şükela:  tümü | bugün
  • türkiyede % 8 indirim olarak yansıtılıp sonra da %3 zam yapılacaktır

    edit: allah aşkına şu entryde favlayacak ne var? beğendiysen artı verir geçersin. favlamak arşivlemek gibi, ne yapacaksın seneye konu açılınca favladıkların arasına gidip şu salak espriye mi bakacaksın? sıçtınız sözlüğün içine
  • 147,50 den 8 dolara . bunun iki açıklaması var. ya soğuk füzyon bulundu yada medeniyet bitti
  • düşen petrolün fiyatı değildir. mayıs vadeli kontratın fiyatıdır.vade sonu tarihi 21.04.2020, herkes elindeki kontratı satıyor, fiziki teslimat istemediği için.

    (bkz: türev piyasaları)

    bilgisi olmayan aq yerinde, saçma sapan tepkilerle entari girip bilgi kirliliği yapmasın.

    edit: wtı haziran kontratı %23.80 düşüşle 15.50 civarında.
    brent haziran kontratı % 17.72 düşüşle 21.20 civarında.

    spotta ise brent büyük bir düşüşle, yaklaşık yüzde 25 kayıpla 18 dolarlara kadar gerilerken,anlık verilerle 21 dolar üstünde.
  • petrol meselesinin 2 ayagi var aslinda. birincisi uretici yani madencilik safhasi ikincisi bunun depolanmasi . bu ikisinin birlesimi ve piyasada ki taleple birlikte sonuc olarak fiyat olusur.

    simdi olayi cok terimlere bogmadan aciklamaya calisalim. bu gordugunuz eksi fiyatlar falan bugunun fiyati degildir. yani gidip bi rafineriden ya da akaryakit istasyonun petrol alip ustune para falan isterseniz agzinizi yuzunuzu kirarlar. bu fiyat 1 ay sonrasinin fiyatidir future kontrat yani. nedir future kontrat , adama gidip diyosun ki bana petrol ver . yani elimde 100 dolarlik petrol kontrati var diyelim. sirket gelip al petrolunu diyecek ama petrolu koyabilecegim bi yer yok. satamiyorum da . yani her turlu zaradayim. o yuzden zararin neresindrn donulurse kardir diyerek 100 dolarin tamamini batiracagima 60 dolar zarari kabil edip en azindan 40 dolari kurtariyorum.bu olayin iktisadi tarafi. yani elinde petrol kontrati bulunan kisi lan al su kontrati mayista da petrolu fiziki olarak sen alir depolarsin diyor. zarardan kar ediyor. negatif olma ustune para verme meselesi budur .sayilar tamamen sallamadir.

    ancak bir de uretim tarafi var. petrol madenciligi cok garip bi is. dunyada bunu en ucuza mal eden ulke suudi arabistan dir. hem petrol bol hem de cikarilma maliyeti ucuz. mesela irak suriye arabistan petrol doluyken biz de niye yok ? olmaz mi krali var ama cikarma maliyeti cok yuksek. neyse cok dallandirmayalim.

    bu petrolu yer altindan cikartirken, işi birakiyoruz , kapatin amk vanasini diyerek birakamazsin. cunku petrol madenciliginin teknigine gore uretim 0 a duserse o kuyu kapanir. yani tekrar acabilmen icin yeniden kazman ve yeni bi maliyete katlanman gerekir. o yuzden komple uretimi durduralim fiyatlar artsin da diyemezsiniz. zaten su an herkes minimum seviyede uretim yapiyor.

    gelinen bu durumun sebebi de hem gectigimiz aylarda ki rus - arap - abd anlasmazligi hem de bu buyuk korona salgini. rus mevzusu uzun is onu anlatmicam ama korona yuzunden dunyada buyuk miktarda uretim ve tuketim azaldi . ucaklar ucmuyor ( jet yakiti ), arabalar gitmiyor ( benzin , mazot ) fabrikalar yeteri kadar uretmiyor ( petrolun hammadde olarak kullanilmadigi cok az sektor var )vs vs yani petrole ve ham maddeye olan talep dusuyor. talep duserse fiyatta dusuyor.

    simdi petrol denen seyin bir de depolanma meselesi vardir ve bu hic kolay bi is degildir. suan dunya uzerinde gezen yuzlerce petrol tankeri var ki bunlar ayni zamanda depo gorevi yaparlar. petrol zor depolanir yeryuzunde , yani bole su gibi alip bi barajda falan depolayamacaginiz icin surekli arz - talep dengesi korunmali ve tankerler dolup bosalmali.

    ıste talep yerlere dusunce bu depolar ve tankerlerin hepsi de cakili dolmaya basladi. petrolu cikariyosunuz ama koyacak yeriniz yok. hani zeki alasya metin akpinar in petrol krallari filmi vardi bahceden cikan benzini plastik kovalara depolamaya calisiyolardi falan. ıste aynen bu sekil . belli bi maliyete katlanip yerin altindan petrolu cikariyosunuz ama depolayacak yer yok , satacak kimse de yok . peki naparsiniz ?

