• --- spoiler ---

    *biri çok iddialı bir şey yazar (en iyi hero şudur, ben şu kadar kill aldım, şu ulti gereksiz, ...)
    *altına biri küfürle karışık saydırır
    *biri ciddiyetle açıklama falan yapar
    *ilk yazan kişi atarlanır, küfür falan eder
    *der meister turnuvalarla ilgili bir şey yazar *
    *küfürleşmeler
    *istiklal marşı ve kapanış

    --- spoiler ---
  • hakkında bir çok insanın gerçek bir bilgiye sahip olmadan tartıştığı, o bilgiye sahip olsa bile anlatımı zayıf olduğu için tam olarak kafasındakini anlatamadığı, dolayısıyla boş yere tartıştığı oyun.

    benim amacım ise 7 yıldır (7 yıldır dota 2 mi var diyene 1 paket hacıbekir lokumu gönderiyorum) aktif olarak bu oyunu oynayıp, izleyip, oyun oynanışı ve mekanikleri üzerine edindiğim optimum bilgiyi paylaşıp bazı yanlış anlaşılmaları düzeltmeye çalışmak. ister okuyup uygulamaya çalışırsınız, ister bildiğiniz gibi oynamaya devam edersiniz. ancak şu anki seviyenizdeki oyuncularla rakip olduğunuzda bu bilgiler sizleri bir üst seviyeye çıkartacaktır orası da bir gerçek.

    son dönemde pek tartışması yapılmadı ama bu oyunda bir "evasion" yani "savuşturma" gerçeği var. savuşturma aslında dodge kelimesinin çevirisi olmasına rağmen dota 2'nin türkçe eşya ve yetenek açıklamalarında evasion savuşturma olarak geçiyor. ayrıca dota'da dodge denilen şey atılan herhangi bir projectilein etki alanından kaçmak olduğu için evasion gibi bir mekanik konusuyla alakası yok.

    neyse efendim oyunda bazı yetenekler ve bazı eşyalar size yapılan her sağ tık hasarını belirli bir şansla hiç hasar almadan savuşturmanızı sağlar. bu yetenekler şunlardır;

    - drunken brawler: pandaren brewmaster'ın pasif yeteneği olan drunken brawler size %10-15-20-25 kadar bir savuşturma şansı tanır.

    - windrun: windranger'ın 3. yeteneği. aktifleştirildiğinde üerinize gelen atakları 2.75/3.5/4.25/5 saniye boyunca %100 şansla savuşturmanıza olanak verir.

    - blur: phantom assasin'in pasif yeteneği. %20/30/40/50 ihtimalle savuşturmanızı sağlar.

    - magnetic field: oyuna daha eklenmeyen ancak dota'da var olan arc warden'in bir yeteneği. 275 birim çaplı bir alanda 3.5/4/4.5/5 saniye boyunca %100 savuşturma şansı verir.

    bize savuşturma şansı veren eşyalar ise şunlar;

    - butterly: %35
    - heaven's halberd: %25
    - talisman of evasion: %25

    oyunda 6.79 patchine kadar evasion stacklenemiyordu. bu da üzerinizde en fazla evasion veren hangi item varsa sadece onun evasion'u çalışıyor demekti. bu şartın içine yetenekleriniz de dahildi. hatta kendinden %50 evasion'u olan phantom assasin'e butterfly yapan arkadaşlar dalga konusu oluyorlardı.

    ancak 6.79 yaması ise birlikte evasion stacklanebilir konuma geldi. valve'in pacthnote'ları arasında yazan satır şuydu: "evasion now stacks diminishingly."

    peki bu ne demek? bu şu demek, örneğin butterfly aldınız, sonra bir 6k gold daha harcayı 2. butterfly'ınızı aldınız. eğer evasion düzenli bir şekilde stacklenebiliyor olsaydı, düz hesapla %70 evasion şansına sahip olacaktınız. bu oyunun dengesini altüst edecek bir gelişme olurdu, hp olarak zayıf ama farm kapasitesi yüksek olan tüm karakterler 3xbutterfly + 1xbkb ile 10/9/8/7/6/5/4 saniye boyunca tüm hasarlardan kaçabilir konumda olacaktı, elbette ki istisnalar var. ben o istisnalara girmeyeceğim çünkü konumuz o değil.

