• kuran evde bohçalar içinde sarılı ve okunmadan dururken, dini yayınlar adı altında öyle kitaplar satılmakta ve okunmaktadır ki buna akıl erdirmek hiç mümkün değildir. bu bölümde 250 yılı aşkın bir süredir rekor düzeyde satan, hâlâ sadeleştirilip farklı yayınevleri tarafından tekrar tekrar basılan erzurumlu ibrahim hakkı’nın marifetnamesi’ni inceleyeceğiz.

    “ilim, irfan okyanusu”nun kitabı

    erzurumlu ibrahim hakkı, gelenekçi dini savunanlar tarafından “büyük alim, ilim ve irfan okyanusu” olarak takdim edilir. ibrahim hakkı’nın marifetname’deki izahlarına geçmeden, bu kitabı öven açıklamalara bir iki örnek vereceğiz. bu övücü açıklamaları aklınızda iyi tutarsanız ibrahim hakkı’nın açıklamalarını okuduğunuzda, daha iyi değerlendirebilirsiniz. kitsan tarafından 1984 yılında basılan marifetname’nin girişinde, istanbul müftüsü selahattin kaya’nın takdimi şöyledir: “yazıldığı asırlara ışık tutan, günümüze kadar değerinden bir şey kaybetmeksizin dini eserler arasında müstesna bir yer işgal eden marifetname’nin tekrar irfan hayatımızda yer alması sevindirici bir olaydır.”

    bedir yayınevi ise erzurumlu ibrahim hakkı’yı tanıtırken, bizim gibi mezhepleri eleştirenleri ve sonuç olarak da marifetname’yi de eleştirenleri kınayarak ve ibrahim hakkı’yı överek okuyucularını esere hazırlar: “bu kitabın müellifi erzurumlu ibrahim hakkı hazretleri, zahir batın ilimlerinde son derece yüksek bir mevkiye sahip olup, hem ulema-i amilinden, hem de meşayihi kiramdan bir zat-ı celil-ül kadirdir. kendisini rahmetle anar, onun ve diğer piranın ruhaniyetlerinin bizimle beraber olmasını hak teala’dan niyaz ederiz. müellif hazretleri ehl-i sünnet vel cemaat mezhebindedir. zaten hem itikad ve hem amelde tek yol sunniliktir. zamanımızda islam dünyasında ve bu arada memleketimizde türeyen bazı gafil ve cahiller, ehl-i sünnet yolundan saparak yüce dinimizin safiyetini bozmak istemektedirler. reformcular, vehhabiler, selefiye cereyanı salikleri, mezhepleri inkar edenler, mezhepleri birbirine karıştırmak isteyenler, iran rafizilerinin peşine düşenler, din perdesi altında hizipçilik, anarşi ve terör kundakçılığı yapanlar ortalığı ifsad etmektedirler. tüm mümin kardeşlerimizin bu zararlı bidat cereyanlarına karşı son derece uyanık bulunmaları, onların aldatıcı propagandalarına kanmamaları ve ehl-i sünnet mezhebine sımsıkı sarılmaları lazımdır. ta ki dinimiz yücelsin, ümmetimiz selamet bulsun. marifetname’nin bu baskısı büyük emeklerle hazırlanmış, gerektiği zaman selahiyet sahiplerine danışılmış ve elden geldiği kadar eksiksiz bir eser vermek için gayret sarf edilmiştir. türkiye’mizin yetiştirmiş olduğu büyük islam alimi ve arifi olan şeyh ibrahim hakkı erzurumi hazretlerinin marifetname’si eski tabirle bir muhital maariftir yani bir ilim ve irfan okyanusudur. baştan sona kadar inceliklerle, hikmetlerle dolu bir hazinedir. böyle bir eseri milletimize sunmaktan bahtiyarlık duyuyoruz ve bizi buna muvaffak kıldığı için halıkımıza hamdu senalar ediyoruz.”