    ıste burda asil sikinti meydana geliyor cevre felaketi. teksas ta uretim yapan abd li bi sirket kaldirip petrolu florida korfezine falan dokemez adamin gotunu keserler. ama irak ta iran da arabistan ya da bae de yapilan uretim cokta guzel sekilde tanker tanker basra korfezine bosaltilabilir. zamaninda saddam bunu yapmisti. ya da petrolu tankerlere doldurup buyuk okyanusun ortasinda kimsenin gormedigi bi yere dokebilirsiniz.

    bu iktisadi bi olaydir. gecen haftaydi sanirim abd de sut uretimi cok yuksek ancak virus nedeniyle talep cok dusmus. satsan zarar edersin. satmazsan depolayamazsin bozulur. malin fiyatinin artmasi icinde arzinin dusmesi lazim. e inege gidip kizim sen bugun sut verme diyemicegine gore de sutu alir kanalizasyona dokersin. ornegin 50 cent ten 100 kg sutu satmak yerine onu kanalizasyona dokerseniz 50 dolar zarar edersiniz ancak arz azaldigi icin kisa sure sonra surun fiyati 2 dolara gelir. boylece 100 kilo sutten 200 dolar kazanirsiniz ve kaybettiginiz o diger 50 dolarida subvanse etmis olursunuz.

    buyuk ihtimalle bu petrol ureticileri de bunu yapacaklar. simdi dunyada ne kadar bos petrol tankeri varsa teksas a hucum edecek. tabi 1 gunde gemiyle kalkip oraya gidemeyeceginiz icin de petrol fiyatlari bir sure bu seviyede kalacak. sonra bu tankerler alip bu petrolu atlantik aciklarina buyuk okyanusa falan dokecek gibi geliyor bana. umarim yanilirim.

    fakat her kosulda bu dususler bizim gibi petrol ithal eden bir ulkeye baslangic olarak yarayacaktir. cunku dusen fiyatlar bizim cari acigimizi da azaltir. ama uzun vadede petrolun cokmesi tum dunya icin tehlikeli sonuclar doguracaktir.

    sunu unutmayin petrol dogalgaz altin gumus dolar ne oldugu farketmez piyasada bulunan her hangi bir mal doviz veya emtia nin tamamen cokusu ve yok olusu kisa vadede bazen olumlu olsa da uzun vadede hic kimsenin isine gelmez. asil olan dengedir. ıktisadin temeli hani o gozu bagli hukuk sembolu adalet kadininin elinde tuttugu terazi gibidir. denge denge denge.
  • dünyanın en kirli bilgi kaynağı olmuş ekşi sözlüğe ben temiz bir bilgi bırakayım. olayın sebepleri ve muhtemel sonuçları şu şekilde olacak;

    olayın sebebi;

    petrol, diğer madenler gibi istediğinizde çıkartıp istediğinizde üretimin durdurabileceğiniz bir emtia değildir. petrol kuyuları, diğer çoğu sondaj kuyusu gibi içerisinden sıvı geçmez ise kendi içine çöker, sondaj kuyunuz kapanır. dolayısıyla üretim minimum da olsa devam etmek zorundadır. kuyunun çökmesi/kapanması halinde tekrar açılması gereklidir, bu da yüksek bir maliyet gerektirir.

    üretimi bu şekilde sürekli olan emtialar için 1 aylık "cfd" şeklinde sözleşmeler yapılır. daha doğrusu sözleşmeye dair kağıtlar, petrol üreticisinin istediği fiyattan satışa sunulur. rafineriler ise bu sözleşmeler ile fiziksel olarak petrol alacağına dair söz verir ve sözleşme sonunda tüm petrolü teslim alıp parayı teslim etmekle yükümlüdürler.

    şuan yaşanan durumda ise;

    çoğu havayolu şirketi, kara trafiği, enerji şirketi ve üretim durduruğu için ortada bir rafine edilmiş petrol tüketimi yok. dolayısıyla dolayısıyla rafinerilerin üretim yapması için herhangi bir alan yok, şu zamana kadar rafineriler üretim yapıp stoklama yoluna gitti ama stoklar tamamen doldu ve zincirin en başına döndük, petrol kuyusundan petrolün çıkarılmasına.

    petrol üreticileri "ay sonu geldi paramı ver petrolünü al " diyor. rafineriler "yerim yok alamam" diyor. üretici "alacaksın kardeşim ben bilmem sözleşme böyle" diyor. rafineri ise serbest piyasaya dönüyor ve "arkadaşlar ben böyle bir sözleşme yapmıştım, şimdi bu sözleşmeyi isteyene bedavaya veririm. hatta isteyen varsa üstüne para veriyim alın bu sözleşmeyi benden allah aşkına, bende petrol depolayacak yer yok" diyor. yani aslında şuan yaşanan kriz rafinerilerin elindeki petrol sözleşmelerini, taşıma ve depolama bedelinden feragat etmek için bedavadan, hatta üstüne para vererek başkasına kitlemeye çalışmasından ibaret.

