pati

  • azimli
  • mülayim ama sempatik (532)
  • 2843
  • 0
  • 0
  • 0
  • geçen yıl

isveç

stockholm'de şu dandik turistik otobüslerden birine bindiğimde anonslardan biri şöyle bişiydi:
belki bu üstü açık kırmızı otobüste diğer avrupa şahirlerindeki kadar ilginç durak yok, bizim gurur duyduğumuz şey her vatandaşımıza ücretsiz sağlık hizmetini sorgulamadan sunabilmemizdir.

sonra geliyor burada birileri isveç'e bok atıyor. en son bir isveçliyle saç saşa baş başa kavga aşamasına geldim. teddy bear war üzerinden belarus,litvanya,isveç'in yaşadığı diplomatik skandal konuşuluyordu. isveçli bana döndü ve "siz de suriye'de iyi diplomatik ilişkiler yürütüyorsunuz, ordunuz güçlü" vb. denyoca bir yorumda bulundu. kendisine burada insanların kafasına oyuncak ayı değil gerçek bomba düştüğünü onlarınki gibi saçma sapan diil "gerçek" sorunlarımız olduğunu ifade ettim. birden buz gibi bir hava esti. sonra kadın hakları meselesine geldi konu.
(%50 kadın kotası olan bir memleketten bahsediyoruz arkadaşlar. ne alım gücü?
medeniyetten çatlamaktan bahsediyoruz. neyle neyi kıyaslıyorsunuz?)

kadın-erkek rollerindeki toplumsal denge sağlamak için erkeklere babalık izni süresinin annelik izniyle hemen hemen aynı hale getirildiği, ve herhangi bir beyaz yakalının babalık iznine çıkıp 6 ay bebeklerine baktığı bir ülke isveç. o yüzden sokaklarda kucaklarında bebekleriyle spor yapan muhteşem yakışıklı adamları görebiliyorsunuz..

kadın ve erkek eşitsizliği diye bir mevzunun olmadığı bir ülke. tahayyül edemediğinize eminim. ama mümkün.

isveçliye biraz türkiye anlattıktan sonra şunu sordum. "bana lütfen sizin memleketinizde olan herhangi bir sorun söyler misin? gerçek bir sorun".
15 dakika düşündü. memleketiyle ilgili sorun bulamadı.
"soğuk" dedi.
soğuk.

kimi insanın hayattaki tek sorunu iklimin soğuk olması.

(ha bir de avustralyalılar var. onların "gerçek bir sorun var mı ülkenizde?" sorusuna verecek yanıtları da yok. en son sydney'deyken meclis tvlerinde "acaba ekonomimizdeki artıyı karbon yasasını geçirip dünyaya öncü olarak mı harcasak yoksa herkese ücretsiz sağlık sigortalarının yanına ücretsiz diş sigortası da mı sağlayarak harcasak" diye tartışıp dünya iklimini kendi minik ülkeleriyle kurtarmak üzere karbon yasasını geçirdiler.)

arkadaşlar, medeniyet var. ve o bizim ülkemizde diil.
o yüzden yediğiniz ekmekle, aldığınız arabayla falan diil, ne olduğunu bu dandik ülkenin öğrenmemize izin vermediği "insan hakları" ile ölçebilirsiniz bir ülkenin durumunu.

isveç'e gelen amerikalıların bebek bakan adamlar için "gay mi?" ya da "niye çalışmıyorlar ekonomi mi kötü?" gibi yorumlar yaptıkları ve abd cumhuriyetçilerinin tr akpcilerinden de ileri seviyede olmadıkları düşünülürse abd'yi medeniyetten sayabilmek de mümkün diil 3-5 eyalet hariç. ancak isveç veya norveç'te düzeni, insanlığı hissediyorsunuz.

bir cennet tasavvur etsem yaz aylarındaki iskandinavya olurdu. düzen, güvenlik, güzellik...

bira da istanbul'un leş barlarında takılmıyorsanuz daha ucuz. sebebi de sizin salak gibi ödediğiniz ek vergiler. ekmek pahalı evet. çünkü kuru ekmekle beslenen insanların olduğu bir ülkede ekmeğin biraz daha ucuz olmasına ihtiyacımız var.

isveç çok güzel insanların, çok güzel değerler etrafında yaşadıkları, muhteşem bir memleket.
iyi bir dünyanın mümkün olduğunu gösteren bir ülke. biz fani 3. dünya ülkesi vatandaşları anca hakkında konuşabilir. bu da ne yazık ki kompleks diil.

devamını okuyayım »
21.02.2013 16:45