şükela:  tümü | bugün
  • asghar farhadinin 2006 yapımı a separation filminin ipuçlarını taşıyan filmi.

    aile içi çatışma üzerinden, iliklerinize kadar hissedeceğiniz tanıdık duygular.

    aka fireworks wednesday
  • gizli, saklı kalmış hazine.

    otantik sinemadan hoşlanan sinefiller kaçırmamalı. asghar farhadi'nin en iyilerinden biri üstelik. imdbde filmin resmi bile yok!!

    8 / 10.
  • 2006'nın chicago film festivali'nde 'en iyi film' seçilmiş yapıttır.
  • elly hakkında, bir ayrılık ve geçmiş'in habercisi niteliğindeki film. yine iyi ve sarılıp sarmalanmış bir senaryo var. yani alışıldık bir ferhadi senaryosu. yalanlar, sırlar, aile olmak, tanıklar vs.

    ama herhalde hem daha iyi oyuncular hem de daha yüksek imkanlar olduğu için, ilk başta saydığım 3 film de bundan daha iyi. bu film onlardan bir tık aşağıda.
  • senaryosuyla filmin sonuna doğru her şey düzeldi diye düşünürken aslında hiç bir şeyin düzelmemiş olduğunu görmemizi sağlayan film.
  • iran takvimine göre yılın son çarşamba gününün arifesinde, halka açık yerlerde düzenlenen çarşamba ateşi adlı şenliktir. nevruz zamanı mart ayında kutlanır. yeni yılın aydınlık ve huzur içinde geçmesi için ateşin üzerinden atlanır, havai fişekler ve çatapatlar patlatılır.

    geleneksel olarak, atalarının ruhları tarafından yılın son gününde ziyaret edildiğine inanılır. ve dileklerin gerçekleşmesi için o gece âsh e chaharshanbeh suri gibi özel yiyecekler dağıtılır.

    ***
    farhadi'nin diğer başarılı filmlerine odaklanırken, çarşamba ateşi sessizce keşfedilmeyi bekler. aslına bakarsanız, evlere temizliğe giden genç bir kadının tek bir günü anlatılıyormuş gibi görünse de, bize verilen sarsıcı bir mesaj var:

    güven tek kullanımlıktır.

    darmadağın, karışıklık içinde ve yuva olamamış bir ev; ve bu evi düzene sokmaya çalışan bir temizlikçi kadın... acaba filmin sonunda bu kadınımız evi düzene sokabilecek mi?

    --- spoiler ---

    film boyunca patlayan çatapatlar, sesler, havai fişekler bizi huzursuz etmeyi başarıyor ki çok ince düşünülmüş bir ayrıntı.
    eşinin aldattığından neredeyse emin olan fakat belirsizlik yüzünden bir türlü huzuru yakalayamayan bir kadının çaresizliği böyle güzel anlatılamazdı.

    aldatılan kadının banyo duvarlarından ya da gardırobun içinden yan komşuyu dinlemeye çalışması etrafındakiler gibi bizler tarafından da paranoyaklık gibi görünüyor fakat sonunda hislerinin pek de yanlış olmadığını anlayıp utandırıyor da.

    komşusunun kocasıyla aşk yaşayan kadının, ayrılma konuşması yaptıktan hemen sonra, tek başına yürüdüğü o yoldan geriye döndüğünde gördüğü manzara ise unutulmaz sahnelerden biridir.

    daha yeni nişanlanmış temizlikçi kızımız ise şahit olduğu onca şeyden sonra eşine güvenebilir mi bilinmez.
    --- spoiler ---
  • diğerleri kadar etkili olmasa da , yine de son bölümündeki düğümün çözümüne kadar bir merakla izlenen film....

    yine kim haklı kim haksız diye düşünmeden durumu izliyoruz. ufak iran göndermeleri her zamanki gibi mevcut filmde.... bu film şey gibi , mimar sinan'ın süleymaniye'ye kalfalık eserim , selimiye için ise ustalık eserim benzetmesini yapması gibi...ikisi de şahane ama biri , diğerinin toprağı , can suyu , öncülü...

    bu film de aynı , forushande'nin , a seperation'un , about elly'nin taslağı gibi... kalfalık eseri. yine de gayet başarılı...

    --- spoiler ---

    filmin en sonundaki , rouhi'nin temizliğe gittiği evin beyi mourteza yatakta tek yatarken , o sırada aşağıda simine'nin kocasının araçta tek başına derbeder yatması...
    filmin ortalarında simine'in ""benim de kocam bana aşıktı , ama terketti" cümlesi , mourteza'nın film başlarken alenen kokain içerek başlaması , sonra karısının dengesizlikleri , herkesin yine bir yerlerden haklı ve bir yerlerden haksız olması...ancak mutlak dogrunun kesinlikle olmaması...

    --- spoiler ---

    kısaca hayat , aile... senin benim komşunun hikayesi...