şükela:  tümü | bugün
  • söz konusu olan bir insansa sebep sonuç ilişkisi kurarken dikkat etmek gerekir. neyi referans alacaksın kendini mi diğer insanları mı..

    kim neyi neden yapar ben bilemem.. anlamak için çaba gerekir.. biz en kötü ya da basit olanı düşünmeyi seçeriz hep... nedense... ben bazen yapmıyorum... o zaman bilemem diyorum.. bilemem diyince de sıçıyorum galiba.. olsun
  • bu ilişki, sonuç istenildiği gibi olmayınca bir panik havası ile kurulursa, ilişkideki çift yönlü denge okları görünmezleşebilir, mazallah* sonuçtan mantık bile çıkarılabilir. sonra bu arkadaşı alıp enkaz ya da en kaz olarak farklı bir tespite özne yapabilirsiniz.
  • yurdum insanın adeta takıntısıdır. illa ki her sonucun bir sebebi olmalıdır ve bu sebep de çoğunlukla bir insan ya da insan grubu ile ilişkilendirilir.

    misal:

    -haftasonu antalyaya gideceğim.
    -hayırdır niye?
    -gezmeye
    -akrabalar mı var?

    meal: akrabasız gezi kültürü yerleşememiştir. bir yere sadece akraba ziyaretine gidilir.

    misal:

    bir askerle diyalog:

    -kaç yaşındasın?
    -32
    -yüzbaşı olmalısın.
    - a evet nereden bildin?
    -bildim işte.
    -baban mı asker?
    -hayır.
    -ailede asker mi var?
    -hayır.
    -e eski sevgilin asker olmalı.
    -hayır. ( dişler gıcırmamaya başlar)
    - e nereden biliyorsun rütbeleri?

    "biliyorum kardeşim biliyorum! kültürlüyüm uleyn..."diye dalmak gelir insanın içinden, yapamaz...yerini sadece aval aval bir bakışa ve tebessüme bırakır...
  • bilimsel bir calisma yapabilmek icin olmazsa olmaz kosul.

    incelersek bilimin ilermesi (b) bu kosulu (sebep-sonuc iliskisini dogru okumayi) gerektirir (a). yani a <- b (b ise a diye okunur) dikkatinizi cekerim, a -> b demedik. yani kosul (sebep-sonuc iliskisini dogru okumak) bilimin ilermesini sonucunu dogurmaz. yani kosul (sebep-sonuc iliskisini dogru okumak) bilimin ilerlemesi icin yeterli degildir ama gereklidir.

    sikilan okurlarimiz icin daha guzel bir ornek. aslinda bu ornek icin sahneyi hazirliyorduk, itiraf etmek gerekirse***

    bir baska ornek:

    "bahar geldiğinde mi ben böyle olurum
    yoksa böyle olduğum da mı gelir bahar"
    (bkz: #17553561)

    a : bir garip olmak, b: bahar gelmesi.

    " b -> a midir "
    yoksa
    a -> b midir"

    yoksa a ile b iliskisiz midir ? yani birbirlerini "imply" edemezler mi ?

    candan ercetin son albumunde* ayse kulin'in sozlerindeki bu bilinmezin izini surmektedir. kolayliklar diliyoruz, su mart ayinda kendisine.
  • sözlükte sıklıkla yapıp sürekli sonuç odaklı yaklaştığımız için, çözüm değil polemik ürettiğimiz ve bununla beslendiğimiz ilişkilendirme yöntemidir de aynı zamanda.
    örneğin ;
    “sabahın köründe entry girerken uykusuzluktan gebermek.” diye bir başlığımız olsun.
    gelecek muhtemel yorumlar :

    - girmeseydin ulan bize mi sordun angut. geberirsin tabi.
    - geber lan mal, zaten hak etmişsin.
    - ama niye öyle diyorsunuz, adamcağız sizin için uykusundan feragat edip entry girerken vefat etmiş.
    - ölmüş lan adam, favlasak haberi olmaz mnk.
    - (bkz: mal)
    bunlar sonuç odaklı polemik‘ler (siz isterseniz tespit diyebilirsiniz)

    halbuki çözüm odaklı yaklaşsak gelecek yorumlar :

    - abi bu saate kadar oturduğun için senin hayvan gibi uykun gelmiş , geç saatte entry girince saçmalıyorsun zaten, hadi git yat. bir daha bu saatlerde entry falan girip kafa ütüleme. lütfen.
    - (bkz: engelle geç)

    iyi sabahlar