• sinema sanatının zirvesinde kendine yer edinmiş olan 3 filmden biridir. kesinlikle stalker ve solyaris'in ilk 2'yi belirleyeceğini düşündüğüm bu üçlüden üçüncüsü hangi film olur bilemem, ama ilk 2 işte bu yönetmenin eserleri olmuştur.

    solyaris sadece insanlığa armağan olamayacak kadar iyi bir filmdir zannımca, sanki sonsuzluğa aittir, tüm canlı ve cansızlara aittir, bitkilere ve de ışığa, gezegenlere ait olmuş bir kara deliktir solyaris. ve kendini gerçekten zorlayarak, anlamaya çalışarak, bu epey uzun ve ağır filmi kendini dış dünyadan soyutlayabilerek izleme cesaretini gösterebilecek herkes bu acı deneyim sonunda soru işaretleriyle, belirsizliklerin vereceği düşünme zorunluluklarıyla, tarifsiz hislerle hayatına devam edecektir. bu film çok fazla olmuştur, gereğinden fazla...

    komünizme, kapitalizme, edebiyata, bilime, dine, tanrıya, anlamlandırmaya ve de anlamsızlığın her haline çekebileceğiniz, her ucundan başka bir tartışma yaratabileceğiniz, kesinlikle herkesin başka başka anlamlar çıkarabileceği, kendince bir şeyler alarak yoluna devam edebileceği bir deneyimdir bu film. benim aldığım deneyim ise şudur ki;

    nasıl bir güç var her şeyi yöneten, bizleri sanrılara salıveren, yalnızlığımızı kontrol eden ve de hiç yalnız bırakmayan bizleri. bu nasıl bir güçtür ki gerçekliği bana keyfince tattırabilme yetisine sahiptir, ve de bana çoktan öğretmiştir gerçeklik dediğimiz belki de hiçliği. bu bir güç müdür? yoksa benim zayıflığım mı?
  • kendimce sahnelerini ayırdım, şöyle oldu:

    iki bölüm, 33 sahneden oluşan film.

    1. bölüm 1.15.58

    1) jenerik.............................................................2:50
    2) baba evi, tanışma............................................7:50
    3) solaris videosu...............................................13:00
    4) film sonrası konuşmalar....................................2:55
    5) anne, at ve çocuk.............................................0:37
    6) burton'la konuşma...........................................2:40
    7) burton'la telefon görüşmesi.............................2:02
    8) highway scene.................................................4:36
    9) baba evi, notları yakma....................................4:38
    10) solaris üssüne iniş..........................................2:40
    11) tanışma ve ilk sanrılar.....................................6:47
    12) video...............................................................4:55
    13) 3.kişiyle tanışma..............................................4:35
    14) kızın peşine düşme..........................................1:16
    15) snout'la konuşma............................................2:35
    16) videonun kalanını izleme, uykuya dalış............4:55
    17) hari..................................................................6:58

    2. bölüm 1.23.55

    18) roketle yollama................................................2:50
    19) ziyaretçiler hakkında........................................4:45
    20) rüya ve geri dönüş...........................................3:32
    21) kendini parçalama............................................3:43
    22) toplantı............................................................4:08
    23) amatör film.......................................................5:14
    24) yok etme-vaz geçme........................................4:43
    25) gerçek hari kim?...............................................5:43
    26) doğum günü...................................................12:24
    27) resim ve yerçekimsizlik.....................................5:46
    28) intihar...............................................................6:42
    29) ışıklı yol.............................................................5:36
    30) rüya..................................................................6:04
    31) mektup.............................................................3:30
    32) konuşma-kulak.................................................3:40
    33) son sahne-baba evine dönüş...........................5:30
  • stanislaw lem tarkovski'nin filmi hakkında ''o solyaris'i değil, suç ve ceza'yı çekti'' demiştir.
  • üç saatlik, insanı depresif yapan, bitmek bilmeyen, ömür törpüsü film.

    --- spoiler ---

    arkadas yillardir uzaydasiniz, herseyi gectim onca sigarayi nereye stokladiniz be?

    --- spoiler ---
  • sovyetlerin 2001'e cevabıdır dense de bence öyle değildir. bence the shining filmi solyaris'e kubrick (amerikan) cevabıdır.
  • 24 mayısta nihayet blueray'i çıkacaktır. tabii ki criterion'dan.

    http://www.criterion.com/films/553-solaris
  • yaptığım araştırmalar sonunda bu filmde anlatılmak isteneni kavradım. aslında çok kolay, belki de ilk kavranan şey: içimdeki deniz; solaris benim!
  • tarkovksi üstadın, kendi solaris'ini kurduğu bir eser. eleştirisi ve kitapla karşılaştırması ekşi sinema'da yer bulmuştur kendine.

    http://eksisinema.com/solaris-dosyasi/
  • anne figürünün filmin sonuna doğru yer almasının nedeni insanın içinden asla çıkmayacak olması olabilir. chris uyurken odada yer alanlar, annesi, hari ve köpeğidir. babası, at ve arkadaşları odada yoktur. çünkü onlar chris için kaybedilmesi bir anlam ifade edilmeyen öznelerdir.* yani chris annesine, hari'ye ve köpeğine aşıktır sadece. babasına, atına, mesleğine veya başka bir şeye aşık değildir. (nitekim babası ile ilişkilerinin kopuk olduğu filmin başında anlatılır. yine mesleği ile olan kopukluk da filmin içinde yer alır. chris karısıyla veya doğa ile karşılaştığında mesleğini unutur. mesleğini, görevini yapmadan önce her gün doğada gezinir).

    bir de anne, köpek ve eş figürleri insanın tabiatındaki en sadık olgular diyebiliriz. üçü de size aşık olan varlıklardır. bu nedenledir ki insanın vicdanını sorguladığı veya zor duruma düştüğü anlarda yanınızda yer alırlar. sizin sıkıntınız, yaranız ne ise anneniz soğukkanlılıkla onu düzeltmeye çalışır*.

    filme dönecek olursak; film bizim alışık olduğumuz bir bilim kurgu filmi değildir. 2001 kadar bile bilim yoktur içinde. bilim, filmin çok diplerindedir. "bilim kurgu filmlerinde olması gereken mantık ve açıklamalara ihtiyacı olan kişilerin" ihtiyaçlarını karşılaması için bilim filmin içinde yer alır. çünkü tarkovsky'nin asıl anlatmak istediği bilimsel formüller, normlar veya bunların dayanakları değildir. insanın yaşama nedeninin dayanağıdır. aşkın ve vicdanın daima insan ile birlikte olduğu, beyin uyurken veya uyanıkken bile başucundan hiç ayrılmadığı. hatta bazen vicdanın, istemdışı hareket edebilecek düzeyde olabileceğini** anlatmıştır. filmde hiçbir bilimsel makalenin okunmaması, uzay gemilerinde yer alan kullanım kılavuzları gibi bilimsel zırvalarla uğraşılmaması onun yerine sanat eserleri ve kitapların içlerinden varoluşlarla ilgili yazıların okunması bir kez daha tarkovsky'nin amacını vurgular.

    vicdanınızın hiç bir kapının arkasına saklanamayacağı, düşünmeyerek bile ondan kurtulamayacağınızı, gerçekten aşık olduğunuz öğelerin daima yanınızda olabileceğini anlamışsanız; filmi anlamışsınızdır.
  • andrey tarkovski'nin - bence - en iyi filmidir. ayrıca izlediğim en etkileyici filmdir. bunu yapan adam offret gibi bir saçmalığa nasıl imza attı... orası muallak.
hesabın var mı? giriş yap