şükela:  tümü | bugün
  • dr emre aracı’nın bir senedir üzerinde çalıştığı ve geçtiğimiz sene prag’da kaydedilen üçüncü cd’si boğaziçi mehtapları’nda sultan portreleri kalan müzik’ten piyasaya çıktı. aracı’nın yine kalan müzik’ten çıkan ve büyük ilgi gören diğer iki albümü - osmanlı sarayı’ndan avrupa müziği ve savaş ve barış: kırım 1853-56 – gibi boğaziçi mehtapları’nda sultan portreleri de osmanlı imparatorluğu dönemindeki çoksesli müzik konusunu değişik açılardan işliyor. bu albümü ilk bakışta farklı kılan en temel unsur, ilk iki kaydın aksine, londra yerine prag’da dünyanın önde gelen konser salonlarından çek filarmoni’nin evi olan rudolfinum’da prag senfoni orkestrası’nın yaylıları tarafından kaydedilmiş olması. emre aracı’nın abdülhak şinasi hisar’ın edebiyatından yola çıkarak bestelediği boğaziçi mehtapları adını taşıyan ve 31. istanbul festivali’nde cihat aşkın’ın seslendirdiği keman konçertosu ile callisto guatelli paşa’nın osmanlı hanedan üyelerinin adlarına bestelediği kısa müzik portrelerinden oluşan geleneksel türk musıkisi armonizasyonlarının bileşimi bu yeni albümün temelini oluşturuyor.

    cihat aşkın’ın solist olarak yer aldığı, ateş orga’nın yapımcılığında gerçekleştirilen kayıtta orkestrayı albümdeki diğer eserleri de aranje eden emre aracı idare ediyor. sultan iii. selim ve ii. mahmud’a ait özgün bestelerin aranjmanlarının yanısıra, sultan abdülmecid, valide sultan, münire sultan, adile sultan, fatma sultan, hanım sultan, refia sultan ve ahmet fethi paşa arie nazionali e canti popolari orientali antichi e moderni [eski ve yeni milli havalar ve popüler oryantal şarkılar] adı altında guatelli paşa’nın toparlayarak iki ciltte yayımladığı kısa portre armonizasyonlarının eser başlıklarını oluşturmakta. fehime sultan ve burhaneddin efendi’nin parlak marşlarının yanısıra bir dönem müzika-yı humayun’un başında bulunmuş olan italyan bartolomeo pisani’nin sultan abdülmecid için bestelediği cenaze marşı ise senfonik ve dramatik boyutlarıyla albümün en enteresan eserleri arasında. kapağında italyan carlo bossoli’nin guatelli ile aynı dönemde resmettiği mehtapta kızkulesi betimlemesini içeren boğaziçi mehtapları’nda sultan portreleri çarmıklı ailesi’nin değerli desteği sonucunda ortaya çıkmış bulunmakta ve aracı’nın diğer albümlerindeki gibi geniş kapsamlı türkçe ve ingilizce kitapçık ilaveli.

    kaynak:kalan müzik
  • boğaziçi mehtapları'nda sultan portreleri / önsöz
    emre aracı

    boğaziçi mehtaptarı'nda sultan portreleri bundan önce yine kalan müzikten çıkan osmanlı sarayı'ndan avrupa müziği (cd 177) ve savaş ve barış: kırım 1853-56 (cd 257) albümlerini takip eder nitelikte olup temelinde ise yine yepyeni soluklu değişik bir çalışma. her ne kadar aynı çizgiyi takip etse de bu albümdeki repertuar farklılığının yanısıra prag'da prag senfoni orkestrası yaylıları tarafından tarihi rudolfinum'un dvorak salonunda kaydedilmiş olması da boğaziçi mehtapları'nda sultan portreleri albümüne değişik bir boyut kazandırmakta. nitekim yapımcı ateş orga ve fotoğrafçı dostum strode wagner ile birlikte uçağımız doğu avrupa'nın bu romantik şehrine takvimlerin 14 ağustos 2003'ü gösterdiği fırtınalı ve şimşekli bir gecede indiği andan itibaren bu cd'nin çok farklı hislerle yoğrularak ortaya çıkacak bir emek olacağına emindik. grand europa otelinin 105 numaralı odasının balkonundan wenceslas meydanı'na bakarken prag'ın büyüsü hepimizde değişik bir hassasiyet ve lirik bir duygusallık yaratmıştı. osmanlı'nın müzikteki batı yüzünü ve "boğaziçi mehtapları" adını taşıyan kendi keman konçertomu prag'da çek müzisyenlerle beraber bir dönem çekoslovak parlamentosuna ev sahipliği yapmış olan tarihi bir binada tarihe kaydedecek olmamız ise bu çalışmamızda bizlere daha da şevk verdi. değerli kemancımız cihat aşkın da bir gün sonra türkiye'den aramıza katıldı. kayıtlar 15, 16 ve 17 ağustos olmak üzere sabah saat bire kadar süren toplam on altı saatlik çalışma sonucunda gerçekleşti.

    esasında bu albümün temelleri prag'dan çok önce londra universitesi'ndeki bir konferansım sırasında atıldı. dinleyiciler arasında bulunan ve sonradan yakınen tanıyarak dost olduğum sayın eyüp sabri çarmıklı diğer çalışmalarımı takip etmiş olup, benden yeni bir cd kaydetmem! istedi, içinde bulunduğumuz materyalistik dünyada çoğu yatırımcıların maddiyata yönelik teşebbüsleri arasında böylesine karşılık beklenmeyen bir şekilde sanata değer veren bir yaklaşım beni sadece duygulandırmakla kalmadı, yirmibirinci yüzyılda çoktan kaybolup gitmiş olan, geçmiş yüzyıllara ait, cömert bir sanatsal patronajın da hala mevcut olduğunu gösterdi. dolayısıyla elinizde tuttuğunuz bu albüm bir senelik bir araştırmanın ürünü olarak hiç yoktan var olmuş oldu. ülkemizin zengin, ama ne yazık ki derinlemesine pek bilinmeyen, müzik tarihine de naçizane bir katkı oluşturmasını temenni ediyorum. bu çalışmanın aynı zamanda doğu ile batı kültürleri arasında dengeli bir şekilde kurduğu musiki bütünlüğünün, çağdaş dünyamızda küresel anlaşmazlıkların aynı eksende yaşandığı bu gerilimli dönemde bir tür iyi niyet girişimi olarak değerlendirilmesin! arzu ederim. bu kaydın hayata geçmesini sağlayan nurol holding başkanı sayın nurettin çarmıklı ve başkanvekilleri sayın erol ve sayın oğuz çarmıklı'ya, ayrıca projeyle yakından ilgilenen sayın osman ş. çarmıklı'ya ve bütün çarmıklı ailesine ve yukarıda adlarını andığım emeği geçen bütün dostlarıma ve kalan müzik'in sahibi sayın hasan saltık'a sonsuz teşekkürlerimi sunmak isterim. jean-jacques rousseau'nun şu sözleri bu çalışmanın her safhasında kulaklarımda çınladı: "gerçek dünyanın hudutları bellidir, ancak yaratıcı dünyanın sınırları sonsuzdur".

    emre aracı
    the grand, folkestone, kent
    22 aralık 2003
    kaynak: kalan müzik
  • bu albümde callisto guatelli paşa'nın valide sultan isimli bir eseri vardır ki nefistir.