• yaşam virtüözü.
  • zamanının çok çok ötesinde bir deha. sultan 2. beyazıd döneminde haliç'e bir köprü yapılması isteniyor. leonardo da vinci de bir taslak hazırlıyor fakat o dönemde gayrı müslimlerden fikir alınmadığı için taslağının üzerine 'gavur'dan mektup' damgası basılıyor ve arşivlerin en dibine atılıyor. tabii daha sonra bu mektup bulunuyor ve norveç'liler tarafından benzer bir taslakta köprü yapılıyor.
  • kendisi mucit, ressam, heykeltraş, mimar, bilim adamı, müzisyen, matematikçi, mühendis, edebiyatçı, anatomist, jeolog, astronom, botanist, yazar, tarihçi ve kartograftır.

    kendisinden iyi ressam var mıdır? vardır. kendisinden iyi mucit var mıdır? vardır. diye uzayarak giden soru cevap zincirlemesinden sonra tüm bu alanlarda kendisi kadar ustalaşabilen bir kişi daha var olmuş mudur (var olabilecek midir, aynı zamanda) sorusunun cevabını koskocaman bir hayır ile veriyoruz. (bkz: hayır)

    bu bakıma da mustafa kemal atatürk'e benzetirim kendisini.

    tıpkı atatürk'ten iyi komutan bulabileceğiniz, atatürk'ten iyi siyasetçi bulabileceğiniz, atatürk'ten iyi fikir adamı bulabilebileceğiniz fakat; hem onun kadar iyi komutan, hem onun kadar iyi siyasetçi hem de onun kadar iyi olan bir fikir adamını asla ve asla bulamayacağınız gibi.

    bu insanlar dünyaya ancak 200 yılda bir gelebilen insanlık öncüleridir.
  • leonardo divinci (15 nisan 1452 - 2 mayıs 1519)

    marcel proust'un ikinci kez doldurduğu/düzenlediği "kişilik testi" niteliğindeki proust anketi'ndeki yanıtlarına göre başlıca karakter özelliği sevilme ihtiyacı, en temel kusuru istemeyi bilmemek, en sevdiği kuş kırlangıç, en çok sevdiği iş sevmek, en beğendiği yazarlar anatole france ve pierre loti, en sevdiği şairler baudelaire ve alfred de vigny, kurmaca erkek kahramanı hamlet, en sevdiği besteciler beethoven, wagner, schumann, en beğendiği ressamlar leonardo da vinci, rembrandt, tarihteki kadın kahramanı kleopatra, sahip olmayı isteyeceği doğal yetenek irade ve baştan çıkarma gücüymüş.

    leonardo da vinci floransa'yı 1482'de terk ederek milano dükü sforza'nın hizmetine girdi. dükün hizmetine girebilmek için köprüler, silahlar, gemiler, bronz, mermer ve kilden heykeller yapabileceğini anlattığı ancak göndermediği mektubu bütün zamanların en olağanüstü iş başvurusu olarak kabul edilmiştir.

    "o dönemin geleneğinde olduğu gibi leonardo'nun genç erkeklerle kurduğu müşfik ilişkinin cinsel birlikteliğe kadar gitmemiş olması daha mümkündür. zaten leonardo cinselliğe düşkün biri değildir." sigmund freud - leonardo da vinci ve çocukluğundan bir anı

    "bilakis insan düşünmeden sever, bilgiyle hiç ilgisi olmayan duygularla hareket eder; sevginin üzerinde düşünmek, akıl yürütmek olsa olsa sevgiyi zayıflatır." agy

    "yorulmak bilmeyen, doyumsuz bilgi açlığından ötürü leonardo, italyan faust olarak adlandırılmıştır." agy

    "nihayet günlüğüne büyük harflerle şöyle yazacaktı: il sole non si move. çalışmaları fen bilimlerinin her alanına uzanıyor ve her birinde bir kaşif ya da en azından bir öncü veya kahin statüsü kazanıyordu." agy

