şükela:  tümü | bugün
  • albümlerde kayıt aşaması bittikten sonra ses seviyelerinin ayarlanması, tonların yakalanması vb. gibi işlemlerin yapıldığı aşama..
    (bkz: omur biter miksaj bitmez)
  • (bkz: basic mix)
    (bkz: versus mix)
    (bkz: psychedelic mix)
  • 2004 çıkışlı jazzanova albümü. adı gibi bir karışım olmuş; caz, r&b, bossa nova... her telden...
  • salata yapmak gibi birşeydir. ortaya domates, biber, salatalık gibi malzemeler koyalım, 10 tane ahçı çağıralım. nasıl ki, tamamen aynı malzemeyle, on ayrı salata çıkarsa, mix yapmak da öyle birşeydir, tamamen aynı malzemeyle müziği vezir de eder, rezil de. mix yapan kişi, bir albümdeki müzisyenler kadar önemli bir adamdır, gelir, gelir, onun hayal gücüne teslim olursunuz.
  • bütün teknik özellikleinin yanında mix yapmak aslında insan psikolojisiyle de gayet yakından ilgili bir eylemdir.düşünün ki insan sayısı kadar beğeni vardır ve bu insanlar günün değişik saatlerinde farklı fiziksel durumlara karşı farklı psikolojik tepkiler gösterirler.bu ikisini birbiriyle çarptığınızda büyük bir küme elde edersiniz ki siz yapmış olduğunuz mix'i bu kümenin büyük bir çoğunluğuna beğendirebiliyorsanız başarılısınız demektir.
  • müzikte tonal dengeleme.

    add it: link.
  • oldukça zor bir iş.
  • oldukça keyifli bir iş.
  • pirinç pilavı yapmak gibi bir şey. ne diri, ne lapa, tabakta bir arada duran ama kaşıktan tane tane dökülen cinsten.

    mix şarkınızı vezir de eder rezil de, çok dikkatli olmak lazım. mümkünse farklı bir kulak tarafından yapılmalı.
  • bizim gibi evinde küçük çaplı bütçelerle bu işlerle uğraşan insanlar için büyük zulümdür. ancak 90' larda ve 2000' in başlarında, audigy alıp düşük ram ve işlemcilerle idare ettiğimiz düşünülürse; home studyolarda küçük çaplı bir devrim yaşamadıkta değil! ev kayıtlarında da daha iyi miksler ortaya çıkmaya başladı...

    10 yıldır-yarım yamalakta-olsa bir home studyoya sahibim. ilgilenen amatör müzisyenlere bu konuda bir kaç tavsiye;

    *klasik olacak ancak; mixing için en temel kural tüm kayıtların temiz ve izole ortamda alınması gerekiyor. canlı enstrumanların akordlarının sapmaması çok önemli.

    **eğer enstrumanların bir kısmını kendiniz veya arkadaşınız canlı çalacaksa; kayıtlarınızla yetinmeyin. virtual instrumanlarla destekleyin, çünkü siz kayıtlarınızı gerçek comp, filter, preamplardan geçiremiyorsunuz! ancak o vstilerin hepsi dünyaca ünlü studyolarda, virtüözlere çaldırılıyor. eğer kayıtlarınız vstilere yedirebilirseniz, hem kaydınıza renk katarsınız hem de profesyonel bir kayıt elde etmiş olursunuz.
    kısaca nasıl yapacağınızı anlatayım; örneğin elinizde güzel bir gitar vsti var. oradan çaldıracağınız bir arpeje eşlik edin, hit pointslerle eş zamanlı şekilde kaydınızı vsti' yle beraber çaldırın, ton sorunu yaşamadığınız kısımları canlı kayıtlar oluştursun. bu şekilde çok farklı bir karakter elde edebilirsiniz.

    ***her çaldırdığınız vsti' yi salt haliyle audio haline getirin ve projenize koyun. composerlarda vstileri midi halinde tutmayın, işlemci ve ram kapasiteniz bir süre sonra dolacağı için projeniz yarım kalabilir.

    ****her kanalı ayrı ayrı miksleyin toptancı bir şekilde master kanalda mikslemeye çalışmayın (bununla çok vakit kaybettim günlerim aylarım gitti) bir boka benzemez, vaktinize yazık.

