2312 entry daha
  • bu entari altında yazılan hemen hemen her şeyi okudum ve bazı notlar aldım, diablo cehenneminde yolunu kaybetmiş, bazı abdestini kaçırmış sevgili yazar ve bu yazıları okuyan, burdan bilgi alan okurlara da örnek ve ışık olması amacı ile aldığım notlara açıklamalar, yorumlar getireyim istiyorum. (ki daha önce yazdıklarımı okumamış olanlar, pek çok haklı/haksız eleştiri için paylaştığım bilgilere ya da /wall of text desek de olur/ bakabilir bu da diablo'ya koyabilir!!1)

    1-[(bkz: #28597537) ]
    2-[(bkz: #28589993) ]

    -grafik iyi değil eleştirisi

    bu eleştirinin hem aslı vardır, haklıdır, hem de haksızdır ve kendilerine laflar hazırlanmıştır, yuhtur, yazıklar olsundur.

    şimdi şöyle bir gerçek var, blizzard'ın oyunlarını eskiden beri takip edenler, özelliklede wow'u bilenler, blizz başkanın grafikleri 'köklemek' ile ilgili bir arzu ve düşüncesinin olmadığını bilirler. çünkü benim gibi yıllarca wow oynayıp arada diğer mmolara da göz gezdirmiş olanlar bilir ki, son 5-6 yılda wow killer, wow muadili, wow kadar iyi diye lanse edilen hiç bir oyun wow'daki o ortamı, o ambiansı, o detayları, o mekanları sunamamıştır. evet belki bu devirde bakınca artık kutucuk gibi gördüğünüz binalara bakmanın bile sizi mutlu ettiği wow'daki sanat yönetmenliği öyle bir düzeydedir ki, tüm bu sebeplerden çok çok iyi grafik aramaz, yine de sebebini bilemediğiniz bir şekilde saatlerce orgrimmar'ın ortasında zıplayıp hoplayarak bile keyifle etrafı seyreder, hele hele ilk kez girilen boss'larda ağzınız açık oynardınız.

    diablo'da da wow'da izlenen yol aynen takip ediliyor, nedir bu? bu grafiklerin şu an eski sayılabilecek 3 belki 4 senelik bilgisayarda dahi rahatlıkla oynanabilecek seviyede optimize edilmesi. yani diablo oynayacak insanların, bf3, swtor, the withcer 2 gibi pek çok piyasa oyununda söylenen 'benim bilgisayar kaldırmıyor bunu' lafının aksine 'bilgisayarım bunu da kaldırıyor hacı yehu' sözlerini söyletmek.

    blizzard bu konuda diğer pek çok oyun yapımcısının aksine bu duruşuna yıllardır sadık kalarak, piyasanın talep ettiği 'bu oyun en iyi performansı $399'lık bu x ekran kartı serisi ile verir' minvalindeki, sistem yükselten atılımlardan uzak kalıyor. yani kullanıcı dostu.

    bunu yapma dayanağı,
    1- sizi mutlu etmek
    2-sizi mutlu etmek demek, daha çok insanın oyunu alması demek, herkesin sıkıntı çekmeden oynayabileceği bir oyun demek
    3-haliyle bu da milyarlarca dolar kazanan bir şirketin daha da mutlu olması demek yani win\win

    şimdi soralım, grafikleri niye böyle diye söylendiğiniz oyunu stabil bir performansta çalıştırmak için ortalama olarak, hd6850 ya da gtx560 civarı bir ekran kartına ihtiyacınız olsaydı içinizden kaç kişi bu standardın altında kalarak, hüsran, göz yaşı ve küfürleri sıralayacaktı? kaç kişi cebinde parası olmadığı için daha iyi bir pc toplayamayıp yıllardır arzuladığı oyuna uzaktan bakan bir kasap kedisi olacaktı. cevap vereyim, baya, baya çoğunuz.

    grafik kısmını yeterince açıkladığıma inanıp, geliyorum sanat yönetmenliğine ve oyun motoruna

