• almış eline sigarasını, çekirdeğini, kahvesini, klavyesini artık ne varsa o anda elinde bir de ben vurayım, dur az oldu bir de aynı kelamı ben edeyim, dur böyle güzel oluyor tiyatro gibi izleyeyim diyen zihin yapısına verilecek en güzel tanım. atmış biri doğru yada yanlış bir taş kırk akıllı yetmez 41. bende diyor. olay medyatik ise çıkmıyor o taş atıldıktan sonra taşlayan taşlayana. kontrolden çıkarsa vahim sonuçlar doğurur.
  • toplumlarda ahlakın yerini belirleyen kültür
  • toplumsal şiddetin bir tezahürü. bu kültüre bel bağlayan da kendini sütten çıkma ak kaşık görür. temelinde toplum psiklojisinin sağlıklı olmaması da yatar.
  • sosyal medyada bu kadar cok tanik olmadan once pek o kadar yaygin bir hastalik oldugunu dusunmuyordum. ama twitter sayesinde fark ettim ki, en saglikli ve normal gorunumlu bireyler dahi cogu sosyal lince cok kolaylikla tesne olabiliyor. birikimli ve daha onemlisi vicdan sahibi sandigim kisilerin bandwagon olmanin cekiciligine karsi koyamayisina hayretle bakiyorum bu aralar.

    sadece politik veya kriminal konulara has bir sorun degil bu bahsettigim. ufak gorgusuzlukleri dahi hincla kinayan ve yerin dibine gommeye calisan bir toplum var bugun. "babasinin prensesi, gelecegin avukati, yeni arabam..." turu hamliklarin tamami inanilmaz agir tepkilere neden oluyor. psikoloji ve sosyloji mezunu degilim ama kalibimi basarim ki, bu tur ufak tefek gorgusuzlukleri yapan kisilerin psikolojisi, onlari takip edip aciga cikaran ve sonra da destekleyip bir cig haline getiren kendini bilmezlerinkine kiyasla cok daha sagliklidir. bu nasil bir hirs, nasil bir kin, nasil bir aclik ve husumet abi? bu kadar ofke neden?

    gecenlerde muhtemelen hala ergenligini yasayan bir universite ogrencisi kizi rezil ettiler twitter'da. neden? cunku instagram profilinde hukuk okudugunu ve hakim olacagini abartili bir sekilde yazmis. size ne oglum? siz nasil bir vampir guruhuna donustunuz yahu? hic mi o yaslari yasamadiniz? hic mi bir seyin sonradan gormesi olmadiniz? hic mi hayal ettiginiz bir seye kavusmanin tarifsiz mutlulugunu yasamadiniz?

    hep soyluyorum, turk toplumunu su an icin en iyi yansitan eser fritz lang'in cok sevdigim m isimli filmidir. dayanabilirseniz, oturup izleyin kendinizi. biri bir hata mi yapti, bir suclu mu bulduk, aman kacirmadan hayatimizda kotu giden her seyin acisini ondan cikaralim. bagiralim, kahkahalarla gulelim, dostlarimizla paylasip "aagggbii ne tipler var yhaaa" diyelim...
  • geçmişteki meşalelerin yerini sosyal medyanın aldığı gözükmektedir. okuyup anlamaya çalışmadan bir insanın hayatı yok sayılabiliyor ve şaşırtıcı olan şu ki tüm kültürlerde ve tüm eğitim seviyelerinde bir şekilde mutlaka yaşanıyor. örneğin haklı nedenlerle ortaya çıkan metoo hareketi bile elmalarla armutları birbirine karıştırmış genellemelere maruz bırakılarak hayatı karartılan insanlara ufaktan destek olmaya çalışanları bile hedef alarak cadı avına dönüşmüştü. sözde gelişmiş ülkelerde eğitimli kültürlü insanların bile genellemelerin esiri olduğunu görünce yüzyıllardır düzgün modern eğitimin ve medeni hayatın uğramadığı 3.dünya ülkelerini kınayamıyorum
  • “halktan bir topluluğun, bir suçluyu ya da kendilerine göre suç olan davranışta bulunmuş birini yumruk, taş, sopa gibi araçlarla döve döve öldürmesi.”

    ölüm, uç nokta; o noktaya varmayan şiddete de “linç” diyoruz pekâlâ. en azından “linç girişimi” diyoruz. linç girişimi de, kastı bakımından ve ortaya çıkarttığı sosyal ve insanî durum bakımından, linçten başka bir şey değildir.

    sosyal teoride bir unsur daha vurgulanır linci tanımlarken: ajitasyon unsuru. “halktan bir topluluk”, onları eyleme çağıran birileri tarafından seferber edilmiştir. “bunlara kim dur diyecek!” diye tahrik eden gazeteler tarafından... doğrudan doğruya “vurun şerefsize, ne duruyorsunuz!” diye haykıran provokatör tarafından... öfkeyle fokurdayarak kendi kendini azdıran kalabalık içinden ilk yumruğu indiren birisi tarafından...
    https://m.bianet.org/…-en-asikar-medeniyet-kaybidir
    (bkz: tanıl bora)
  • kadın, erkek, çocuk, hayvan fark etmeden her türlü söz, hakaret, aşağılamaya maruz bıraktığımız, anlamadan dinlemeden yargıladığımız, sırf bizim gibi düşünmüyor diye her türlü hakkı üzerinde gördüğümüz, hayatını karartacak boyuta getirdiğimiz durumdur.
  • toplumun içindeki ezilmişlik nefretini kanalize etme yöntemi. "ulan bizi sikiyorlar ama kimler" noktasında sanıkları bilsen bile kendine yedirememe hali. ilk taşı en günahkarınız atsın.
  • (bkz: türkiye'nin yargı bağımsızlığında 111. olması)

    adalete güven olmayan toplumlarda, ihkak-ı hak arayışının artması ile çarpık bir zihniyetin birleşmesinin sonucudur.
hesabın var mı? giriş yap