• tevekkul islami anlamda ustune dusen her seyi yapip(yani essegini saglam kaziga baglayip) gerisini allaha birakmaksa da, edebi kullanimda essegin cayira salinip mevlanin kayirmasina tekabul edebilmektedir.essegin olmesi halinde ise fazla yaygara yapilmadan mutevekkil olunur kabullenilir.
    kayip esek bulundugunda ise "allaha sukredilir", zugurt tesellisi yoluyla mutlu olunur ki dogu felsefesini anlayis dinamigini ben bu orneklere sigdirmakta bir sakinca gormuyorum.
  • tevekkül, kendini kaderine teslim etmektir. kaderciliğin bir uzantısıdır. ancak tanrı'ya bağlı olan kalp kötü şey düşünmez. tevekkül olan herşeyi rıza ile karşılama halidir.
  • din derslerinde hep kizkalesi efsanesiyle orneklenen kaderci, kendi halinde bi inanc sistemidir. her seferinde "demek ki neymis cocuklar? kaderden kacilmazmis ama kral bunu onlemek icin elinden geleni yapmis" denir.
    ayrica esegini saglam kaziga bagla, sonra allaha emanet et lafinin daha uc versiyonu "kaliteli yem kullan, sonra sazanin gelmesini bekle" seklinde de olabilir.
  • allah’a mutlak güven. sufi terminolojide nefsi marziye de denir.
  • (bkz: güven)
    (bkz: emin olmak)
    (bkz: huzur)
  • tanriya surekli buyuk ikramiye i¢in yalvaran, ancak piyango bileti almayi akil edemeyen $ahsiyetin bihaber oldugu kavram.
  • kirmani'ye göre: bulmak ve kaybetmek sırasında kalbin sukûnet içinde olmasıdır.
  • tevekkül, insanın işini hiç muhtaç kalacağım korkusu olmaksızın allah’a emanet ettiğini gösterir. arayışçının, her takdirin rabb-i zülcelal’in elinde olduğuna iman ettiği yakin derecesindeki imanın neticesidir. arayışçının rabbine itimadını, sebeplerin varlığı ya da yokluğu, hayatın neşeli ya da hüzünlü günleri değiştirmez. arayışçı, böylece mütevekkil olur. tevhid hakikatıyla yaşamaya başlar. insan bu makama gelene kadar, sebepleri tesir sahibi olmaktan azletmesi, kendine verdiği makamı terketmesi, kendisi bu çaba içinde fani olması gerek ta ki huzur kapısının eşiğine varsın.
  • insanın ilk kutbunun (balçık) vazifesini tamamlamasından sonra diğer kutbunun (ruh) ellerini göğsüne bağlayıp susmasıdır. tevekkül ancak ilk faaliyet yerine getirilirse anlamını bulur. islam inancında, diger semavi dinlerde ya da sonradan doğmuş tüm insani kökenli doğu dinlerinde tevekkül farklı tanımlarla mevcuttur. islam dininde yerini tasavvufla belirgin hale getirmiş, olgunluk kriteri bir ayrıntıdır. münferiden inancın tamamı yada temeli degildir.
hesabın var mı? giriş yap