• doğru bir gerçek kendisi ağırnaslı bir ermeni'dir devşirme yöntemiyle yeniçeri ocağına katılmış ve daha sonra müslüman olup osmanlı torunlarının en çok övündükleri eserlerin mimarı olmuştur. osmanlıyı osmanlı yapan bektaşiler, rumlar ve ermenilerdi.
  • ermeni olmuşsa ne yani? vatanına üstün hizmetlerde bulunan bir kişinin milleti önemli değildir.

    (bkz: vatanını en çok seven görevini en iyi yapandır)
  • mimar sinan’ın doğduğu kasabalı (bkz: ağırnas) biri olarak biraz bilgi vereyim. ağırnas, eski ermeni değil eski rum köyüdür. bu durum kayıtlarda da mevcuttur. ağırnas’tan mübadele zamanı ayrılan rumlar, her yıl yapılan şenliklerde kasabaya gelirlerdi.
    ayrıca padişah her aileden birinin askere alınması fermanını verdiğinde, sinan bu durumdan ailesinin muaf tutulmasını ister. padişah da buna dair fermanı yazar.
    osmanlı zamanında (1856 yılına kadar) gayrimüslimlerin askere gitme mecburiyeti bulunmamaktadır. bunun yerine cizye vergisi vermektedirler. sinan’ın ailesi gayrimüslim olsa, sinan neden böyle bir fermana ihtiyaç duysun?
    bu arada bu ferman ağırnas henüz belediye iken, başkanın odasında duruyordu. ben de kendi gözlerimle görmüştüm. şimdi müzede midir, nerededir bilemiyorum.
    tüm bunları anlattıktan sonra eklemek istediğim bir kaç şey daha var. sinan’ın ermeni, rum yada türk asıllı olmasının benim açımdan önemi yoktur. benim önemsediğim; vatana yaptığı hizmetleri, bıraktığı eserleridir. mimar sinan’ın kökeniyle uğraşacağımıza, keşke onun izinden neden gidilemediğiyle, bıraktığı eserlere neden sahip çıkılmadığıyla uğraşsaydık.
  • teyide muhtaç iddia demiş biri. bu bilinmeyen bir şey değil ki, siz yeni öğreniyorsunuz.
    bu kendini osmanlı torunu diye tanıtan tayfa kendi tarihini bilmeyen cahil bir topluluk.

    ancak şunu unutmasın bu osmanlı çocukları, osmanlıda herkes müslüman değildi. çok uluslu bir imparatorluktu. o yüzden bu tip şeyler normal şaşırmamak lazım.
  • baslik cok hakaretamiz. mimar sinan'in ermeni olup olmamasindan degil, ermeni olmanin bir kufur gibi gorulup, afedersin ermeni denmesinden dolayidir. mimar sinan cokuluslu bir imparatorlukta devsirme olarak devlet tarafindan yetistirilip bir yerlere getirilmis mimari bir dehaydi. devsirmeler gayrimuslim olduklarindan rum, ermeni, sirp vs olabilir ler koken olarak. bu da osmanli imparatorlugunun cesitliligi zenginlik olarak kullandigini gosteriyor. simdiki iktidar ve onun cogunluk zihniyetinde bir arap seviciligi ve takintisi var. arap olsun camurdan olsun mantiklari var. hem arap milliyetcisi gibi davranip hem de osmanlici olduklarini iddia ediyorlar. araplar mi osmanliyi imparatorluk yapmisti yoksa anadoludaki turkmenler, rumlar, kurtler, yahudiler, ermeniler mi. cevap acik. ıstanbul'un bogaz kiyisindaki koskleri, saraylari yapan mimarlari taniyin. balyandir, katar seyhi degildir. bugun de cesitliligini zenginlik olarak goren bir turkiye olsaydi, su anda beyin gocu olmazdi ve universiteler bilim uretir, devlette liyakat olur, toplumda da sanat olurdu.
  • farz edelim ki teyit edildi ve öyle. ne değişir?

    benim için hiçbir şey.

    selimiye camiine baktığımda bunu yapan kişi ermeni devşirmesi sinan bin abdülmennan diye düşünmeyeceğimden eminim. mimar sinan'a hayranlığım onun büyük bir sanatkar oluşuna, ermeni ya da rum veyahut türk olmasının ötesinde ortaya koyduğu şahaserlerin ihtişamından kaynaklı olacak.
  • hiçbir şeyi değiştirmez. ne kalitesini, ne ustalığını, ne eserlerini, ne de atamız olduğunu.
  • o kadar da teyide ihtiyacı yoktur. türk-islam sentezci faşolarının bu topraklardaki çeşitliliği çekememesinden dolayı hala tartışılandır.

    zira kendisi devşirmedir.
    mimar sinan'ın döneminde devşirmelik işlerine herhangi bir müslüman türk karıştırılmazdı.
    osmanlı elitinin çoğunda olduğu gibi mimar sinan'da türk kökenli değildir.
    ermeni midir onu bilemem.

    biri çıkmış da karaman türkü demiş...hani kaynak? anadolu'daki herhangi bir türk gruptan devşirme alınmazdı sistemin iyi işlediği sinan'ın da yaşadığı dönemde. boşuna kaçmayın, kabullenin işte.
  • devşirme olduğu doğrudur. ermeni olduğu çok kesin olmasa bile büyük ihtimal doğrudur.

    zaten bilinen bir şey için yeni şey görmüş yeni gelin gibi başlık açan yazarın varmak istediği sonuç neydi bilmiyorum, ama mimar sinan ve benzeri birçok örnekten çıkarılması gereken asıl sonuç, osmanlı'nın tebaası içinde en az türklere fırsat verdiğidir.

    siz ermenilerin gerçekten ortalamanın üstünde sanatkar, ortalamanın üstünde güzel sesli, ortalamanın üzerinde üstün zekalı olduğunu falan mı sanıyorsunuz?

    örnek kütlenizde belli bir tarafa doğru bariz bir sapma varken buradan çıkacak sonucun tarafsız olacağını zannedecek kadar muhakeme yoksunu musunuz?

    çıkarabileceğiniz tek sonuç, örnek kütlenin türklerin aleyhine olacak şekilde sapmış olduğudur. bugünkü osmanlı tapıcıları ve ermeni hayranları inanmak istemese de, osmanlı'da en az fırsat türklere tanınmıştır.
  • osmanlı türklerinde de kutluk anlayışı muhtemelen sürmekteydi, bu nedenle başka bir türk boyu hanedanda hak iddiasında bulunmasın diye osmanlı hanedanı türk kimliğini baskılamıştır. bu nedenle osmanlı'da önemli kimseler azınlık ağırlıklıyken, türkmenler köylü sınıf veya savaşçılar olarak kalmıştır.

    bu türklerden mimar çıkamayacağını ifade etmez, zamanın politik bir gerçeğidir. gayrimüslim azınlıklar da savaşçı olarak yer almamıştır (yeniçeri ocağı ordunun sadece elit bir birliğiydi, baskın çoğunluk türkmen veya müslüman azınlıklardan idi).

    ve biz cumhuriyeti köylüler olarak kurduk! vasat vatandaşlar olarak! tepeden inme devrim olarak görenler de atatürk'ün aslında köylü çocuğu olduğunu göz önünde bulundurabilir.
hesabın var mı? giriş yap