şükela:  tümü | bugün
  • 1966 yapımı kobo abe romanından uyarlama hiroshi teshigahara filmi. başrolde tatsuya nakadai var. bir iş kazasında yüzü yanan kahramanımız, suratını komple sargıyla kaplamadan insan içine çıkamayacak kadar hayata küsmüştür. karısı bile elinde olmadan ondan tiksinmektedir. psikiyatr-doktoru ona gerçeğe yakın, organik bir maske yapmayı önerir. adamımız maskeyi takar ve şu soru ortaya çıkar: kişilik mi görünüşü belirler? görünüş mü kişiliği?

    "insan kendini kendi suretine göre yaratır" diye bir özlü söz vardır. buna paralel olarak adamımız da yeni, yakışıklı tipinin etkisinde kalır ve karısını baştan çıkarmayı planlar. olaylar gelişir. sinematografik ve dramatik açıdan müthiş bir film.
  • kimliksizleşme,zihnin,bireyin özgürleşmesiyle suç ve hatalardan sıyrılma üzerine ikinci dünya savaşı soslu şaşırtıcı,alt metinlerini okumanın hazzının inanılmaz boyutlara ulaştığı yapıt.filmin 1966 da çekilmiş olması ise bir başka önemli noktadır.günümüzde çekilen benzer temalı filmler bu önemli filmlerin yanına bile yaklaşamaz,kötü bir imitasyonu olmaktan öteye geçemez.paralel akan,kişisel ve toplumsal kimlikten kaçışı izlemenin lezzetine doyulmaz.
  • 1966 yapımı hiroshi teshigahara filmi
    67 de abd de vizyona girmiş, türkiye de büyük ihtimal girmemiştir. ki girilen entryler günümüzde de pek izlenen bilinen bir film değildir.

    bazı filmlerin tarihle alakaları yoktur hangi yıl olursa olsun insanı etkiler, değiştirir, düşündürür. 12 angry men, the seventh seal, persona bunlara bir sürü örnek verilebilir.
    tanin no kao'da onlardan biridir kuşkusuz.

    insanın kişiliğinin sadece dış görünüşüyle değerlendirilip, algılandığı bir toplumda dışlanıp sınırların dışına atılmış bir insan.
    bence zaman geçtikçe film daha da anlam kazanmaya başlamıştır.
    günümüz toplumunda insanları sadece profil fotoğraflarıyla algılama, anmaya başladığımız bu zamanlarda...

    kahramanımız kendinden başka bir insan yaratmıştır...

    kişilik mi görünüşü belirler, görünüş mü kişiliği ?

    yoksa bunlar sadece bir yansıma mı
  • olağanüstü bir film tanin no kao. günümüzdeki bilim kurguları bile geride bırakabilecek kadar kaliteli bir senaryoya ve bu senaryoyu destekleyici efektlere sahip bir sinema ziyafeti.
  • (bkz:hiroşi teşigahara/@sanal hayvan)
    ayrıca:
    (bkz: les yeux sans visage)
  • sinemayı sinema yapan değerleri barındıran filmdir. bu bağıl mıdır? ahmet'e göre de öyle midir, bilmem. filmin, şüphesiz planlamadığım bir şekilde benim de sahip olduğum aşağılık komplekslerine dair yüzeysel olmayan saptamaları var. mutlaka yaratılan dünya çok olumlu dönütler alagelmiştir.

    "kolayca çıkarılıp takılan bir yüz. ailesiz, arkadaşsız veya düşmansız bir dünya. hiç suçlu olmazdı ki bu suçu kendiliğinden yok ederdi. sınırsız özgürlük olurdu, bu yüzden özgürlüğü özlemezdik. ev diye bir şey olmazdı, bundan kaçmak, gitmek istemezdik. yalnızlık ve dostluk birbirlerine acırlardı. şu anda çok değer verilen insanlar arası güvenin, modası geçmiş olurdu. şüphe ve ihanet ortadan kalkardı."

    kimliksizlik kabataslak tasarılarda kaos yaratır denir hep. öyle midir cidden? yoksa mevlana'nın da dediği üzere "bulanmadan akmak" mıdır?
  • vizyondaki filmlerin insanları mental anlamda bir adım ileri taşıma kaygısından mümkün olduğunca uzak kalmak için kıyasıya mücadele verdikleri bir dönemde, kendisinden haberdar olan insan popülasyonunun bu denli az olduğunu görmek sahiden üzücü. bu tür filmler insanlara ulaşmayı, içinde bulunulan yıl ne olursa olsun izlenmeyi hak ediyor. hakkında 'şaheser' kelimesi kullanılsa abartı olmaz.