9 entry daha
  • linklater'in amerikan gencliginde ilgi uyandiran filmi. hatta bircok gencin filmi izledikten sonra filmin gectigi texas'in austin kasabasina aylaklik yapmak icin gittigi bilinmektedir. buna ragmen film, bircok 'kult filmler' kitabinda/listesinde yer almayacak derecede bilinmeyen bir filmdir. linklater'in basarilarini devam ettirmesi (tape, waking life, before sunset) ile birlikte bu filmin yeniden kesfedilecegini ummaktayim. keza yakin zamanda criterion collection'dan filmin olaganustu bir dvd'si cikarildi (bu dvd'nin ekstra disc'inde linklater'in il uzun metraji ve ilk kisa metraji bilem var).
    filmin onemi sadece generation x haletiruhiyesini cok iyi anlatmasindan ve laternatif kulturde etkili olmasindan kaynaklanmaz. ayni zamanda gercekten de cok iyi bir filmdir. filmin basinda linklater'in kendisinin oynadigi karakter wizard of oz filminden yola cikarak bir teori ortaya atar. bu filmde dorothy'nin onunde pek cok yol vardir, ancak sadece bir tanesini (yellow brick road) tercih eder. linklater'in oynadigi karakter, diger bissuru yolun sirf dorothy onlari dusundugu icin, sirf aklindan gecirdigi icin bambaska reality'ler olusturdugunu soyler. der ki, bizim wizard of oz'da gordugumuz reality bu paralel reality'lerden sadece biridir. tek bir gercekligin kisitli alanina hapsolmus izleriz filmi. linklater slacker filmini tumuyle bu teori uzerine kurar. slacker'da tek bir reality yoktur. once bir karakteri takip ederiz, bir crossroad'a geldigimizde o karakterin dunyasindan baska bir karakterin dunyasina gecilir ve filmin tumu boyle devam eder, sonsuz bir dunyadan duyaya atlama seklinde... biri sokakta yurumektedir, onu izleriz, sonra bi arkadasina rastlar, konusurlar ve ayrilirlar, o noktada kamera onceki genci birakir ve arkadasini izlemeye baslar. tum film boyle devam eder... yuzlerce karakterin dunyasinin icine gireriz ve bir sekilde sikilmayiz. cunku farkli gerceklikler arasinda ince baglantilar vardir. basi sonu olan bir oykusu olmamasina ragmen tum filmi merakla izleyebilirsiniz. yollar ayrim noktalaridir, her yol farkli bir dunyaya acilir...
    slacker aylakliga ovgudur. ancak aylaklik anlayisi kayitsizlik degildir. tam tersine linklater aylakligi bir tur eylem olarak gorur. filmin cumlesi aslinda sudur: "withdrawing indisgust is not the same thing with apathy". igrenerek geri cekilmek, duygusuzluk/kayitsizlik degildir. aylaklik ve calismayi reddetmek bir karsi durustur. diger tum eylemlerden daha buyuk bir eylemdir aslinda. edilgenlik, sinizm, kayitsizlik degildir. igrenerek bu dunyanin degerlerini reddetmektir, geri cekilmektir. "eylem boyle birseye donustuyse, calisma denen sey insan hayatinin buyuk kismini kapladiysa ve eylem=calismak ise ben yatmayi, aylaklikl yapmayi tercih ediyorum" demektir. ac kalmayana kadar...
16 entry daha
hesabın var mı? giriş yap