    birazdan vereceğimiz örnekleri incelemeniz, “ehli sünnet alimi” diye takdim edilen rol modelleri görmemizi, dini yücelttiklerini sananların neler yapabildiklerini; bunun yanında, bunları öven mezhepçi zihniyeti eleştirmekte isabetli veya isabetsiz olduğumuzu belirlemenizi sağlayacaktır. (eğer bu kitabı almak isterseniz ibrahim hakkı’nın yaptığı cennet haritasını da kapsayan bir versiyonu alın. marifetname’nin bazı baskılarında bu harita, kitaptan çıkarılmıştır.) değerlendirmelerinizi daha rahat yapabilmeniz için marifetname’den (başlıklar bize aittir) örneklere geçiyoruz:

    melekleri korkutan yakut gözlü yılan ve diğerleri

    “bütün bu saf saf olan meleklerin ötesinde bir büyük yılan vardır. arşı azamı başı kuyruğunun üzerine gelmek üzere çevrelemiştir. başı beyaz inciden, bedeni sarı altından ve gözleri kırmızı yakuttan yaratılmıştır. her bir tüyünün dibinde bir meleğin tespih ettiği yüz bin kanadı vardır. bu sarı yılanın tespihinin sesi diğer bütün meleklerin tespih seslerini bastırarak onlara korku verir. ağzını açtığı zaman gökleri ve yeri bir lokma etmesi mümkündür. eğer o büyük yılana ilham olunmasa idi, onun sesinin heybetinden bütün mahluklar helak olurdu…”

    “….bunun altında dördüncü gök vardır ki beyaz gümüştendir. bunun ismi erkalun’dur. buranın melekleri at suretindedir. reislerinin ismi kabail’dir. bu dördüncü göğün bekçisidir. bunun altında üçüncü gök vardır ki sarı yakuttandır. bunun ismi maun’dur. buranın melekleri kartal suretindedir. reislerinin ismi saftail’dir. bu üçüncü göğün bekçisidir.”

    “allah, sözü edilen derya içinde güneş için üç yüz altmış kulplu elmastan bir araba yaratıp, üzerine güneş koymuştur. güneş’i arabası ile doğudan batıya doğru çekip götürmeleri için her kulpundan tutacak bir melek tayin etmiştir. ay için de hak teala üç yüz kulplu sarı yakuttan bir araba yaratarak, üzerine ay’ı yerleştirmiştir. ay’ı arabası ile doğudan batıya çekip götürmeleri için her kulpu tutacak bir melek tayin edilmiştir. ayrıca ay için cevherden altmış kulplu bir kılıf yaratmış, her kulptan tutacak altmış melek tayin etmiştir. ay’ın arabasını götüren melekler onu her gün güneş’ten uzaklaştırdıkça, kılıfını tutan melekler de kılıfı her gün ay’dan biraz daha sıyırarak güneş ile ay karşı karşıya geldiğinde kılıfından tamamen çıkıp dolunay halinde görülür. sonra ay’ı güneş’e melekler yavaş yavaş yaklaştırdıkça kılıfını da diğer taraftan her gün biraz daha yaklaştırıp, ay güneş’e iyice yaklaştığında kılıfını ay’a tamamen giydirirler. kıyamete kadar bu şekilde devam eder. bu sebepten ay bazen hilal, bazen yarım ay, bazen dolunay şeklinde görülür.”

    “hak teala yedi göğün her birisini balıklar gibi binlerce çeşit yaratıkla dopdolu etmiştir. yedi göğün duvarı olan kaf dağı’nın ötesinde bir büyük yılan yaratmıştır. yılan büyük dağı halka gibi kuşatıp başını kuyruğu üzerine koymuştur. kıyamete kadar hak teala’yı yüksek şanıyla tespih eder. bu denizler ortasında yedi yer bir gemi gibi hareketli ve huzursuz iken, hak teala bir büyük melek tayin etmiştir ki; yerlerin etrafını kavrayıp, bir omuzu üzerinde sakin kılmıştır. sonra hak teala, o meleğin ayağı sağlam dursun diye yeşil yakuttan büyük bir kare biçiminde kaya yaratmıştır ki, onun en üst düzeyinde bin vadi yaratıp, her birini bir deniz ile ve her denizi binlerce çeşit yaratıkla doldurmuştur. daha sonra hak teala o kayayı sabit tutmak için bir büyük kırmızı öküz yaratmıştır ki onun kırk bin başı, kırk bin boynuzu, kırk bin ayağı vardır. her iki ayağı arası bir yıllık yoldur. kayayı boynuzları ve sırtı üzerine yerleştirmiştir. bu öküzün adı liyunan’dır. sonra hak teala onun ayaklarını sabitleştirmek için bir büyük balık yaratmıştır ki yedi deniz onun ağzında bir damla gibidir. sonra hak teala o balığın altında bir büyük deniz yaratmıştır ki bu büyük balık, bu büyük denizde sukun ve karar etmiştir. sonra hak teala o denizin altında yedi tabaka cehennem yaratmıştır. o büyük deniz cehennem üzerinde sakin olmuştur. sonra hak teala yedi cehennemin altında sert rüzgar yaratmıştır ki cehennemin iki tabakası onun üzerinde karar kılmıştır…”