    bu olayın muhtemel sonuçları ise;
    önümüzdeki aylarda petrol kuyuları öyle ya da böyle kapanacak. bu kapasitede üretime devam edilse bile tüketim ve depolama hala sorun olacaktır. dolayısıyla bir noktada petrol şirketleri kendilerini zarara sokmak uğruna üretimi durdurup petrol kuyularını kapatacaklar. elinde süresi dolmuş parası ödenmiş fakat teslim alınamamış yüzlerce varillik değersiz sözleşmeler olan rafineriler bu durumdan en kötü darbeyi alacaklar. aynı şekilde rafinerilere bağlı sözleşmeler yapan havayolu ve enerji şirketleri ise 2. darbeyi yiyecekler.

    bir noktadan sonra tekrar petrol talebi başladığında ise kapanan kuyuların tekrar açılması için tekrar sondaj yapılması ve tesis kurulması gerekecek, bu ise petrolün maliyetini tekrar arrtıracak. bu artış ile birlikte suudia arabistan ve rusya da petrol fiyatlarını arttıracak ve dünyada petrol tekrar yükselmeye başlayacak. bu ise tekrar uzun vadede enerji, ulaşım, vb sektörlerde fiyatların artmasına sebep olacak.

    sadece ekşi sözlükte yazılan bir yazıya göre yatırım yapacak kadar salak olmadığınızı umuyorum ama adettendir.

    ytd, kendi araştırmanızı kendiniz yapın, finansal tabloları okuyun, şirketlerin üretim adetlerini analiz edin. buna göre yatırımınıza kendiniz karar verin.
  • yanıltıcı başlık diyenlere soruyorum özgür demirtaş da mı yanıltıyor milleti? kaldı ki vadeli diye yazdık altta. başlık sınırı diye bir şey var uzun uzun 20 nisan 2020 mayıs vadeli wti amerikan tipi ham petrolün varil fiyatının 8 dolar olması mı yazacaktık?

    moderasyona rica: (bkz: petrolün eksi fiyata inmesi) bu başlıkla birleştirin lütfen artık durumu bu başlık karşılamıyor.

    gün içinde daha da düşmez dedikçe düşen petrolün şaşırtıcı durumu. (amerikan tipi ham petrol usoil)

    günlük %58’lik bir değer kaybı var şu an ve en düşük 7.65’i görmüş.

    tradingview

    tarihi edit:99 cente kadar inmiştir.

    tarihi edit 2: 16 cent

    ebesinin hörekesi edit: 0 dolar görüldü

    heyt yavrum heyt edit:-1,43 dolar evet eksi

    rekor -3,70 dolar

    -7.23 ben yoruldum paydos

    görsel

    -11.42 an itibariyle bloombergte

    -40.08’e kadar indi öhh

    not: vadeli piyasa olduğunu biz de biliyoruz 500 defa yazmanıza gerek yok tarihte ilk defa görülmüş bir durum başlık açıp bu kadar yaygara koparmayı hak ediyor bence. haziran vadesinde de aynı şey yaşanınca görürsünüz.
  • olay şu; ham petrol üreticisi ile diyelim ki rafineri her ay 1 milyon varil almak için anlaşma yapıyor. bunu da ay ay vadeli kontrat olarak imzalıyorlar. ocak 1 milyon varil alınacak, şubat 1 milyon varil alınacak vs. gibi.

    nisan ayında rafineri her zamanki gibi ham petrolü alıyor ama satamıyor. depoları dolu kalıyor. bir yandan mayıs ayı yaklaşıyor; parasını ödediği petrolü fiziken teslim alması lazım. ama depoları dolu olduğu için koyacak yeri yok. dolayısıyla kontrat ihlali yapıp ceza ödememek için yok pahasına ve hatta üstüne para vererek bu ham petrolü satmaya çalışıyor.

    ama kimse almıyor çünkü vadesi yarın dolacak ve bu kontratı elinde tutan kişinin o ham petrolü fiziken teslim alması lazım. ama herkesin deposu dolu.

    edit: yani boşuna ben bu kağıtları nasıl alırım diye uğraşmayın. aldığınız bu kağıtlar yarın sadece ham petrol olacak. eminim ki sizin de milyonlarca varil ham petrolü depolayacak yeriniz yoktur.
  • ne olduğunu merak edenler için başlık aşağıdaki döngüde ilerliyor:

    - 20 cehalet içeren entry
    - 1 bilgi içeren entry
  • arkadaşlar anlık fiyat vermeyin sadece bilen arkadaşlar sebebini ve olası sonuçlarını anlatmaya çalışsın lütfen.
  • - 2.16 usd'den 10 bin varil aldığım üründür. 21 bin 600 dolar hesabıma yatırdılar bu yaptığım alımla birlikte. yarın teslim edeceklermiş petrolleri, ayrıca variller de fiyatın içerisinde. herkese öneririm.