    "burada araştırmanın kendisi cinsel bir eylemdir; kişinin zihninde bir şeyleri düşünüp onları izah etmesi cinsel tatminin yerini alır." agy

    "dahası insanların tarih yazmaktaki motivasyonu tarafsız bir merak değildi, onlar çağdaşlarını etkilemek, onlara ilham verip, teşvik etmek, onlara ayna tutmak istiyorlardı." agy

    ["coda," yani "kuyruk" başka dillerde olduğu gibi italyanca dilinde de erkek cinsel organı için kullanılan yaygın sembol ve ifadelerden biridir.] agy

    "bir akbabanın çocuğun ağzını açması ve kuyruğunu ağzının içinde sertçe hareket ettirmesi fellatio yani penisin ağzın içine sokulduğu cinsel eylemi temsil eder." agy

    "penisin yokluğu kabul edilemez ve tekinsiz bir durumdur, dolayısıyla *bir uzlaşma yolu arar ve kücük kızların da penisi olduğu ancak bu penisin çok küçük olduğu ve daha sonra büyüyeceği sonucuna varır." agy

    "kadın ayağına ve ayakkabısına duyulan fetişist hayranlıkta, ayağın bir zamanlar saygı duyulan ve daha sonraları özlenen kadın penisinin yerini alan bir sembol olduğunu görüyoruz; "coupeurs de nattes"* ise farkında olmadan dişi genital organını hadım eden kişilerin rolünü oynamış oluyorlar." agy

    "nesillerdir cinsel organlar bizim için "pudenda", utanç* nesneleri ve hatta tiksinti nesneleri oldu (giderek artan cinsel baskı sonucunda)." agy

    [şimdi leonardo'nun düşündeki akbaba kuyruğuna yapılan vurgu için şu tercümeyi yapabiliriz: "merakımın anneme dönük olduğu ve onun da benimki gibi bir organa sahip olduğuna inandığım zamanlardı."] agy

    "erkeklerin peşinden koşup, onlarla sevgili oluyor gibi görünse de *gerçekte annesine ihanet etmesine neden olabilecekleri için kadınlardan kaçmaktadır." agy

    "öğrencileri yeteneklerine değil dış görünüşlerine göre seçtiği için de cesare de sesto, boltraffio, andrea salaino, francesco melzi gibi öğrencilerinden biçbiri önemli ressamlar olmamış. (...) luini ve bazzi gibi eserlerinden ötürü leonardo'nun öğrencisi olarak adlandırılmaya hak kazanmış sanatçıları ise muhtemelem şahsen tanımıyordu." agy

    "resim* günümüze kadar korunmuştur ancak bazı hassas detaylar zaman içinde aşınmıştır. resme alındığı dönemde bu eserin sanatın başarabileceği en yüksek nokta olduğu düşünülüyordu ancak laonardo'nun bu eserden tatmin olmadığı kesindir; resmin tamamlanmadığını söylemiş ve sahibine teslim etmemiştir. resmi yanında fransa'ya götürmüştür ve burada hamisi louvre'a göndermek üzere resmi leonard'tan almıştır." agy

    "güzel çocukların kafaları, çocukluğundaki gibi kendi kişiliğinin reprodüksiyonlarıysa, gülümseyen kadınlar, annesi caterina'nın tekrarlarından başka bir şey değildir ve o gizemli gülümsemenin aslında annesine ait olduğunu düşünmeye başlıyoruz; bu gülümsemeyi kaybetmiş ve floransalı kadında onu yeniden bulunca adeta büyülenmiştir." agy