    hanımlar için öneriler

    “…hanımını insanların kalabalık olduğu yerlere bakan eyvanlarda oturtmamak. ta ki namahreme bakıp, halka meyli akmasın. hanımına değerli ve süslü elbise giydirmemektir. ta ki ziynet satmak için dışarı çıkmayıp evine bağlı olsun.”

    fakirliğin ve unutmanın sebepleri

    fakirliğin sebepleri:

    1. günah işlemek
    2. yalan söylemek
    3. sabah vakti uyumak
    4. bir gün bir gecede sekiz saatten çok uyumak
    5. soyunup çıplak yatmak
    6. çıplak iken abdest bozmak
    7. bir yanı üzerine yaslanıp ekmek yemek
    8. ekmek kırıntılarını yere dökmek
    9. cenabet iken ağzını yıkamadan yemek
    10. soğan ve sarımsak kabuklarını yakmak
    11. geceleyin evi süpürmek
    12. çöpleri evin içinde biriktirmek
    13. yaşından büyüklerin önünde yürümek
    14. anne ve babasını isimleri ile çağırmak
    15. eline geçen çer çöple dişlerini kurcalamak
    16. toprak ve çamur ile ellerini ovalamak
    17. eşik üzerinde oturmak
    18. kapının bir kanadına dayanmak
    19. helada abdest almak
    20. elbisesini üzerinde dikmek
    21. yüzünü yıkayınca yeniyle ya da eteği ile silmek
    22. evde örümcek yuvasını saklamak
    23. namazı kılmada gevşek davranmak
    24. sabah namazını kıldıktan sonra camiden erken çıkmak
    25. her sabah çarşıya erken gitmek
    26. çarşıdan eve geç dönmek
    27. dilencilerden ekmek kırıntılarını satın almak
    28. kendi evladına beddua etmek
    29. biti ateşe atmak
    30. gece kapların ağzını açık bırakmak
    31. mumu ve kandili nefesle söndürmek
    32. boğumlu kalemle yazmak
    33. dişi kırık tarakla taranmak
    34. anne, baba ve üstadına duayı unutmak
    35. sarığını otururken sarmak
    36. ayak donunu ayakta giymek
    37. dilenciye kızıp boş çevirmek
    38. kısıp ihtiyacından az harcamak
    39. israf edip haddinden çok harcamak
    40. geçim işlerinde gevşek davranmak
    41. kapısız evde yalnız yatmaktır.

    unutmanın sebepleri:

    1. çok günah işlemek
    2. çok düşünmek ve üzülmek
    3. iş ve meşguliyeti çok ve dağınık olmak
    4. taze çeşniş yemek
    5. ekşi elma yemek
    6. ense çukurundan kan aldırmak
    7. deve katarı arasından geçip gitmek
    8. mezar taşındaki yazıları okumak
    9. asılan adamın yüzüne bakmak
    10. canlı biti yere atmak.