    peki bu şekilde stacklenmiyorsa evasion nasıl bir yol iliyor oyun bunu hesaplarken? formül kısaca şöyle;

    evasion = 1- ((1-1. evasion kaynağının yüzdesi)*(1-2. evasion kaynağının yüzdesi)*(1-3. evasion kaynağının yüzdesi)*(1-n. evasion kaynağının yüzdesi))

    bunu bir örnekle anlatacak olursak, 2 butterfly yapmış ve blur yetenğini 4. seviyeye getirmiş bir phantom assasin'in savuşturma oranı;

    evasion = 1 - ((1-0.5)*(1-0.35)*(1-0.35)) = 1- (0.5*0.65*0.65) = 1 - 0.21125 = %77.875 yapıyor.

    ama tek butterfly sahibi olsaydı aynı pa;

    evasion = 1- ((1-0.5)*(1-0.35)) = 1 - (0.5*0.65) = 1 - 0.325 = %67.5

    yani ikinci aldığımız butterfly'a harcadığımız 6k altın'ın bize evasion olarak dönüşü sadece %10.

    aynı şekilde mesela çift butterfly yaptık bir karaktere;

    evasion = 1 -((1-0.35)*(1-0.35)) = 1 - (0.65*0.65) = 1 - 0.4225 = %57.75 evasion kazandırıyor.

    örnekleri çoğaltabiliriz ama olay anlaşılmıştır muhtemelen.

    mesajlar gelmeden bildireyim, faceless void'in sahip olduğu backtrack özelliği evasion başlığında değil, yalancı evasion olarak çevirebileceğimiz psuedo-evasion olarak geçiyor. ancak void'e yaptığımız herhangi bir evasion itemi ile yine aynı formüle bağlı olarak stackleniyor.

    peki evasion'u engellemenin yolu yok mu? yetenekler ve itemler ile kalıcı olarak %100 evasion sağlayamıyoruz belki ama yeri geliyor %25 evasion bile can sıkabiliyor. evasion'u engellemenin bir kaç yolu var. bunlardan biri hex. ister karakter yeteneği ile olsun, ister schyte of vyse ile olsun bir karakter hex oduğunda sahip olduğu tüm evasion ortadan kalkar hex süresince. bunun tek istisnası backtrack'tir. yine monkey king bar adlı eşya ile backtrack hariç tüm evasion'u göz ardı ederek rakibe hasar verilebilir. ayrıca oyunun en güçlü disable yeteneği olan doom ile backtrack dahil tüm evasion tabanlı yetenekler geçilebilir. ayrıca doom hakkında ufak bir not, doom etkisi altındaki bir karakter hiç bir yeteneğini ve eşyasını kullanamadığı gibi tüm pasif özelliklerini ve eşyalardan kazandığı ikincil yetenekleri de kaybeder. örneğin shiva'nın rakibe verdiği -attack speed aura ortadan kalkar, vladmir aurası pasif hale gelir, kritik ve truestrike vuramaz doom altındaki karakter.

    bir ara da oyundaki şans faktörünü arttıran % ile tutma ihtimali olan yetenekler ve bunların nasıl hesaplandığı konusunu anlatacağım.

    buraya kadar okuduysanız oyun mekaniklerini öğrenmek için azimlisiniz demektir. bilinçli oyuncu olmanız bu oyun komünitesi için iyi haber.

    unutmayın; dota, takımların birbirine oyunculuk yeteneği olarak eşit olduğu durumlarda, bu tarz sineğin suyundan edindiğimiz bilgiler sayesinde, paramızı efektif olarak harcayıp, karakterimize en uygun eşyaları aldığımızda fark yaratıyor. her ne kadar bu bilgiler size ayrıntının da ayrıntısı olarak gelse bu bilgiler sayesinde bir çok oyun kazanabilirsiniz.

    uzun oldu biraz, okuyanların gözüne sağlık. başka bir mekanik yazısında görüşmek üzere.
  • matchmaking sistemi şöyle işlemektedir:

    "4 arkadaş mı girdiniz? eh o zaman yanınıza rus vereyim de görün gününüzü ehehehe"

    yıllar sonra edit:
    onca yıldır oynarım, başıma çok tuhaf bir şey geldi. burada anlattım.
  • bu oyunu oynayanların hepsi çevremizden insanlar. hemen hepsini günlük hayattan tanıyoruz. sinirliyim evet.

    ortaokul sınıf arkadaşım piç necmi: rubick necmi. hard carry almışım safe lane gitmişim farm yazıyorum. rubick necmi, ortaokul hayatım boyunca yazdığım tüm kızlara sistematik şekilde yazan necmi bu oyunda beni buluyor aynı lanede support olarak gelip creepleri ya çalıyor, ya lane ittiriyor ya da karşı takıma beni siktiriyor.

