14 entry daha
  • "... angie'ye sadece kendi gözünden değil, birçok gözden bakarız, film angie'nin değil, onun ilişkilerinin içinden geçer. hikâyesi anlatılan angie'yi neredeyse hiç yalnız görmeyiz, onun yalnızlığının bizim açımızdan önemi de yoktur. angie sürekli birileriyle ilişki halindedir. onun bencilliği bir yalnızlık anında belirmez, bu ilişkilerin içinde yeşerir. bencilliğin açmazı, onun için başkalarına muhtaç olunmasıdır. bencillik başkalarıyla ilişki kurmamaktan değil, bütün ilişkileri kendi hesabına kâra çevirmekten geçer.
    ...
    bizi angie'ye bir yaklaştırıp bir uzaklaştıran şey, onun bir mazlum bir zalim olmasıdır. patronu tarafından tacize uğrayan kadın kendi ajansını kurar, oğluna iyi bir hayat vermek için çalışır. işverenden işçilerin parasını alamaz ve işçilere de veremez; ama bu işçiler üzerinden gayet iyi para kazandığını görürüz. bunun üstüne bir işçiden dayak yer. kendi çağıracağı göçmenlere yer açmak için gidecek yerleri olmayan diğer göçmenlerin yaşadığı kampı polise ihbar eder. ertesinde para vermediği işçiler evini basar ve oğlunu rehin alır. bütün bunlara rağmen filmin sonunda işine aynı şekilde devam ettiğini görürüz. kimin mazlum kimin zalim olduğu gösterilmez, mazlumlar ve zalimler yer değiştirir. angie, mazlum pozisyonundan zalim pozisyonuna kişiliğinde bir değişme olmaksızın geçer. *bugün mazlum olmak, yarın zalim olmamanın bir garantisi değildir. bu yer değiştirmeler sayesinde mazlumla-mağdurla özdeşleşme eğiliminin önüne geçilir filmde. bu gereklidir çünkü mağdurla özdeşleşme isteği, güç dengelerinde hiçbir değişim yaşanmaksızın gücün olumsuzlanması anlamına gelir; bu da dünyayı değiştirebilecek kudretin soğurulmasına yol açar. mazlumluk-mağduriyet, olumsuz bir uğrak, sınıfsa olumlu bir uğraktır. mazlumluk güçsüzlüğe, sınıfsa kurucu güce gönderme yapar. sınıfı belirleyen ayrım mazlumlarla zalimler arasından değil, dünyaya sahip olanlarla onu değiştirmeye muktedir olanlar arasından geçer. loach bu filmiyle siyasetin aslına, yani çoktandır farklılıkların ifadesi olarak anlaşılan siyaset anlayışından, güç/iktidar mücadelesine rücu etmektedir.*

    mert tokur, "bulaşmayan özgürlük", doğudan/6. sayı: "neo-liberalizm ve ideolojiler"
    http://dogudandergisi.blogspot.com/…ayan-zgrlk.html
16 entry daha
hesabın var mı? giriş yap