    ehli sünnet ve satış rekoru kıran kitap

    verdiğimiz bu örnekler, mezhepçi islam’ın savunucularından olan ve mezhepçilerin hararetli takdirlerini, övgülerini kazanan erzurumlu ibrahim hakkı’nın iki yüz elli yılı aşkın bir süredir rekor sayıda satan kitabından alıntılardır. bu kitapta yazılanlar, dini bilgi gibi sunulmuş ve bu kitap “islami” kitaplardan biri sayılmıştır. kuran’ın takipçisi müslümanlar ile kendilerini “ehl-i sünnet” olarak niteleyen birçok kişi arasındaki fark, bu kitapta da ortaya çıkmaktadır. kuran’ı tek kaynak görenler bu kitabı şiddetle yererken, “ehl-i sünnetim” diyenler, ısrarla kitabı temize çıkarmaya çalışmaktadırlar. bu kitaptaki, kuran ve akılla uzlaştırılması imkansız izahlar; kuran’a, akla ve bilime ters olmasına rağmen savunulmuş, üstelik müftüler ve “islami yayınevleri” bu izahları yapan kitaba ve yazarına övgüler yağdırmışlardır. bu açıklamaları yapan ibrahim hakkı ise tüm bu izahların “tecrübe ile sabit” izahlar olduğunu, yine marifetname’de söylemektedir. bu izahların nasıl bir tecrübe ile sabit olabileceğinin yorumunu siz okuyucularımıza bırakıyoruz.

    ibrahim hakkı ve taberi

    ibrahim hakkı izahlarının birçoğunu, uydurma hadislere dayandırır ve kendisinden önceki sunni alimleri kaynak olarak kullanır. ibrahim hakkı’dan 900 yıl kadar önce yaşamış taberi de ibrahim hakkı’nın kaynaklarından biridir. birçok sunniye göre “büyük alim” olan taberi’nin kitaplarını okuyanlar; cebrail’in kanadı ile ay’ın ateşini söndürdüğünü, güneş ve ay’ın kulplu arabalarda seyahatini, güneş ve ay’ın gökteki bir denizde yüzdüklerini, meleklerin kanatlarını kapatmalarıyla gece olduğunu, ay’ın ve güneş’in çekilerek batıya getirildiğini, meleklerin arabadan düşen güneş’i yerine koyduklarını açıklayan izahlara tanıklık edebilirler. taberi de ibrahim hakkı gibi dinsel motiflerle süslü “bilimsel” izahlarını, din dersi havasında uzun uzadıya anlatır. bazı insanlar kuran’ın bilimsel mucizelerine, akılla ve bilimle çelişmeyen, aklı kullanmayı, bilimin temeli olan araştırmacılığı teşvik eden izahlarına rağmen müslümanlar’ın özellikle son yedi yüz yılda nasıl bilim platformunda geri kaldıklarını merak etmektedirler. ne yazık ki islam âlemi, kuran’ı, gereği gibi rehber yapmamıştır. kuran, ölülerin arkasından okunan okuma kitabı olarak değerlendirilmiş, birçok “dini” kitaptan birine indirgenmiştir. kuran, tercümesi yasaklanan kitaptır. kuran rehberlikte kenara konmuş; taberiler, erzurumlu ibrahim hakkı’nın marifetnameleri gibi kitaplar rehber olmuştur. rehberleri yukarıdaki izahlarla dolu kitaplar olanların, bilimsel alanda ilerlemesi ve toplumun refahı ile mutluluğuna katkı yapmaları ne kadar mümkün olabilir?

    kanaatimizce, dinsizlik adına yapılan saldırılar bile bu tarz kitaplar kadar dine zarar vermemiştir. bu tarz kitaplar; ya dinsizlerin saldırmaları için malzeme oluşturmuşlardır ya da kuran’ın yeterliliğini bilmeden “dini kaynak” diye bu kitapları okuyanların aklını karıştırmışlardır. dini; bir mitoloji, mantığa aykırı izahların kabulü, bilimin reddi gibi gösterecek olan bu kitapları basan, yazan, savunanlar ne yazık ki islam’a hizmet ettiklerini sanmaktadırlar.

    bilimde geri kalınmışlığın kökeni

    peygamberimiz’in vefatından sonraki ilk birkaç yüzyılda hurafeler ve uydurmalar çıkmış olsa da sunniliğin, şiiliğin, hadisçi islam öğretisinin bu yüzyıllarda tam bir hakimiyetini göremiyoruz. hadis merkezli din anlayışına ve aklın bir kenara bırakılmasına karşı çıkan mutezile gibi ekollerin bu yüzyıllardaki varlığı, hatta abbasi halifelerinin kimisinin mutezile ekolünü benimsemesi bunun delilidir.

