şükela:  tümü | bugün
  • duygusal iliski baslamadan hatun kisiye cok iyi davranip (bkz: nereye kadar), elde ettikten sonra surekli ve
    paranoya derecesinde kiskanclikla suslu sahiplenme duygusunun kirmizi ofkesinden kurtulamayan
    , baski ve tehditleri oldurmeye kadar gidebilen erkek kisinin icinde yeraldigi durumun psikoloji literaturunde ki adi.
    (hatun kisilerde de gorulebilmesine ragmen, cok nadirdir. o acidan ornek erkek tabanli oldu.)
  • shakespeare'in ünlü eserlerinden othello'da, oyunun kahramanlarından soylu, akıllı, güçlü ve dürüst kişilikli othello ve karısı desdemona birbirlerini büyük bir aşkla sevmektedir. ancak, iago yetkiyi kendi yerine cassio'ya veren othello'ya kinlenir. othello'nun büyük aşkına ilk armağanı olan mendili desdemona kaybetmiştir. anlamı çok büyük olan bu armağanı desdemona bir türlü bulamaz. othello, karısının mendili kaybetmesinden kuşkulanmaya başlar. mendili ele geçiren iago, othello'nun desdemona'ya güvenini sarsacak bir plan kurar ve bunu başarır. iago'nun planı sayesinde othello desdemona'nın cassio'yla aşk yaşadığından kuşkulanmaya başlar. kıskançlığın ateşiyle yanıp tutuşan othello önce cassio'yu, sonra karısını öldürür. ancak, bu arada her şeyin iago'nun işi olduğu ortaya çıkar. bunun üzerine othello kendini öldürür ve iago idama mahkum olur.
    kıskançlık aşkın koruyucusu olarak evrimleşti denilmesine karşın, bazı durumlarda kıskançlık bir ilişkiyi yıkabiliyor. tıpta othello sendromu denilen aşırı kıskançlık durumuna bağlı olarak şiddet baş gösterebiliyor.
  • bence herkes yanlış biliyor. aslında şu videodaki kıprıslı abimizin muzdarip olduğu sendromdur:
    "- iyi günler othello kalesi hakkında bilgi"
    (şekspeer'in ünlü tıragetyasından..)
  • türk insanının %60 ında mevcut olan kıskançlık krizi sendromudur.
  • monomani sınıfından bir zihinsel hastalık. bir demet tiyatro da sinan bengier in oynadığı (canlandırdığı ney lamn) emlakçı turgut karakterinde görülen rahatsızlıktır.
  • varsayılanın aksine, üzerinde yapılan araştırmaların ısrarla kadınlardaki patolojik kıskançlığa dikkat çektiği sendrom. bu verilere göre, patolojik kıskançlık erkeklere oranla kadınlarda daha sık görülüyor ve yansıtılma şekli her iki cinsiyete göre farklılık gösteriyor. kadınlar patolojik kıskançlığı daha duygusal düzeyde ve içe dönük olarak yaşıyor. erkeklerde ise kıskançlık daha çok davranışsal düzeyde kendisini şiddet ve cinayet olarak gösteriyor. tam da bu nedenle erkeklerde daha fazla olduğuna dair bir algı oluşturuyor.

    not: bilgi için uzman psikolog uğurkan uluturk'e teşekkür ederim. bu kadar keyifli bir mesleği olduğu için kendisini kıskandım doğrusu :pp
  • 1922’de (bkz: freud) normal kıskançlığın bile mantık dışı bir olay sayılması gerektiğini, böyle bir duygunun bilinç denetimi altında olmadığı gibi dış dünyanın herkesçe paylaşılan gerçekliği içinde yaşanan durumlarla orantısız olduğu görüşünü dile getirmişti. sevginin kaybı ya da kaybedilme tehlikesi, sevilen kişiye ve bir rakibe karşı duyulan düşmanlık ve kendine saygıyı azaltan narsistik darbe kıskançlık duygusunu oluşturan temel öğeler olmuştur.

    pekçok araştırmacı patolojik kıskançlığın başlangıcında erkeklerde ereksiyonla ilgili güçlükler, kadınlarda ise bir cinsel işlev bozukluğun yattığına inanmaktadırlar. kişinin sanrılarının başlıca teması eşinin yada sevgilisinin sadakatsizlik göstermesidir. bu düşünceye gerçekçi bir neden olmadan gelinir ve bu inanış küçük “kanıt”larla (giysilerdeki düzensizlikler ya da çarşaflarda ki lekeler gibi) desteklenen doğru olmayan çıkarımlara dayandırılır. bütün bunlar toplanır ve sanrıyı doğrulamak üzere kullanılır.

