• geçmişlerini ve geleceklerini bilmediğimiz ve film boyunca da bu konuda pek bir ipucu elde edemediğimiz iki karakterin hayatlarının birkaç günlük dilimine tanıklık ettiğimiz film. filmin ismi filmi özetlemektedir zaten aşağı yukarı.

    malcolm mcdowell ve robert shaw filmin neredeyse tek oyuncuları olarak muazzam bir oyunculuk sergilemişler.
  • joseph losey'nin 1970 yılında çektiği gerilim filmi.

    malcolm mcdowell ile robert shaw başrolededir.

    --- spoiler ---
    iki hapishane mahkûmunun kaçış sürevini konu edinen film, kafkaesk bir çizgide ilerlemektedir. öykü tümüyle belirsizlik üzerine kurulmuştur. ve bir sürü soru belirir, hiçbiri de seyirciye açıklanmaz:

    suçları nedir?
    peşindekiler tam olarak kimdir?
    ordu mu, devlet polisi mi?
    tam olarak hangi ülkedeyiz?
    nereye doğru kaçarlar?
    ulaştıkları bölge neresidir?
    finali ne anlatır?

    taşrada süren kedi-fare oyunu boyunca olayların iç dinamikleri hakkında ciddi bir fikir edinemeyiz. film umberto eco'nun dediği gibi bir açık yapıttır.
    --- spoiler ---
  • yukarıda isabetle değinildiği gibi bir açık yapıt.
    joseph losey'in kendine özgü , yaman bir dili var. manzarada iki figür. elleri arkadan bağlı, biri genç diğeri orta yaşlı. aklıma melih cevdet'in kolları bağlı odysseus'unu getiriyor. filmin olay örgüsü açısından başı sonu yok. işin tuhafı bir soru da açmıyor insanın zihninde: "bu karakterler kimden neden kaçıyor?" sorusunu sormayı unutturuyor. sadece anda olana odaklanıyor. kişileştirilmiş helikopter, teknoloji çağının bir simgesi olabilir. kaçakların da bu mekanik düşmandan manzaraya, doğaya kaçışları minvalinde yüzeysel bir okuması yapılabilir. sonunda karlı dağ başına varılması, kurtuluşun o irtifadan beklenmesi, ikiden birinin kendini feda edişi gibi sahnelerde mistik bir lezzet duyumsanabilir.

    daha derinde ise, losey'in gerilimli dilinin temaları bulunabilir.
hesabın var mı? giriş yap