şükela:  tümü | bugün
  • bergama zeus sunaginin yerinde bugun sadece temelleri vardir.ikinci abdülhamit zamaninda sanat yapilarina bagnazlik nedeni ile bu unlu sunak almanlar (carl humann) tarafindan berlin'e goturulmustur.duzenli bir sekilde kesilerek ambalajlanan sunak dikili limanindan gemilere yüklenmiştir.daha sonra sunak ile ilgili kazilarda bulunan susleme ve frizlerde goturulerek berlinde bergama muzesi dedikleri yerde restore edilmiştir.
    ikinci eumenes zamaninda galatlara karsi kazanilan yenginin anisina dikilen anit zeus ve athenaya adanmiştir. plani kare biciminde olan bu anit, bes basamakli bir podium üzerinde ve iki katli olarak yapilmistir.dis yuzu tanrilarla gigantlarin savasini betimlemektedir. zeus sunaginin frizi dev boyda 118 kabartmadan olusmaktadir. bu kabartmalarin her birinde olympos tanrilari ile gigantlar arasindaki savas canlandirilir. gigant denilen devler aslan ya da boga kafali ve yilan kuyruklu azmanlardir. olympos tanrilarindan zeus, athena, leto, apollon, artemis, dione, otos, alkyoneus, porphyrion ve daha adlari bilinmeyen baskalari gorulur. kabartmalarda devlerin, tanrilarin gucu altinda ezildikleri, govdeleri paramparça edilip korkunc acilar icinde kivrandiklari an canlandirilmistir.bergama'ya ozgu patetik uslupla islenmis olan bu kabartmalar hellenistik sanatinin en gorkemli yapitlarindandir. tum kabartmalarda birlik ve uyum gorulmesine karsin tek bir sanatci tarafindan yapilmadigi da anlasilmaktadir. oyma adlar arasinda dionyades, menekrates, melanippos, orestes, theorrhetos gibi heykeltraslarin okunmasi da bunu kanitliyor. bunlarin tumu de bergamalidir.
  • bergama'daki varlığını iki derin çukurla belli eden, göçmen sunak.
  • bergama krallarından eumenes ii tarafından m.ö. 197-159 yılları arasında yaptırılmıştır.
    alman arkeologların 1865 yılından itibaren bergama'da yaptıkları kazılarda ortaya çıkarılmış,
    kalıntıları berlin'e gönderilmiştir.
    berlin devlet müzesi'nde restore edilerek 1871 yılında sergilenmiştir.
    o tarihten sonra müzenin adı pergamon müzesi olmuştur.

    (bkz: bu kadarı da fazla artık)
  • deyimlere konu olmus bir tarihi eserdir bu. ornek: "got, got degil zeus sunagi" (bkz: ahmet yilmaz)
  • ihtişamını görünce müze merdivenlerine yığıldığım eser. herifler, bu ülkeden aparttıkları hazineler için koskoca müze yapmışlar.
    e tabi onlar da haklı, tarihi diye sadece zart kontunun şatosu, pırt dükünün malikanesini gezdirebilmek nereye kadar...
    (bkz: cani yanmak)
  • aslında yanlızca zeus'a değil bergamalılar tarafından tüm olympos tanrılarına adanmış olan sunak, merdivenlerle çıkılan taraçada ilk olarak göze çarpan karakterler olduklarından zeus ve athena ile özdeşleştirilmiştir. kaidesini çevreleyen kabartma frizlerinde gigantomakhia adı verilen ve olympos'lu tanrılar ile gigantlar arasındaki savaşı anlatan sahneler yer alır. milattan önce ikinci yüzyılın ilk yarısında bergama kralı 2. eumenes'in galatlara karşı zaferi onuruna tamamlanan eserde tanrılar bergamalıları, yenik gigantlar ise galatları temsil eder. özellikle bu gigantomakhia frizi hellenizm heykeltraşisinin bir dönemine damgasını vuran bergama ekolünün ve onun heykeltraşiye getirdiği duygu yoğunluğu içeren barok ve patetik üslubun en güzel örneği, baş yapıtıdır. sunağın iç duvarında ise daha ziyade eski, klasik üsluba yatkın bir friz dizisi yer alır. bu kabartmalarda bergama'nın kurucu kahramanı kabul edilen telephos'un hayatı ve işleri anlatılır.
    sunak hellenistik dönemin anadolu'daki en önemli mimari ve heykeltraşlık örneği sayılsa da ne yazık ki artık almanya'da sergilenmektedir. osmanlı imparatorluğu borç batağında yüzerken, ikinci abdülhamit tarafından çok cüzi bir yardım karşılığında alman mimar carl humann'a satılan sunak parça parça sökülerek berlin, bergama müzesinde yeniden monte edilmiştir. halen sahnelerinde yer alan tanrıların ve yılan bacaklı gigantların kimlikleri tartışılır olsa da bu arkeolojik hazine üzerindeki araştırmalar gerçek evinden uzakta sürmektedir.
  • ustu kapali bir mimarisi oldugu icin sunakligi* bir miktar tartisma konusu olmus olan yapidir. zira antik yunan'da sunagin asil amaci yakilan adaklarin dumaninin gokyuzune yukselip tanrilara ulasmasi iken, ustu kapali bir sunak ne kadar anlamlidir tartisilir. yine de yapinin diger ozellikleri de sunak disinda bir amaci olabilecegini gostermemekte.. ilginc..
  • bergamadaki girişinde "büyük sunak", bergama müzesindeki minyatüründe "zeus altarı", ekşi sözlükte "zeus sunağı" diye geçen yer. bu tanımlardan zeus altarını tercih eden okurlara adatepe'de ayrı bir zeus altarı daha olduğu hatırlatılmalı tabi. bergamadakinde görecek sadece 2 çınar kalmış boş bir mekan. bu bağlamda görmekten çok okunması gereken yer denilebilir. ancak illaki görmek isteyenler için (bkz: pergamon müzesi)
  • almanya'dan geri alınması için sanırım daha önce girişimlerde bulunulmuş ama sanki babalarının malıymış gibi vermiyor adiler. o değil de daha kim bilir kaç tane daha tarihi eserimiz talan edilmiştir ve halen edilmektedir?