    *
    *
    spoiler içerebilir ama çok ölümcül değil

    -bakın bu kısmı tartışmıyorum bile ama adamlar yapmış. özellikle act 1 ve act 3 ve act 4'de ilerlerken durup çevrenizi gerçekten incelemenizi tavsiye ederim. act 3'de ilerlerken yan tarafı lavlar içindeki uçurumların içinde duran hareket eden dev iskeletler, hasar verdiğinizde yıkılan, dökülen çevre, vurduğunuzda uçurumdan aşağı yuvarlanan düşmanlar. şu ana kadar ki tüm hack&slash türlerinden daha fazla çevre etkileşimi ve çok daha detaylı bir ortam oluşturulmuş.

    yani arkadaşlar o detaylara bir bakarak oynayın, çevrenizi inceleyin, gerçekten hakkı teslim edilmesi gereken bir işçilik var. şimdi nightmare'i kestikten sonra biraz nefsimi körlemiş olacağımdan sıfırdan karakteri açıp lore takip edip, çevredeki detayları daha da detaylı inceleyerek bitirmeyi planlıyorum mesela. bunu hak ediyor oyun çünkü.

    daha act 1'de yürürken yılanın üstüne basıp da, "la öldü lan bu aıoeheahua" diye güldüğümden beri her yerde rotamı bilumum haşeratın üstüne basacak şekilde ayarlıyorum, adamlar böyle küçük detayları gerçekten iyi yapıyor. (bu arada nightmare'e geçmenizle birlikte ateş ettiğinizde yıkılan kolonlar, çöken duvarlar, act 2'de sıkça beliren kum fırtınası gibi çevre etkileşimlerinin size baya ciddi hasar verdiğini de belirteyim.)

    hele ki grafiklerin yeterince iyi olmadığı konusunda yazanları(hangi oyunla nasıl bir kafayla eleştirdiklerini anlamamazlıktan gelip) spellerin efektlerine bakıyor ve sizi 3 kez üst üste kınıyorum. çünkü gerçekten iyi olmuş be abi, hani bu haliyle bile çok tatmin edici. (zaten bundan fazlasının neden olmaması gerektiğini de üstte ana britanica gibi açıkladım.)

    böyle bir oyun için bence en ufak bir sıkıntısı yok, izometrik kameradan oynanan bir oyun için bir kombatta daha ne grafiğine ihtiyacım olacak ki.

    ha bir de izometrik kamera ile oynuyoruz, kamera açısını sağa sola çekemiyoruz bu ne saçmalık, dragon age'de bile vardı gibi saçma sapan yorumlara ne desem bilemedim.

    birincisi bu rpg değil, hack and slash oyunu.
    ki zaten izometrik kamerada ihtiyacın olan her yeri görürsün, kameranın öyle konumlandırılmasının mantığı bu.
    sen hiç kameranın saçma bir yere stucklanıp, kör noktada kaldığını, gelen düşmanı göremediğini falan anımsıyormusun şu oyunda? cevap hayır.

    kamera açısıyla ilgili bir eleştiri getirilecekse bir tek şuna katılabilirim, kamera biraz daha yukardan olabilirdi veya kamerada biraz daha zoom out yapma olanığı olabilirdi. çünkü z'ye basınca zoom in yapıyoruz, bir o kadar da zoom out yapabilsek özellikle range oynayanlar için şöyle bir sıkıntı var;

    ben dh oynuyorum ve gerçekten çok geriden atışlar yapıp çok güvenli bir şekilde ilerliyorum(kırılgan bir karakter ile normal olanda bu zaten)
    e şimdi çoğu zaman atış yaptığım yerdeki düşmanların en öndekilerini görsemde arkadakilerin hp'si, cast ettiği bir şey varsa onu falan göremiyorum, vurduğumda kaç dmg verdiğimi bilemiyorum, tüm bunları görebilmem için yakına girmem, yani ölme riskini almam gerekiyor.

    bilmiyorum belki de bunu oyunu zorlaştırmak için yapmış olabilirler, uzaktan aoe spam ile dokunulmadan her şeyi yok eden range charlar olmasının önüne geçmiş de olabilirler. bilemedim.