    işte islam’ın bu ilk asırlarında dünyanın en ileri ve en medeni toplumu islam toplumuydu. birçok ünlü bilim tarihi kitabı, bugünkü avrupa medeniyetinin temellerinden olan sanayi devriminin ve bununla ilintili olarak bilimsel ilerlemesinin kökeninde islam ülkelerinden alınan düşünsel ve bilimsel mirasa dikkat çeker. hıristiyan toplumların doğru dürüst kitaplığının olmadığı dönemde ispanya’ya yerleşmiş müslümanlar, ispanya’da yetmiş büyük halk kitaplığı yapmışlardı ve sırf kurtuba’daki kütüphanede 600.000’lere ulaşan kitap sayısıyla düşünce hayatı aydınlatılıyordu. astronomi, kimya, tıp, botanik, matematik ilimlerinde büyük atılımlar hep müslüman bilim adamlarınca yapılıyordu. müslümanlar’ın, çevirileriyle de bu yüzyıllarda büyük katkıları oldu. çevirisi yapılan kitaplarla geçmişteki bilgi birikimi kullanılıyor ve mevcut bilgilerle birleştirilip atılımlar yapılıyordu. hatta avrupa, kendi medeniyetinin tarihsel kökeni diye övündüğü eski yunan’ın ünlü düşünürleri aristoteles, platon ve diğerleriyle de müslümanlar’ın yaptığı çeviriler sayesinde tanıştı. işte ilk yüzyıllarında islam toplumunda, böylesi bir bilimsel merak ve bunun sonucu olan ilerleme vardı. müslümanlar çok kısa sürede topraklarını ispanya’ya kadar genişletmekle kalmamış; bilimsel, düşünsel birikimler oluşturup, bu birikimlerini de bu topraklara yayıp insanlığın hizmetine sunmuşlardır.

    insanlar kendilerini bozmadığı sürece topluluklar bozulmaz

    peki, ilk yüzyıllarında dünyanın en ileri medeniyeti olduğu kabul edilen islam medeniyeti, sonradan ne olmuştur da bugünkü durumuna düşmüştür. aşağıdaki ayetten alacağımız önemli dersler olduğu kanaatindeyiz:

    ''gerçek şu ki allah kendi benliklerinde olanı değiştirmedikçe bir toplulukta olanı değiştirmez. allah bir topluma perişanlık dileyince de artık onu geri çevirebilecek bir güç yoktur.'' 13-rad suresi 11

    allah eğer islam ülkelerine verdiği bilimsel üstünlük gibi bir nimeti değiştirmişse; biz, müslümanlar’ı incelemeli, onlarda ne şekilde değişiklikler olduğunu anlamalıyız ki bugünkü duruma niye düşüldüğünü kavrayalım. ilk yüzyıllarda insanların zihniyetini şekillendirmede kuran’ın rolü yüksekti. aklı işletmeyi, araştırmayı, delil üzerinde olmayı öğütleyen kuran’ın şekillendirdiği zihinler, bilimsel düşünmeye ve bilim yapmaya da uygundular. fakat daha sonra mezheplerin ve tarikatların islam’ı hakim olunca, tarikatçılık ve mezhepçilik yayılınca; taklitçilik ve akılcı düşünce düşmanlığı da egemen oldu. çünkü kitabın bu ve daha evvelki bölümlerinde görüldüğü gibi uydurmaların karıştırıldığı dinde mantığın, aklın yeri olamazdı. tarikatçılığın temeli olan şeyhe kayıtsız, şartsız, akıl süzgecinden geçirmeksizin itaat de rasyonel düşünceyle bağdaşamazdı (15. bölümü okuyunuz). uydurmaların karıştığı mezhepleri benimseyenler, hadisleri inkar etmemek ve tarikatlarını temize çıkarmak için akılcı düşüncenin gerekliliğini inkar etmişler; kuran’da, defalarca, “aklı çalıştırma” ve “allah’ın yarattıkları üzerinde düşünmek” üzerine yapılan vurguların gereğini yerine getirmemişlerdir.

