• bu hızlı konuşup çok şey anlatma takıntısı ile the newsroom'daki her karakter "karakter gelişim anları" haricinde birbirinin aynısı muhabbetler çeviriyor. yani bir dizideki bütün karakterlerin zeki nüktelerle dolu uzun konuşmaları hızlıca yapıyor olması bi süre sonra durumu "fantastik" kılıyor. yazarken belli bir şablonu var çünkü adamın, karaktere uyar uymaz demeden o şablonu dayıyor hepsine. bütün karakterlerin bu zeki diyalog kasma tribi harbiden bayıyor bi süre sonra, izlerken "he aga he" diyorsun. öyle yani.
  • the social network'te bir kere daha hünerini konuşturmuş diyalog ustası senarist. dileğimiz bir ara televizyon dizilerine de dönmesi. tamam filmlerde harikalar yaratıyor ama insan şöyle studio 60, west wing gibi ince ince örülmüş, uzun soluklu yeni bir diziye daha sihirli değneğini dokundursun istiyor.
  • the newsroom'da harikalar yaratan senarist. bir bolumde yazdigi diyaloglardan turk dizileri sezon cikarir.
  • insanı senarist olmaya özendiren başarılı film insanı, çekimlerine başlanan steve jobs filminin senaristi. önümüzdeki sonbahar yeni filminin vizyona girmesiyle yine dikkatleri üzerine çekecektir.

    yazdığı dizi ve filmler kurgu olarak çok güçlü değil, zaten tekniği kurgu üstüne değil tamamen diyalog üstüne kurulu. diyalogları gerçekten kusursuz. yarattığı karakterlere eski aktörlerin isimlerini vermeyi sever.

    (bkz: gary cooper)
    (bkz: don keefer)

    yarattığı her karakter zekidir, hızlı konuşur,hazır cevaptır, iyi espri yapar, ana dili ingilizce olmayan birinin hemen anlayamayacağı kalıplara çok hakimdir ve film referansları kullanır. sorkin, eserlerine mizah katmak için karakterlerine zeki bir insanın yapmayacağı gaflar yaptırır.

    eski şarkıları ve filmleri diyaloglarına katar.
    (bkz: you were always in my mind)
    (bkz: into the mystic)
    (bkz: you better you bet)

    (bkz: sweet smell of success)
    (bkz: rudy)

    ve bunun gibi daha birçok farklı tekniği vardır. şuan yazmaya üşendim ama ilerleyen günlerde bir edit gelebilir.
  • yazdığı dizi ve filmlerde, birbirine çok benzeyen hatta tıpkısının aynısı diyaloglara rastlanabilir. bu durum, başka insanların da dikkatini çekmiş. youtube'da sorkinims 2 başlığı altında birkaç video var.

    the social network ve moneyball filmleri arasında buna benzer küçük bir bağlantı var.

    --- hafif the social network ve moneyball spoilerı ---

    the social network filminde eduardo saverin sevgilisine hediye olarak atkı alır. sevgilisi atkıyı beğenmez ve ateşe vererek çöpe atar.

    http://youtu.be/lpsslwlzl40?t=28s

    moneyball filminde ise john henry ve billy beane konuşmaktadır. john, eşine hediye olarak ne alabileceğini sorar. billy, atkı yanıtını verir. john suratını buruşturarak bu fikri garipser.

    http://youtu.be/jjf1o4jmqem?t=37s

    --- hafif the social network ve moneyball spoilerı ---
  • quantin tarantino ile birlikte tarzını en sevdiğim 2 senaristten biridir. ikisi de birbirlerine hayrandır. geçenlerde tarantino, 2010lu yılların en mükemmel filmine senaristi sorkin(bu filmle en iyi senaryo oscar'ını aldı) olan the social network'u aday göstermişti. proofgörsel

    tarantino gibi diyalog konusunda aşmıştır. yaratma sürecinde; yazdığı bütün diyalogları, senaryoyu aktörler gibi oynadığını hatta bir gün kendini kaybedip kafasını aynaya vurduğunu anlatır.

    kendisinin masterclass'taki senaryo derslerini izledim, notlar aldım. inşallah boş bir vaktim olursa editlerim.
  • (bkz: the newsroom)

    çok hızlı konuşan karakterlerin -sanırım bu yolla biraz da ne kadar zeki olduklarını anlatan- senaristi.
  • ilham verici insanlardan şaheser çıkarmayı çok iyi bilen senarist. 2010'larda en çok beğendiğim 5 film arasına girebilecek the social network ve moneyball filmlerinin senaryolarını yazmasıyla hayranlığımı ''parti kur oy vereyim abi'' seviyesine çıkarmıştır.

    hızlı düşünen hızlı konuşan hızlı yükselen karakterler alametifarikasıdır. molly's game ile ilk yönetmenlik denemesinin altından başarıyla kalkmış. filmin yarısındayım ama filmin işlenişini ve senaryosunu o kadar çok beğendim ki gaza gelip buraya yazmak istedim. umarım daha fazla film çeker.
  • yildizi gittikce yukselen, her yazdigi hit olan senaryo yazari. a few good men ve the american president gibi filmlerin, sports night ve west wing gibi dizilerin senaryolarinin yazaridir kendisi. en son "studio 60 on the sunset strip" adli yeni bir diziyle seyirci karsisina cikti.
  • (varsa) filmlerini bilmem ancak dizilerinin iki adet buyuk hatasi var:

    oncelikle senaryo fazlasiyla (yan-eksta) kulturel bilgi iceriyor; senaryoya hic bir katkisi olmayan sadece karakterlerin (normal ustu) kulturel birikimini izleyiciye hissettiren detaylar bunlar. sonunda da karakterler arasinda diyaloglar yerine ardi sira gelen hizli monologlar izletiyor.

    bir de karakterler arasi iliskiler gercek ustu mizahi, cocuksu bir komiklik var hal ve hareketlerinde.

    stil ve tercihtir saygi duyarim ancak bunlar izledigi tv-sinema urunlerinde aradigi temel karakter gercek(ci)lik olan birisi icin aaron sorkini kulturlu ancak goygoycu bir senarist yapiyor.
hesabın var mı? giriş yap