şükela:  tümü | bugün
  • fransıcada. kopek
  • eski yunancadaki kunos kelimesinden türemiştir.
  • erkek* bir kelime olup, "le" article'ini alır.
  • bence fransızlar bunu köpeğe kullanmamalılardı. bence bu fare demek olmalıydı. şiyen, çıyan. az bir fark var.
  • istanbul film festivalinde uluslararası yarışmada yer almasından ziyade, hüseyin kıran'ın resul'ü ile arasındaki şiddetli benzerlikten ötürü kayıtsız ve şartsız bilet alınmış, dün festival kapsamındaki son gösteriminde izlenmiş samuel benchetrit'in yazıp yönettiği etkileyici film.

    öncelikle, monsieur benchetrit'in aynı adla yazdığı romanı sinemaya uyarlaması ve hem roman yazabilen hem de "lanet olsun ulan, kendim yazar kendim çekerim!" diyerek film çekebilen bir beyefendi olmasının ayrıca takdire şayan olduğunu belirtmek gerek.

    --- spoiler ---

    benchetrit'in daha önceki filmlerine dair en ufak bir bilgi yokken (amma velâkin takip edilecek yönetmenler listesine kayda değer bir sıradan girmişken), resül'deki siyasî arkaplan olmaksızın "kaybetmeye mahkûm" bir insanın nasıl köpekleştiği olabildiğine naif anlatılıyor. ilk bakışta, franz kafka'nın dönüşüm'ünün* beylik bir modern yorumu gibi görünse de bitmek bilmeyen naiflik ve iyimserlik filmi karanlık sulardan çıkarıyor. elbette bu sırada, yakın zamanlardaki "kelebekler" faciasından sonra, "kara mizah nasıl yapılır?" sorusuna da verdiği güzel cevapla da bu karanlıkla ilişkisini hepten kesiyor.

    önce eşini sonra işini kaybetmiş, naiflikten ölecek jacques'in her şeyi akışına bırakarak insanlık denen şeye veda edip gitgide köpekleşmesiyle başlıyor yapım. burada modern insanlık denen mefhumun içinde barındırdıkları karşısına "köpek" olmayı koyan benchetrit, bu 'dönüşüm'ün "insan" olarak bakıldığında ne kadar 'aşağılayıcı', 'ezik' olacağını pekâlâ gösterirken bir de bunların karşısında oturan dolu gözlerle bakan bir 'köpek' ile de hayata dair bambaşka bir pencere olduğunu atılan her sopayı getiren köpek usluluğunda ve heyecanında anlatıyor.

    "insan olmak?" nedir sorusuna cevap arayan her filme ayrı bir ilgi duyulduğundan, jacques'ın her geçen gün köpekleşerek aşağılanması 'dışarıdan gözlemlendiğinde' rahatsız ediciyken filmin son sekanslarında 'köpek gibi davranan insan' yerine gerçekten 'köpek' gözüyle hayata nasıl bakılabileceğini kat'i surette ortaya koyduğunda bambaşka bir yere ulaşan film. zira neticede modern insanlıktan arınıp ancak arada 'insanlık'tan da çıkıp başka bir hayvan olup bambaşka bir hayat görüşüne sahip olunabileceğini göz doldurabilecek kertede saf bir şekilde anlatmasıyla gerçekten değerli bir 'dönüşüm' hikâyesi.

    --- spoiler ---

    şerh: bir anlatım bozukluğu takıntısı sonrası, ilk paragrafta - ilk hâlde olan - 'etkileyici' benchetrit iken, daha berrak bir anlatım için 'etkileyici' sıfatını da kendine kattıran yapım.