    hadis etiği

    max weber “protestan etiği” kitabında, protestan mezhebinin insanların zihinlerini nasıl şekillendirdiğini ve bu şekillendirmenin nasıl kapitalizm sistemini meyve verdiğini anlatır. bir fikrin, bir inancın, bir mezhebin zihinleri şekillendirmesinin, bu zihinsel dönüşümün ise sosyal ve ekonomik değişim sürecini tetiklemisini anlatmada; bir dünya klasiği olan “protestan etiği” kitabı örnektir. eğer benzer bir yaklaşımla hadislerin, hadisçi mezheplerin ve tarikatların oluşturduğu zihinsel yapının nelere sebep olduğu incelenirse; islam adına bilimsel ve kültürel alandaki geri kalınmışlığın kökeninde bu zihinsel yapının olduğu sonucuna varılacağı inancındayız. aynı şekilde, eğer islam’ın ilk asırlarında sıfırdan, çöl bedeviliğinden dünyanın en gelişmiş medeniyeti seviyesine yükselmenin kökeninde hangi sebeplerin olduğu araştırılırsa; kuran’ın verdiği akılcı, araştırıcı zihniyetin bunun baş sebebi olduğu sonucuna varılacağı kanaatindeyiz. kuran’ın izahlarının yoğurduğu zihinler, bilimsel ilerlemeyi gerçekleştirmeye müsait hale gelmişler ve gerçekleştirmişlerdir.

    dünya dönseydi ne felaketler olurdu

    marifetname gibi kitaplar, kuran’ı dinin kaynağı olarak yeterli görmeyenlerin, kuran dışı izahlarla dolu eserleridir. bu eserler hadisçi ve mezhepçi “islam” anlayışının meyvesidir. bu meyvelerin meyvesi ise aklı kullanmadan şeyhlere teslim olan, mezhep imamlarının inisiyatifine bırakılan dini, allah’ın dini zanneden kalabalıklardır.

    bu acı meyvelerden suudi arabistanlı meşhur şeyh abdul aziz bin baz, “dünya’nın sakin, güneş’in hareketli olduğuna ve gezegenlere çıkmanın imkansızlığına dair akli ve hissi deliller” isimli, resmi makamlarca basılan risalesinde şunları söylemektedir: “kim bunu iddia ederse küfür ve delalete düşmüş olur. çünkü bu iddia hem allah’ın, hem kuran’ın, hem peygamber’in reddidir. bunu iddia eden kişi tövbeye davet edilir. ederse ne ala! aksi takdirde kafir ve dinden dönmüş bir kişi olarak öldürülür ve malı da müslümanlar’ın hazinesine katılır… eğer ileri sürdükleri gibi dünya dönüyor olsaydı ülkeler, dağlar, ağaçlar, nehirler, denizler bir kararda kalmazdı. insanlar batıdaki ülkelerin doğuya, doğudaki ülkelerin batıya kaydığını görürlerdi. kıble’nin yeri değişir, insanlar kıbleyi tayin edemezlerdi. velhasıl (bunların hiçbiri görülmediğine göre), bu iddia (dünya’nın hareketli olduğu iddiası) sayması uzun sürecek birçok nedenden dolayı batıldır.”

    bu risaleye göre dünya’nın hareket ettiğini söyleyenlerin öldürülmeleri gerekir. kısacası marifetname, taberi, buhari, müslim ve diğerlerinin bilim ve akıl dışı izahları dinin bir parçası yapıldığı gibi, bunlarda yer alan kimi izahları reddedenlerin öldürülmesine de fetva verilmiştir. şeyh abdul aziz bin baz’ın risalesinin yazım tarihini size sorsalar tahmininiz ne olurdu? bu eser bundan bin yıl önce değil, 1975’te yazılmıştır, hem de resmi makamlarca! ne yazık ki “şeriat” diye insanlara yutturulan budur! bilim dışı, akıl dışı hadis ve mezhep kökenli uydurmaların yol açtığı budur! kişi kuran ile yetinmeyince sonucu budur!

    ''allah’tan ve ayetlerinden sonra hangi hadise (söze) inanıyorlar.'' 45-casiye suresi 6

    kaynak
1 entry daha
hesabın var mı? giriş yap