    dünya sikime minare götüme jungler nuri: işte bu adamdan da çok çektim ben. milliyeti önemli değil. rus olabilir. elalemin ormancısı chen alıp enchantress alıp first kille gelir. benim ormancı bildiğin robinson crusoe. adam kendini kaybediyor. orada yaşıyor. bıraksan 2 gün orada kalacak. kimse dokunmasa çıkmaz şerefsizim ormandan. noter tasdikli ihtarname çek sikinde değil.

    bana bi şey olmazcı tayyar abi: bu tayyar genelde axe, wraith king gibi heroyu seçenlerde oluyor. health poolu biraz yüksek olunca adam kendini ölümsüz sanıyor. hele bir de wraith king olunca "neolcak yeaaa ulti var" diye anti-mage ile combata giren tayyar abi var ya. hah ben onun...

    hemen götü kalkan sikimle taşağım ipimle kuşağım carry ahmet: kıçınızı yırttığınız bir oyunda kastırdığınız carrynin oyunu bitirmeyip ya da yine "bana neolcak yeaeae" tribine girip oyunu hediye etmesidir. bak işte bunlar genelde türk olur. bizim böyle bir eğilimimiz var. adam sanıyor ki bir kere kasınca karşı taraf daha siksen toparlanamaz. ben bu carry ahmet yüzünden en az 100 oyun kaybetmişimdir. ve bu oyunların yarısından çoğu da 40. dakikayı bulmadan bitebilirken carry ahmet'in sikiyle taşağını beklediğimiz için 55-60dk sürmüştür. ulan çin'de miyiz be? gözlerim mi çekik lan benim? benim suçum ne 60 dakika yemiyorum içirmiyorum sana yediriyorum be.

    sik kadar boyu var türlü türlü huyu var zeus hamdi: tabii ki hemen anladınız. kendine kill alacağı garanti değilken ulti atmaz. combat izler. zaten midden çıkmaz bu. tek işi tek tuşa basmak. adamı koparamazsın o midden. yok yani imkanı yok. bir de böyle invoker var. zaten bana ne zaman invoker alan biri gelse eli ayağına karışıyor karşıyaysa h4nn1 geliyor mınıskym.

    üçüncü dakikada gg veren sibiryalı andrey: dünyanın en karamsar adamı. first blood gidince oyunu bırakıyor. afk oluyor. isteksiz oynuyor. ona göre oyun bitmiş. dönemez. öyle bir ihtimal yok. lan niye girdin o zaman? çık git arkadaşlarınla eğlen ben bir tane oyun atacağım keyfine girmişim 3. dakikada niye bırakayım oyunu? niye yani? git oğlum başka bir şey yap.

    last hit yapamayıp farmım yok yeaea diye ağlayan sikik carry murtaza: 40 dakika oyunu tutmuşsun. artık bekliyorsun ki bir yerden senin carry çıksın gelsin anasını ağlatsın ortalığın. adam hala lanede. wardlar falan havada uçuşuyor. bbg evi gibi gözetliyorsun kastığı yeri. smoke ile geliyorlar püskürtüyorsun. ama yok. carry de o beceri yok. adamın toplasan 100 creepi hala yok dakika 40. o anda dotaya başladığın an aklına geliyor. o ilk dakikalar gözünün önünden film şeridi gibi geçiyor. neden diyorsun, neden?

    üç nokta körler derneğinden sergey: hah bak bu sergey olur ahmet olur mehmet olur. ben bu oyunda haritaya bakmayan sağını solunu görmeyen, oyunda ne olduğunu bittiğini görmeyen milyonlarca üç nokta körler derneğine üye adam bulabilirim sana. yok abi. toplasan 2000 range yanında ateş yakmışlar etrafımda yerli dansları ederek beni sikiyorlar. gelse yardım etse görse? yok. adamlar üçüncü şarkıyı beşinci ayini bitiriyor üzerimde, yok. görmüyor.

    hayatında mikrofon görmemiş afrikalı bambuli: bilgisayara trilyon harcar bir tane çalışan mikrofonu yoktur. elle yazmaya falan çalışır combatı bırakıp. var. bundan da var. sende yoksa bende çok var. isteyene gösteririm.

    mikrofonu olup da ota boka kullanan ama combat olacağı zaman susan denyo şükrü: hah bak bu da ayrı mesele. adam hayat hikayesini anlatır ortada aksiyon yokken. söylese hemen müdahale edebileceğimiz yerde susar. sonra sen suçlu olursun. lan amk demin bakkalla kavga ettiğini anlatıyordun, içinden paranı harcayıp bana tp aldırmak geçiyor da bana niye söylemiyorsun? benim niye haberim yok? sonra combat varken baseden doritosla izliyorsun. allahın salağı. çık dışarı.

    her boka küsen alıngan fehmi: bu da ya midi alamadığı için küser. ya lanedeki arkadaşına küser. bir bakmışsın yanına tp atmış gitmez. lane i bırakır. bir üst versiyonu küsüp feedlemeye başlar ki demin 27-3 gittiğim oyunda bir tanesi öyle yaptı. oyunu verdik tabii ki. gitti feedledi. romanyalıydı. adı fehmi değildi. ama mantık aynı. aynı mahallenin çocukları.

