• bir 2.y.y. gnostik incili. isa'nın magdalalı meryem'e karşı özel bir yaklaşımı olduğuna işaret etmektedir.
  • serdar turgut'a gore meryem'in aslinda isa'nin karisi olabilecegini ima eden metin. metnin yazar tarafindan bu sekilde anlasilmasi turgut'un magdalali meryem ile anne meryem'in farkli insanlar oldugunun ayirdinda olmadigina isaret ediyor.
  • "ruhu görürsen ruh, isa´yı görürsen isa, baba´yı görürsen baba, kendini gördüğünde ise, ne görürsen o olacaksın."
  • "ışık ve karanlık, yaşam ve ölüm iyi ve kötü, sadece birbiriyle ilişki içinde var olan ve birbirlerine karşılıklı olarak bağımlı olan olgulardır."
  • mısır'da 1945 yılının aralık ayında kıpti dilinde yazılan metinlerin keşfi ile ortaya çıkan gnostik incillerden biri. metinlerin içeriğinden alıntıladığım bazı çarpıcı sözler:

    "isa aslında insanlığı çarmıha germek için gelmiştir."

    "isa'nın önce ölüp ardından göğe yükseldiği doğru değildir. önce göğe yükselmiş sonra ölmüştür. çünkü birinin ölmesi için önce dirilişi yaşaması gerekir."

    "bu dünyada insanlar sayısız tanrılar yaratmışlar, sonra da bu yarattıkları tanrıları putlaştırmışlardır. tanrıların insanları idealleştirdikleri bir dünya çok daha güzel olurdu!"

    "bazıları yükselirken çıplak olacakları endişesi taşımaktadır, ancak bilmezler ki o gün çıplak kalacak olanlar yalnızca kıyafet olarak ten ve nefsi giymiş olanlardır. kendilerini bunlardan soymayı başarmış olanlar aslında çıplak değildir. ten ve kan tanrının krallığı'nda yeri olmayan şeylerdir."

    (bkz: nag hammadi kütüphanesi)
  • gnostik tarikatı etkisinde yazılmış olan sembolik bir incil türüdür. söylenenin üzerine sözler söyleyen ve o sözlerin etkisinden sözün kendisini aşan bazı bağlamlara ulaşmaya çalışan, derinlikli bir incil olmaktadır.

    şöyle muhteşem bir altyapıya sahip olan sözler barındırır:

    putperest bir kişi ölmez. o zaten yaşamadı ki, ölsün. kim hakikate, imana geldiyse, hayat buldu...
    (philip 4)
hesabın var mı? giriş yap