    "leonardo'nun çocukluğu, tam da bu resimdeki gibi* dikkate değerdi. iki annesi vardı: birincisi üç ile beş yaşları arasında koptuğu gerçek annesi caterina ve ikincisi genç ve şefkatli bir üvey anne olan babasının karısı donna albiera. çocukluğuyla ilgili bu gerçeği, yukarıda bahsettiğimiz durumla (annesi ve büyükannesinin varlığı) birleştirerek ve onları tek bir kompozisyonda bir araya getirerek "st. anne ve diğer iki kişi"yi kafasında şekillendirmiştir. çocuğun uzağında duran kadın -büyükanne- ilk ve gerçek annesi olan caterina'dır. sanatçı st. anne'in neşeli gülüşünü kadının çocuğunu daha iyi bir soydan gelen rakibine vermek zorunda kaldığı zaman hissettiği kıskançlığı ve mutsuzluğu gizlemek için kullanmış gibi görünüyor." agy

    "ancak leonardo'nun babasını taklit etmesi, bir sanatçı olarak ona zarar verdiyse de babasına başkaldırması da bilimsel araştırma konusundaki başarısında belirleyicidir." agy

    "meraklı çocuklara bebeklerin leylek gibi büyük bir kuş tarafından getirildiği söylenir; eskiler fallusu kanatlı olarak resmetmişlerdi, almanca erkek cinsel eylemi için kullanılan en yaygın kelime "vogeln"dir ("vogel" almanca'da "kuş" anlamına gelir), italyanca'da erkek cinsel organı "l'uccello" ("kuş") olarak adlandırılır."

    "dolayısıyla günümüzde nihayet amacına ulaşan havacılık da erken dönem erotik kökenlere sahiptir."

    "patolojinin* önde gelen kimselerin başarılarını anlaşılır kılmak gibi bir çabası yoktur ve elbette kimseyi yapmayı hiçbir zaman vaat etmediği bir şeyi yapmadığı için suçlayamayız." agy

    "gayrimeşru bir çocuk olarak doğması muhtemelen beş yaşına kadar üzerinde baba etkisi olmadan büyümesine neden oldu ve böylece tek tesellisi oğlu olan annesinin nazik baştan çıkarmalarına maruz kaldı." sigmund freud - leonardo da vinci ve çocukluğundan bir anı

    (bkz: son akşam yemeği), yahuda'nın ihaneti
    (bkz: mona lisa), la gioconda
    (bkz: dama con l'ermellino), erminli kadın
    (bkz: meryem ve çocuk isa azize anna ile)
  • leonardo da vinci önsezileri kuvvetli bir dahi olmakla birlikte, bir homoseksüel ve doğanın ilahi düzenine tapan biriydi. insan anatomisi üzerinde çalışmak için cesetleri mezardan çıkarır ölçer araştırmalar yapardı. mona lisa tablosu ve vitruvius adamı eskizi en ünlü olanlarıdır.
  • notlarına british library vesilsiyle dijital olarak ulaşılabilmektedir.
  • 14 yaşına kadar vinci’de yaşayan leonardo, büyükanne ve büyükbabası peş peşe ölünce 1466’da babası ile floransa’ya gitti. evlilik dışı çocukların üniversiteye gitmesi yasak olduğu için üniversite eğitimi alamadı. küçük yaştan itibaren çok güzel çizimler yapan leonardo’nun resimlerini babası, dönemin ünlü ressam ve heykeltıraşı andrea del verrocchio’ya gösterince, verrochio onu çırak olarak yanına aldı.
  • "çizdiğim her resim hayatıma sorduğum bir soruydu" cümlesinin sahibi.

    yaşadığı dönemde istanbul için projeler geliştirmiş ve ii. bayezit'e sunmuş ve karşılığında yanıt alamamıştır.

    edit: yapılan uyarılar ışığında bilgi kirliliği giderilmiştir. teşekkür ediyoruz.
  • pek bilinmese de jean de la fontaine'den yıllar önce fabllar yazmıştır.
  • fazlı uyku konusunda “acaba göz sağlığına zararı var mıdır ?” diye beni tedirgin etmiştir.
hesabın var mı? giriş yap