    böyle bir sanrısı olan kişi genellikle eşini ya da sevgilisini yüzleştirir ve imgesel sadakatsizliği bozma girişimlerinde bulunur (örneğin eşinin özerkliğini kısıtlama, gizlice eşini izleme, imgesel aşığı araştırma, eşine saldırıda bulunma gibi). bu nedenle bu kişilerin tehlikeli olabileceği, şiddete başvurabileceği unutulmamalıdır. pek çok çalışmada patolojik kıskançlığın daha çok erkeklerde görüldü?ü bildirilmiş olsa da bazı çalışmalarda patolojik kıskançlığı kadınlarda daha sık görüldüğünü bildiren araştırmalar da vardır.
  • bireyin asik oldugu kisiyi hastalik derecesinde kiskanmasidir. kisi, kendisini ve sevdigi insani yipratacak sekilde sahiplenerek olabilecek olumsuzluklardan kendisini ve sevdigini koruma altina calisir. bu kiskanclik, yasanan tatsiz bir olay neticesinde kisinin sevdigi kisiyi sadakatsizlikle suclamasi ile ortaya cikabilir. guvenilmemek ve sadakatsizlikle suclanmak sevdigi kisiyi cok uzebilir.
  • othello sendromu, bir diğer adıyla patolojik kıskançlık, adı üstünde kıskançlık ile ilgili bir psikolojik rahatsızlıktır. bu sendrom insanın sevdiği kişiyi uç noktalarda sahiplenerek, onu sevgi ve kıskançlığından öldürecek raddeye gelmesidir. gereğinden fazla, bireylere zarar veren kıskançlığın othello sendromu’na dönüşmemesi için, zamanında önlemler alınması gerekir.

    sendrom, adını shakespeare’in dünyaca ünlü oyunu ‘’othello’’ dan alır. oyunun başkahramanlarından othello, karısı desdemona’yı büyük bir aşkla sevmektedir. ancak karısı othello’nun kendisine aldığı ilk hediye olan mendili kaybetmiştir. tam bu noktada othello, karısının mendili kaybetmesinden kuşkulanmaya başlar.

    “yemin ederim, bilmeden üst üste aldatılmak, aldatıldığından kuşkulanmaktan çok daha iyi… her gece rahat uyuyordum, tasasızdım, yerindeydi keyfim. ah, bundan sonra elveda gönül rahatlığına! elveda rahat! elveda huzur!” (s.118)

    mendili ele geçiren ıago, othello’nun desdemona’ya olan güvenini sarsacak bir plan yapar ve planını başarıyla hayata geçirir. kıskançlığından kendini yiyip bitiren othello, önce cassio’yu, sonra karısını öldürür. bu arada her şeyin ıago’nun planı olduğu ortaya çıkar. bunun üzerine othello kendini öldürür ve ıago idama mahkûm olur.

    rus yazar tolstoy’un romanı kreutzer sonat da karısının kendisini genç bir kemancı olan truhaçevskiy ile aldattığını düşünen pozdnişev’in hikayesini anlatır. pozdnişev’i yiyip bitiren bu şüphe ilk zamanlar onu korkutsa da, kahraman hikayenin ilerleyen zamanlarında kıskançlığın yarattığı endişe ve öfkeden beslenen bir insan haline gelir.

    ‘’sessizce yaklaşıp ansızın kapıyı açtım. yüzlerindeki ifadeyi hatırlıyorum. hatırlıyorum çünkü bu ifade bana acı dolu garip bir sevinç veriyordu. korku ifadesiydi bu. bana gereken de buydu. beni gördükleri ilk saniyede yüzlerinde beliren o umutsuz korku ifadesini asla unutmayacağım. ‘’ (s.100)

    othello sendromu’nda bütün bir zihni ele geçiren kuşku ve kaygı söz konusudur, kişi işini yapamaz hale gelir. gerçeklik algısı bozulmuştur, aldatıldığına ya da terkedileceğine dair senaryolar ürettikçe kıskançlık krize, öfkeye dönüşür. sahiplenme duygusu had safhadadır, kıskandığı kişinin kendisine ait olması dışında bir alternatifi yoktur. bozulan gerçeklik algısıyla sürekli dehşet duygusu ve öfke patlamaları yaşar. bu noktadan sonrası şiddettir ve öldürmeyi denemek an meselesidir.