    çok doluyum sözlük. 100 tane daha yazarım en az bunlardan. en çok delirdiğim nokta ise bu işin bir ortası yok. tamam hepimiz şanssızız da arkadaş her maçta mı bana san marino milli takımı, karşıya cristiano ronaldo ve dendi'nin çocukluk arkadaşları gelir? her maç mı acı çekerim? zaten kazandığım maçların da dengesi yok. bu sefer de çok iyi geliyor. lan ne olduysa bu rusya'da oldu. benim mmr orada sadece rus sunucusunda oynayabiliyorum diye bir düştü bir daha da düzelmedi. mmr girip mmr olmadığının farkında olanlar var. fark ne ki diyenler var. bir ara rank o kadar düştü ki "şurayı stacklesene" dediğim adam stack yapmak ne dedi.

    çok doluyum sözlük. romanya'da tanıdığı olan varsa şu andreyi bulucam.
  • isviçrede yapılan bir araştırmada özgüven sorunları yaşayan gençlerin oynamasının bu sorunları ile ilgili fazlasıyla olumlu gelişme kaydetmelerine faydası olduğu görülmüş. hatta projenin başındaki bilim adamı prof. dr. h. switch bir röportajında şöyle söylüyor:

    "özgüven konusunda sıkıntı yaşayan çocuklarınızı bu oyuna yönlendirin. başladığında özgüvensiz olan kişiliğinin bir süre sonra nasıl da 3 kez ti finali oynamış ve 1 kez kazanmış adama "çöp" diyecek seviyeye geldiğini göreceksiniz. "
  • ciddi anlamda rus kadınların ülkemize fuhuş yüzünden değil, bu embesil heriflerden kaçmak için geldiğini düşündüren oyun.
    oyunda bulunan rus kardeşlerimizin yarısı ya sarhoştur yada harbi mal.
  • 250 gold için creep bile oynarım, o derece random yani.
  • anti-mage kuleye dalıp iki kill alır, kıl payı kurtulur. support olarak, anti'yi urn of shadows ile heallerim. bana teşekkür eder: "thx, ı urned it :)"

    aynı maçta smoke gank ile karşı takımdan ogre magi'yi jungle'da bulup öldürürüz. ogre all-chat'de yazar: "will never listen to the left head again... told him not to go alone, he said it's fine, we got wards..."

    ara sıra eğlenmek için oynayan kişiler bulmak hoş oluyor.
  • geçen gün ayakta tek kulemiz kalmışken.

    millet ff yazıp, umutsuzluğa kapılmışken.

    karşı taraf taşağına sadece ayakta kalan bot kulesine bile gelmeye gerek görmüyorken.

    ben tiny ile oynuyorken.

    bir anda işler tersine dönmüş ve karşı takım b taşşağını fazla uzattığının farkına varmışken.

    saat gece 1 de başladığımız oyun, 2.30 da hala bitmemişken.

    karşı takım paniklemiş ve iş işten geçmişken.

    bir karşı atak ile moonshard, aganim, taras, bkb kasmış tiny ile 3 kuleyi de devirirken.

    takımda bir birini yiyen 5 kişi sanki yıllardır tanışıyormuş ve 30 dk önce birbirine ana avrat küfür etmiyormuş gibi oynarken.

    dakikalar 110. dakikayı geçmişken.

    oyun bittikten sonra oluşan o 1 dk lık soutpark sessizliği henuz dağılmışken.

    karşı takım hala şoku atlatamamışken.

    hala mmr sistemini eleştirenlerin olduğu oyundur.

    o gün o son ac yi de yıktıktan sonra attığım çığlığa ev halkı uyandı, çocuk uyandı, yengeniz ağzıma sıçtı oyununa sıçarım diye. sen daha mmr diyorsun delikanlı. o gece yaşadığım aşk, şehvet, ihanet,terör başka hiç bir oyunda olamaz. bırak mmr ıda eksik kalsın o yaşadığım 130 dakika her şeye değerdi açıkçası.
  • lol ajanlarini barindiran oyun.

    sampiyon ney lan?
hesabın var mı? giriş yap