*

  • çok güçlü bir hükümdarken tanrılar kendisine savaş açar ve enkiduyu yaratırlar. ama daha sonra kendisini yok etmesi için yaratılan enkidu ile birlikte tanrılara karşı savaşır. dicle ile fırat nehirleri arasında (mezopotamya) çıkan bu destan dünyanın belki de bilinen en eski destanıdır. gılgamış'ın savaşı ve ölümsüzlük arayışı ana temayı oluşturur.
  • tanrılara karşı savaş açan (tanrıların savaş açtığı değil) yarı-tanrı sümer mitolojisi kahramanı.
  • gilgamesh turkcesiyle gilgamis uygarligin ortasindadir enkidu ise vahsi hayatin birbirlerine rakiptir ne hikmetse gilgamisin ucte ikisi tanridir komiklikler bununlada sinirli degil tabi bizim bu iki sahsiyetten gilgamis enkiduya bir fahise gonderir enkiduda bir guzel isini gorur ama buna ormandaki geyikler bozulur enkiduyu terkederler sonra gariban sehre gelir bakarki gilgamis bir kadina tecavuz etmek ister bu dayanamaz mert adamdir ormandan gelmis ya kapisirlar derken olan olur bunlar yuvarlanirken birbirlerinin cazibesine kapilmaktan olsa gerek sarilirlar kardes olurlar sonra bizim gilgamis ruyasinda enkiduyu freudluk pozisyonlarda gorur bunlar onune geceni devirir sonra hemen hemen her turlu hayvanla birlikte olmus bir kadin ishtar gilgamisa asik olur gider tanrilar tanrisi babasindan bogayi ister kendisini reddeden gilgamisa gonderir tabi enkidu kardes tutar bogayi oldurur sonra humbaba adli garip bir sedir ormani bekcisi vardir ki destani ne kadar okusamda niye olduruldugunu anlayamamisimdir neticede okuyabileceginiz en komik destandir
  • "gılgameş-tarihte ilk kral kahraman" kitabında muazzez ilmiye çığ'ın uzun uzun anlattığı gılgamesh (gılgameş, gılgamış da denebiliyor) denen kralımız üçte ikisi tanrı üçte biri insan olan pek garip bir yaratıktır. sürekli kahramanlıklar yapan ve fakat gün gelip bundan sıkılan yaratığımız gün gelir dellenmeye (neden acaba!!) ortalığı yakıp yıkmaya başlar. ormanların güçlü kahramanı enkidu bu dönemde hayatına girer işte gılgamış yaratığının. gerçi bu enkidu'nun da pek öyle insana benzediği söylenemez ya neyse. hafiften hayvana benzeyen bu kahraman ormanda hayvanlar tarafından büyütülmüş, konuşmayı bile bilmeyen garip bir canlıdır. gün gelir gılgamış'ın kullarından ikisi ormanda bu güçlü yaratığı görürler. efendilerinin derdine derman olabileceğini düşündükleri bu yaratığın (ki o da gılgamış kadar güçlü ve gariptir) yanına gönderdikleri hoş bir kadının bu arkadaşa hayatın anlamını ve modern!! dünyanın gereklerini (her şeyden önce konuşma ve seks yapma) öğreteceğine inanan bu kullar istediklerini başarır ve efendileriyle bu arkadaşı bir şekilde karşılaştırırlar. enkidu'yu gördüğü anda dellenip onu yoketmeye meyilli olan gılgamış kavganın başlarında ona duyduğu yakınlıktan dolayı (ki karşılıklı bir yakınlıktır bu) enkidu'yla arkadaş olmaya karar verir. bu arkadaş gılgamışın deliliğine bir dönem çare olur (eşcinsel bir ilişkiden bahsedenler de var ama neyse) fakat gılgamış kahramanlıklardan (ki hafif delice sayılan kahramanlıklar bunlar) vazgeçecek değil ya, başka başka işlere enkidu'yu da sokarak ortalığı inletmeye devam eder. fakat birgün yaptığı kahramanlık (orman canavarı gibi bir yaratığı öldürmek oluyo bu olay) tanrıçalardan birinin (doğa ve hayatın tanrıçası inannanın) canını çok sıkar ve bu iki deliyi cezalandırmaya karar verir. hem enkidu'dan kurtulmaya hem de gılgamış'a iyi bir acı vermeye yarayacak bu ceza da enkidu'nun ölümü (başroldeki hemen ölemez ya) olacaktır. bu cezayı rüyasında daha önce görmüş olan gılgamış ne yapsa ne etse enkidu'nun ölümüne engel olamaz. enkidu ölünce kendini kaybeden (arkadaş acısı tabi) gılgamışımız aynı şeyi kendi de yaşamak istemez ve ölümsüzlük arayışına çıkar. ölümsüzlüğü bulamaz, bulduğu gençlik otunu da uyanık yılana kaptırır ve uslu uslu ülkesine döner ... ölür.
    (bkz: gılgamış destanı)
    (bkz: nuh tufanı)
  • operası için (bkz: bevinda)...
  • cem karaca'nın 60'lı yılların ikinci yarısındaki grubu apaşlar'ın cem karaca olmadan 1968 senesinde kaydettiği süper psychedelic ve deneysel bir enstrümantal mehmet soyarslan şaheseri.
  • 2003-2004 sezonunda istanbul büyükşehir belediyesi şehir tiyatrolarında gösterilen, oyuncu kadrosunun çok kalabalık olduğu oyun. müzik ve sahnenin kullanımı çok etkili. dekorda da çok emek çekilmiş. enkidu'yu baştan çıkaran kızın ona aşık olması hariç hemen hemen hikayeye uyulmuş. bir de gılgameş'in sonlarda daha da dünya'ya bağlanması gerekliydi sanırım. ama oyunu fazla uzatmayalım diye kısa kesmişler.*
  • mezopotamya'dan cikmis en meshur sahsiyet. olumsuzlugun pesinde kosmasinin yani sira, hani o meshur tufan'in da basimiza gelmesine neden olmustur ayni zamanda. ishtar'i kizdirinca boyle olur iste.
  • bilimsel kaynaklara göre dünyanın en eski destanının kahramanı. ölmek istemeyen gılgamışın kankası enkidu ile beraber ölümsüzlüğü aramasını anlatır. herakles te ondan esinlenerek yaratılmıştır, diğer birçok kahraman gibi.
hesabın var mı? giriş yap