4 entry daha
  • bir senelik beklentinin ardından oyun digital copy ve retail product olarak görücüye çıkmıştır. şimdi gelelim bir günlük oyunun ardından edindiğim izlenimleri aktarmaya:

    artılar

    + victoria 2 europa universalis 3 ve hearts of iron 3 ün kullandığı grafik motoru olan clausewitz motorunu kullanıyor ama diğer iki oyunun aksine bu oyundaki harita daha bir canlı daha bir göze hoş geliyor. önemsiz gibi gözükebilir ama grafikten söz edilmeyen bir oyunda benim dikkatimi çekti ve hoşuma gitti.

    + oyunun diplomasi sistemi eksiklere rağmen güzel olmuş. artık savaş açmadan önce savaş sebebimizi kendimi belirleyebiliyor ve bu uğurda savaşıyoruz. savaş açmadan önce kazandığımız ve kaybettiğimiz taktirde bizi nelerin beklediğini göstermesi de güzel olmuş. böylece ai bize savaş açtığında amacı neymiş onu da öğrenebiliyor ve o cepheye daha fazla asker takviyesi yapabiliyoruz. güzel yani. öte yandan diplomasi olayına "spheres of influences" denen yeni bir kavram getirmişler. yani ülkeyi etki altına alabiliyorsunuz. peki bu size ne kazandırıyor derseniz, o ülkeyi bir başka ülkeye karşı kışkırtabiliyor ve yanınıza çekebiliyorsunuz. dahası o ülkenin ihraç malları ilk sizin ülkenizde satılıyor. keza sizin mallarınız da ilk o ülkede satılyor ki böylece özellikle ithalat yaparken sıkıntı çekmiyoruz.

    +oyuna yeni iki pop eklenmiş. bürokratlar ve el ustaları. bürokratlar bizim eski victoria da bildğimiz crime fighting sliderının pop olmuş hali diyebiliriz. kıscası devlette sükuneti sağlıyorlar. el ustaları da endüstrisi olmayan bir ülkenin başlıca endüstriyel ürünler kaynağı. fabrikanız yok diye artık çelik üretememek gibi bir handikapımız yok. artık el ustalarımızla da üretebiliyoruz ki böylece ticarete para bayılmıyoruz. tabi fabrikada üretildiğinden daha az miktarda ve daha pahalıya ama yine de ithal etmekten ucuza geliyor.

    +hem sosyal hem de politik reformların sayısı ve uyulanabilirliği artmış. ayrıca upper house denen üst meclis tarzı bir sistem de getirilmiş. henüz tam olarak ne olduğunu anlamasam da sistem şöyle işliyor: eskiden hükümetimiz liberal olduğu zaman takır takır reform yapabiliyorduk ama şimdi hükümetin liberal olması yetmiyor. dediğim bu upper house da belli bir oranda liberal olmalı ki reformlara izin versin.

    +mobilizasyon olayı mantığa oturmuş. yani eski oyunda göt kadar bir ülkeniz olsa dahi, gerektiğinde kullanılmak üzere gidip de 40 bölük askeri mobilize olarak kenarda tutabiliyordunuz. şimdi ise nüfusunuzun ve nüfusunuzdaki alt tabaka insanların belli bir yüzdesini ancak mobilize edebiliyorsunuz. ne kadar insan varsa o kadar yani, mantıklı.

    +patır patır isyan çıkmıyor. çıkacaksa bile belli bir süre önceden kendini belli ediyor. oyun uyarıyor, diyor ki anarcho-liberaller ayda bin kişi artarak toplanıyorlar. sen de ona göre önlem almaya başlıyorsun.