    *****vokal kayıtları tabiki... bazı enstrumanları iyi bir ses kartıyla line yoluyla dip sesi olmadan kaydedebiliriz ancak vokal işin içine girince maliyet, maalesef artıyor. en başta iyi bir mikrofon (çok kanallı bir band çalıması yapıyosanız ske ske condencer mikrofon) alacaksınız yolu yok!!! youtube' da bir ses mühendisinin (sözüm ona) sm58 tavsiye ettiğini gördüm, sakın!!! dinamik bir mikrofonla aldığınız kaydı, mix aşamasında, diğer enstrumanların üzerine çıkaramazsınız. dinamik mikrofonun doğasına aykırı! condencer mikrofonların frekans değerleri daha yüksek olduğundan altyapı vokalden daha kolay süzülecektir... ancak condencer mikrofon oldukça iyi bir yalıtım ister; tr' deki pek çok studyo bile buna uygun değilken, evi uygun hale getirmek tabiki imkansız! bunun için kendinize bir panel yapabilirsiniz... tabi bu da tam bir çözüm değil; sonuçta bu işi amatörce yapıyorsak ufak tefek çatalların, throat deformelerinin olacağını baştan kabul etmeliyiz; "doğulu production" çalışanı değiliz, powerturk' te şarkımız yayınlanmayacak; amacımız sadece tanıtım...

    -benim yaptığım akustik panel kare şeklinde içi tamamen piramit süngerle kaplı, dışında plastik bariyer var. temiz bir ses alabiliyorum ancak işin içine preamp girince yine büzüşmeler başlıyor.

    -vokal kayıtlarını 8-10 kanal arası alıyorum. bazen kelime kelime bazen hece hece temiz olan sesleri ayırıyorum; evet, günlerce sürüyor ancak çok zevkli bir iş... sonucu ortaya çıkana kadar:-))) sonunda emin olun tam tatmin olmayacaksınız, defalarca dinlediğiniz ses artık kulaklarınızda haritalanmış durumda, artık onu dinlemek işkence ama birkaç gün beklerseniz; sonucun iyi olduğunu fark edeceksiniz...

    vokal kaydı miks içinde en değerli yerde olduğu için; asla miksten ayrı bir iş olduğunu düşünmeyin. bence, yapacağınız tüm kesme-biçme işleri "aslında" miks aşamasına dahil. sonuçta mikste de en temiz, en net duyulan sesi bulmaya çalışıyoruz. enstruman ve vokal kaydında bunu sağladığımız an; miksin %70' i bitmiş olacak...

    not:merakınız varsa, kendinizi geliştirmek istiyorsanız; youtube' da, yoad nevo, mike pensado, tony maserati gibi adamların yüzlerce eğitim videosu var. türkiye' de maalesef bu işleri hakkıyla yapan çok az uzman (2-3 kişi hatta) var. onlarda da ego tavan yaptığı için paylaşıma kapalılar.

    edit: enstrümanların frekansları, mixing aşamasının vazgeçilmezidir; bundan bahis, frekans tablolarını inceleyerek basit bir template oluşturabilirsiniz. ancak tablolara sıkı sıkıya bağlı kalırsanız; soluk ve güçsüz bir sound' a maruz kalacaksınız.... burada devreye monitörler giriyor, kuralsızlık bazen işe yarar; duyduğunuz en temiz ve net sesi eq' dan geçirin. tekrar etmekte fayda var; amacınız kurallara uygun bir mix değil; insanların dinlemek isteyeceği "master" oluşturmak...

    ikinci bir nokta; groove... "kros ve bas eşliği" bayan bir repliktir... bas, krosla kayıt merkezinde çok basit bir şekilde, delay olmadan eşlikli çalınır... "hit points" dediğimiz iş bu zımbırtıya yarıyor zaten. vsti çaldırılacaksa, kros midisi; kopyala-yapıştır yapılır, falan filan... ancak; buna bağlı kalmanız bas için çok değerli bir duygunun elamine edilmesini de beraberinde getirir. duyguyu yok ettiğinizde elinizde mekanize bir sound kalır ki tüketim toplumunda işe yaramayan en küçük nüans bile şarkınızın çöp olması anlamına gelir. sakın göte gelmeyin "kuralsızlık" temel kural olmalı eğer kulağınıza güveniyorsanız...