şükela:  tümü | bugün
  • artik gonul yarasi olmustur bu guzel filmin vizyon ismi.
  • (bkz: gonul yarasi)
  • (bkz: dil yarası)
  • basrollerini kadir inanir, serpil cakmakli, bulent bilgic'in paylastigi ve reha yurdakul, aliye rona, sami hazinses, nuran aksoy'un yardimci oyuncu olarak karsimiza ciktigi 1982 yili yapimli orhan elmas filmidir.

    birey - toplum iliskisini tum acimasizligiyla irdeleyerek vermek istedigi mesaji sanatsal bir cerceve icerisinde izleyiciye ulastirmayi basarmis turk sinemasinin nadide orneklerinden birisidir.

    film, daglarin arasina hapsolmus bir anadolu koyunde gecmektedir. aga'nin oglu mustafa (bulent bilgic) ile koyun en guzel kizi zeynep (serpil cakmakli) birbirlerine sevdalidirlar. koyde salcilik yaparak hayatini surduren davut (kadir inanir) ise zeynep'e icten ice karsiliksiz bir sevgi beslemektedir. gun gelir, dugun dernek kurulur mustafa ile zeynep evlenecektir ancak dugun gecesi davut gelini kacirir, fakat bir sure sonra kizin kendisini istemedigini anlayinca zeynep'i serbest birakir.

    namus ayaga dusmustur artik ve zeynep aga gelini olamayacak kadar kirlidir.

    gunler gectikce mustafa icine kapanmaya baslar, ask acisi kaplamistir her yanini, oglunun haline uzulen aga babasi careyi zeynep'i geneleve dusmesinde arayacak, bu sekilde kizdan hevesini alan mustafa bir sure sonra unutacak ve karsi koyun agasinin kiziyla evlenmeye razi olacaktir, beklenildigi gibi de olur.

    geneleve dusurulen ve mustafa tarafindan terkedilen zeynep'in haberi davut'a tez ulasir. artik yapilacak olan bellidir, takar silahini beline duser sehir yollarina davut, kirar kapisini gunah yuvasinin cikarir disari zeynep'i. 40 tas su doker basindan asagi, takar kirmizi kusagi gelinliginin beline, atin ustunde getirir koyune geri, zeynep namusudur artik onun.

    kader aglarini coktan ormustur ne yazik ki. koy meydaninda toplanan kalabalik, davut ile mustafa'nin catismasina ve koy ahalisinin agaya karsi davut'u korumasina sahit olacakti.

    aga'nin oglu mustafa'yi olduren davut hapistedir artik, yillar gecer tahliye zamani gelir, zeynep anadol pikap'in kasasinda serce gibi usuyerek hapishane kapisina karsilamaya gelir, kendisini seveni alip koye geri getirme sirasi ondadir artik.

    bu film, senaryosuyla ve gorkemli final sahnesiyle, gerek toplumun yozlasmis ahlak anlayisina gerek kadin - erkek iliskilerinin parcalanmisligina tokat gibi bir cevap olurken feodal duzenin en saglam temellerine bir dinamit olarak yerlesmekteydi ayni zamanda.
  • bazen nükseden, bazen yenilenen bir şeydir.

    "derdim çoktur hangisine yanayım
    yine tazelendi yürek yarası"

    (bkz: derdim coktur)
  • 80'lerde sanayileşmenin köylüye vurduğu ilk darbenin etkilerini ve ataerkil toplumda kadının konumunu basit, duru, ama acıklı bir biçimde ele alan film. kadir inanır'ı her zaman sevemesem de bu filmdeki başkaldıran ve aşık adam halini beğendim.
  • davut karakterinin (kadir inanır) sevgilisini(serpil çakmaklı) batak kirinden şelale suyuyla arındırdığı film.
  • her şeyin son derece insan doğasına uygun işlendiği şahane film; aşk, kıskançlık, acımasızlık, pişmanlık, isyan, duygu ve eylemlerinin abartıya kaçmadan işlendiği orhan elmas filmi. filmin senaryosu ve yapımcılığı memduh ün'e aittir ayrıca.