    +kapitalistlerin ne yapmaya çalıştıklarını ve ne kadar paraya ihtiyaçları olduğunu, projects menüsünden görebiliyorsun. yani görüyorsun da ne oluyor derseniz, müdahale edemiyorsunuz ama en azından niye bu kapitalistler bir bok yapmıyorlar diye kuşkuya kapılmıyorsunuz eski oyunda olduğu gibi. bilenler bilir eski oyunda senelerce beklerdiniz de elemanlar zahmet edip demiryolu kurarlardı. şimdi görüyoruz projeye başladık, şu kadar tahtaya, şu kadar paraya ihtiyacımız var diye.

    eksiler

    -pop ları artık birinden diğerine çeviremiyoruz. şuraya fabrika yaptım, çiftçiler gelin işçi olun diyemiyoruz. kendilerinin olmasını bekliyoruz. hani bir bakımdan iyi bir bakımdan kötü. iyi çünkü çok fazla şehir var ve tek tek poplarla uğraşmak adamı öldürür. kötü çünkü oyunun kontrolü sizden gidiyor, fabrika dolsun diye günlerce bekleyebiliyorsunuz.

    -ekonomi olayı acayip dengesiz olmuş. bir bakıyorsunuz günde 100£ kar ediyorsunuz, iki gün sonra birden karınız azalmaya başlıyor. hem de sebepsiz yere. yani diyeceğim şu ki harcamalarınız arttığından değil, vergileriniz azaldığından para kaybediyorsunuz. şimdi diyeceksiniz ki nasıl. eski sistemde vergiler pop çalışsın çalışmasın her türlü alınırdı. şimdi pop bir rgo'da ya da fabrikada çalıştığı vakit, o fabrika veya rgo kar ederse ve eline maaş geçerse ancak size vergi verebiliyor. yani kısaca, gittiniz kapitalistin vergisini arttırdınız. size deli gibi para geliyor günde. ama bir süre sonra adamlarda para bitecek ve fabrikalarına yeterli ham madde alamıyacaklar. yeterli ham madde alamazlarsa yeterli üretim yapamayacaklar ve kar elde edemeyecekler. kar elde edemeyince işçiler paralarını alamayacaklar ve size de vergi veremeyecekler. dolayısıyla bir kaç gün içinde hem kapilistlerinizde para tükencek hem de alt tabaka insanlarınızda. siz de iflas bayrağını çekeceksiniz. yani ekonomi olayı çok teferruatlı olmuş. vergilerde ya da harcamalarda yapacağnız en ufak değişiklik çok büyük sonuçlar doğurabiliyor. suç oranı düşsün diye bürokrat ödeneklerini arttırıyorsunuz, bütün poplar patır patır bürokrat olmaya başlıyor. dikkat etmek lazım yani. peki bu bir eksi mi diyecek olursanız, aslında düşünce olarak güzel ama hassasiyetinden ötürü olmamış diyorum ben. insanı oldukça zorluyor.

    -oyunda zorluk seviyesi yok. paradox oyunlarında ilk kez rastlıyorum böyle bir olaya. ne ai agresifliğini ne de oyunun zorluğunu ayarlayamıyorsunuz. kocaman bir eksi hem de.

    -ai çok salak. özellikle savaşlarda 100k lık bir orduyu gelip tek bir şehire yollayabiliyor. siz de bir kaç ay içerisinde o ordunun nasıl eridiğine şahit oluyorsunuz. keza savaş ilan edip iki hafta sonra white peace teklif edebiliyorlar. özellikle ai ülkeler arasında iki haftada bir savaş çıkıyor. bıktım habire savaş mesajları okumaktan.

    şimdilik aklıma gelenler bu kadar. genel olarak değerlendirmek gerekirse özellikle yapay zeka ve zorluk hakkında söylediklerim problem olan şeyler değil. paradox her zaman yaptığı gibi bir iki hafta içerisinde çıkartacağı yamalarla bu işi halleder diye düşünüyorum. keza ekonomik dengesizliği de yine yamayla halledebileceklerini düşünüyorum. yani genel olarak baktığımızda oyun benim beklentilerimi karşıladı. oyunun forumlarına girerseniz herkesin isyan ettiğini görürsünüz ki ilk defa eu3 çıktığında ve hoi3 çıktığında da isyan etmişlerdi bu arkadaşlar. paradox çıkarttığı oyunlara bir tane expansion pack çıkartmadan düzene koyamıyor zaten ki bence forumlarda yaşanan beyin fırtınaları sayesinde bunu başarıyorlar, bu yüzden bu bir eksi değil. oyunun potansiyeli var ve bir kaç aya kalmaz tam performansı verecektir. saygılarımla...
55 entry daha
hesabın var mı? giriş yap