• yaratılan anlamına gelir; meluh bilinmeden ilah bilinemez.

    ayrıca maşuk bilinmeden aşık olunamaz.
  • "ilah varsa meluh vardır, meluh varsa ilah vardır."
    sadreddin konevi

    bu cümlenin aslı, ibn arabi'nin öğretisinden gelir:
    "insan hayatında tecelli eden esmalar kaynağını, mazhardan yani tecelligahtan alır. dolayısıyla bu isimleri biz vermiş oluruz. uluhiyetten konuşabilmemiz için meluhların olması gerekir. yani biz olmazsak o (ilah) olmaz," diyen arabi "biz o'nun isimleri olduk." diye de ekler. burada vurgulanan ilah, yaradan'ın isimlendirilmesidir, zat'ı değildir.
  • ilahın uluhiyetinin zahir olduğu kişilik.

    örnek vermek gerekirse; ilah'ı maşuk, meluh'u da aşık gibi düşünebiliriz. maşukun vasıf ve sıfatlarını aşığında görebiliriz. maşukun iş ve eylemlerini aşıkta görebiliriz.

    örneğin maşuk aşıkını sokaklara düşürüp göz yaşları içinde bıraktıysa; aşıkta aşkı görerek maşuku görmekle birlikte maşukun gaddarlığını da -haşa- aşıkın üzerinde görmüş oluruz.

    yani bir üst satırda arkadaşlar bizden bişeymişiz gibi bahsetmiş de o iş o arkadaşın dediği gibi değil. hem acizane hem zalimane kanaatim.
hesabın var mı? giriş yap