinsel anlamda iktidarın, erkekliğin de bir sembolü olarak kışkırtıcı ve tahrik edici bir nesne olarak da işlenmiştir.
    necati cumalı'nın eserinden feyzi tuna tarafından sinemaya uyarlanan tutku adlı filmde kenan kalav'ın canlandırdığı şerifali yakışıklılığının yanısıra gösterişli çizmeleri ile de hem hacer'in* hem de hacer'in annesi gülsüm'ün*'ın rüyalarını süsler.
    çok fazla bilinmeyen ve yine hülya avşar'ın başrolde olduğu süreyya duru'nun yönettiği uzun bir gece adlı filmde de körüklü çizme; kır ve kasaba yaşamına özgü hayranlık uyandırıcı, şehvet duygularını kamçılayan bir unsur olarak gösterilmiştir.
  • ancak yeşilçamın 60'li 70'li 80'li yıllarında bir güç simgesi olabilecek nesne. yani nüfusun çoğunluğunun kırsalda yaşadığı yıllarda.
    bugün itibari ile lüks jip, lüks ev, siyah takım elbise içine kravatsız beyaz gömlek, illa ki belde silah vs. nesneler bunun yerini almıştır.
    zaten sınıf farklılıkları meselesi günümüzde yeşilçamın ilgilendiği bir konu olmaktan da genelde çıkmıştır.
  • ayrıca go-go boots olarak tabir ettiğimiz şu çizmeler de melodramlarda sıklıkta kullanılan ''zengin kızı'' aksesuarıydı. para ve gücü elinde tutan bu kızlar gece klüplerinde , plajlarda ateş etrafında, babişkolarının yalısında çılgınca dans ederken, veyahut köyden şehre yeni gelmiş türkan şoray, zeynep değirmencioğlu ve hülya koçyiğit'i itin götüne sokarken bu çizmeleri giyerlerdi.