    *yalnız monk karakteri ile ilgili bir saçmalık olduğunu fark ettik arkadaşlarla,

    sevgili bilizard, monk'un elinde 2 adet spear varken, skill bastığımızda monk onları sırtına takıp yumrukla dövüşüyor lan?! oğlum madem bir rocky, bir hulk hogan, bir bruce lee yaratma peşindeydiniz o silahlar niye? o zaman sadece fist weapon verseydin adama, adam bir saniye deyip sırtına takıp borçluya vurur gibi, kaynatasına vurur gibi yumrukla vuruyor. bunun baya saçma olduğunu düşünüyoruz arkadaşlarla, tepkiliyiz.

    `(aç parantez)`
    yalnız pek çok yazarla birlikte şu eleştiriye katılıyorum. act 2, gereksiz derecede renkli, kesinlikle daha kasvetli olması gerekirmiş.

    hatta bir başka eleştiriye daha katılıyorum oyun şu an olduğundan 2-3 ton daha karanlık olabilirmiş çoğu yerde.

    spoiler içerebilir kısmı bitti gibi
    *
    *

    bunu tam olarak yapmasa da yakın sonuç veren bir eklenti var darker d3 diye ama şu an battle.net'in bu addon ya da plug-in'e tam olarak vereceği tepki kesinleşmedi, bir kısım bunun battle.net'den banlanmaya kadar varabileceğini söylerken geçen gün twitter'dan bir diablo çalışanı(ismini hatırlayamadım) bu eklentinin oyunun herhangi bir değerini değil sadece grafik ayarlarını düzenlediğini bu yüzden banlanma olayının söz konusu olmadığını düşündüğünü söyledi.

    merak edenler http://darkd3.com/ adresine giderek direk olarak daha eklentiyi kurmadan nasıl sonuç vereceğini de deneyebilir.

    ve hatta benim aklıma gelen, mesela bazı dungeonlarda hiç ışık olmadan ilerleme olsaydı, yaratıkların nereden geleceğini kestiremeseydik(ya da atıyorum normalde oynarken ışıklı olan yer hell'de falan komple / ya da / bölüm bölüm karanlıklara gömülü olsaydı, aniden üstümüze atlayan, tavanlardan inen yaratıklar götümüzü attırsaydı, gerçek bir korku yaşasaydık daha enfes olmaz mıydı?
    `(kapa parantez)`

    -disconnect olma problemi

    sanırım büyük ölçüde çözülmekle birlikte 4. gün itibariyle hala az da olsa bu sorunu yaşayan insanlar vardı. serverın her sabaha karşı maintenance girmesi de bu sorunun çözülmeye çalışıldığını gösteriyor. 4 gün boyunca bu sorunu yaşamak biraz sinir bozucu tabi, bu konuda eleştirilere katılıyorum ama makul seviyelere indi sanırım ki ben ve benimle co-op oynayan arkadaşlarım 2. günden sonra hiç yaşamadı.

    -auction house

    ilk 3 gün yaşanan sıkıntılar(çalışmayan, doğru arama yapamayan ya da aramaların sonuçlarını çok geç görüntüleyen ah) şu an ortadan kalkmış gibi duruyor.
    yalnız yine de wow'da var olan büyük ölçüde başarılı ah sistemini buraya taşımak yerine yeniden bir ah yaratmak ve yaratılan ah'nin bir önce uyguladıkları sistemden daha kötü olması blizzard'ın en bariz hatası şu oyundaki.

    bir kere sıralama değerlerini kullandığınızda doğru çalışmadığını görüyorsunuz, itemları buyout'una göre sırala diyorsunuz sıralamıyor.
    statlara göre sıralatıyorsun yine karışık sıralıyor.
    buyout'a göre sıralıyor bu sefer bakıyorsun buyout değeri n/a
    recommended itemlar'a bakıyorsun elindekinden kötü statlara sahip olabiliyor.

    neden sadece 10 tane item koyabiliyoruz sorusu da ayrı bir travma,
    burda sanırım tüm avrupa'nın tek bir ah üzerinden işlemesi olayı etkili olmuş(çünkü wow'da her server ayrıydı, o yüzden her serverın ekonomisi de farklıydı) çünkü ben dahil ah'yi stashde yer kalmayınca itemları tutmak için kullanılacak ikinci bir beleş stash olarak gören binlerce çakal yüzünden, şu anda bile 50 sayfa olabilen, arama sonuçlarının 150 sayfaya vurması engellemek istemişler sanırım.

    bir item aratırken sadece 5 lvllık bir süzgeçde, sadece rare ve sadece dex. verecek itemları listele dediğim halde 48 sayfa sonuç gördüm, artık filtreleme yapmasam ne olacaktı acaba.

    (evet bu arada ah'ye konulan itemlar satılmadığında ah için ayrılan bir stash'e düşüyor ve o stash'in de 50 itemlık bir kapasitesi var çok iyi bir 2. bedava stashiniz olmuş oluyor heh)

    ha bu arada gördüğünüz ucuz ve mantıklı, oha bu item nasıl bu fiyata dediğiniz itemları hemen alın. ama hemen. çünkü lan acaba mı diye düşünürken belki 10 defa o itemın satıldığını gördüm. search edişimden karar vermeme kadar geçen 15 sn içinde o itemların uçuşunu gördüm, ağladım, çok ağladım.

    bu arada ah'den item alıp oynamak resmen cheat gibi.

    normal şartlarda ah'den item almasam 4 lvl boyunca 49 dps'li bir bow ile gezecektim üstümdekilerden 2 tanesi daha şu ana nazaran low maviler olacaktı, dmg'ım 1240 değil 800 falan olacaktı.

    e itemları dizince şu an nightmare'de normalde öldürdüğümüzden daha hızlı kesiyoruz yaratıkları -.-'

    herhangi bir koridorda dh ve wizard duruyoruz yaratıklar 3. adımını attığında ölüsü düşüyor isterse 15 tane gelsin.

    resmen item alınca bu da kolay oldu.

    nightmare zor olsun isteyenler ah'den item almadan droplarla ilerlersin tavsiye ederim.
    zaten hell ve inferno'da ah'den 1-2 milyona satılan itemları alamayacağınızdan drop kovalayacaksınız ama normalden nightmare'e geçişte item boost yaparsanız gerçek wolhek gibi cheat oluyor, söyleyeyim.

    -ufak ufak spoiler gibi değil gibi-

    bu arada emperor hakan ii adeta bir joffrey baratheon değilse nedir ahahaha

    yaptığınız eventlar random bu arada, bir varmış bir yokmuş olabiliyorsunuz. geçen sefer burda vardı şimdi neden yok diye paniğe kapılmayın.

    inferno'da mob lvlları 61-62-63'müş(sizin cap 60 tabi).

    oyunda karakter tek düze, çok kişiselleştiremiyorsun, hep aynı skiller gibi şeyler diyenler sanırım trash packleri de, single target olan bossları da aynı skill-rune dizilimi ile oynuyorlar? zaten o arkadaşlar için yapacak bir şey yok, geçmiş olsun.

    sanırım şu entry'nin en devasa wot'unu attım, lifeless geek lvl cap oldu gibi hissediyorum, zaten yazmam bile 2 gün sürdü ahahah.

    faydam olduysa ne mutlu, olmadıysa çok da çikita muz.

    siz bu entry okurken afrika'da 711 çocuğun doğup 649 kişinin öldüğünü biliyor muydunuz?

    öpüyorum gıdınızdan.
2630 entry daha
hesabın var mı? giriş yap