şükela:  tümü | bugün
  • ingiltere'de okumu$; doktora tezini haldun dormen tiyatrosu uzerine yazmi$; dtcf'den once odtu'de ogretim gorevlisi olmu$ bilim adami/bayani. 20.yy britanya tiyatrosu ve william shakespeare uzerine uzmanla$mi$ligi da vardir; "samuel beckett tiyatrosu" isimli bir cali$masi da. cumhuriyet denilen gazetede ara sira yazilari cikar. zannimca en az mina urgan kadar degerli bir insandir, lakin aralarinda biraz kan uyu$mazligi vardir diye du$unuyorum.
  • "yapılsacılık ve bir uygulama: melih cevdet anday tiyatrosu" isimli çalışmanın da yazarıdır.
  • her dersinden ağzımız kulaklarımızda, dört dörtlük bir oyun izlemiş edasında ayrıldığımız muhteşem akademisyen.
  • yuksek lisansını nyu'da yapmıştır. dtcf, ingiliz dili ve edebiyatı lisans programında shakespeare (trajediler ve komediler), 20. yy. ingiliz tiyatrosu derslerini, yüksek lisans ve doktorada da karşılaştırmalı tiyatro, yapısalcılık derslerini verir. aralıksız sigara ictigi icin sesi tom waitsi anımsatır insana.
  • yaşı olmayan, sımsıcak kadın.
    gelmiş geçmiş en büyük oyun yazarlarından kapı komşularıymış gibi bahsederken, oyunun en heyecanlı yerinde kolunuzdan tutup brezilya dizilerine götürür; geri gelemeden hoop gelinim olur musun evinde bulursunuz kendinizi. gözlemciliği, tiyatral yeteneği ve parlak alaycılığı sayesinde öğretmek istedikleri dinleyenin aklında sağlıklı ve kalıcı bir yer edinir. bu keyfi yaşayamama talihsizliğinden mustarip komşu okulların edebiyat öğrencileri de ayşegül yüksel derslerinin anlatıla anlatıla bitirilemezliğinden nasiplerini düzenli olarak alırlar.
    shakespeare ve 20. yy ingiliz tiyatrosu dersleri haftanın en keyifli saatleridir; iyi hoş da, sağlam not bekleyenin ağzıyla kuş tutması icap etmektedir.
  • kendisine bakarsanız irlandalılarla türkler arasındaki benzerlikler o denli fazladır ki neredeyse orta asyadan göç edenlerin bilmem hangi yoldan adaya gitmiş olabileceği ihtimali üzerinde düşünmeye, 'oscar wilde ile aynı ırktan mıyız yani?' hülyalarına kapılmaya başlayabilirsiniz. mevzu üzerine, üniversitedeki hocası cevat çapan'ın, irlanda tiyatrosu ile ilgili bir kitabında öğrencisi ayşegül yüksel'e ''ayşegül, bu irlandalılar türkiye'nin neresine düşüyor?'' diye ithafta bulunmuşluğu bile vardır.
    bir diğer kıskanılası güzide hocası da mina urgan imiş.
  • "samuel beckett tiyatrosu" adlı kitabı beckettin tiyatro eserlerinin genel niteliğini en güzel anlatan kitaplardan biridir.
  • dtcf tiyatro ve ingiliz dili edebiyatı ogrencilerinin paylasamadıgı sevimli kişi
  • tiyatro dünyamızı hep aydınlatagelmiştir. öğrencisi olmadığım için ne kadar üzgün olsam azdır bu hanımefendinin.
    işte icraatları. çok yaşasın.

    prof.dr. ayşegül yüksel
    özgeçmiş

    adı: ayşegül (günkut) yüksel

    adresi: ankara üniversitesi, dtcf, batı dilleri ve edebiyatları bölümü, ingiliz dili ve edebiyatı anabilim dalı, sıhhiye, ankara

    doğum yeri ve tarihi: istanbul, 8 mayıs 1941

    medeni durumu: evli, iki çocuklu

    öğrenimi: üsküdar amerikan kız lisesi, 1959

    istanbul üniversitesi, ingiliz dili ve edebiyatı bölümü, 1964 (lisans)

    new york university, graduate school of arts and sciences, english dept.,

    1966 (m.a.) fulbright bursu

    ankara universitesi, tiyatro bölümü, 1981 (doktora)

    mesleki geçmişi:

    ortadoğu teknik üniversitesi, hazırlık okulu, öğretim görevlisi, 1970-1971

    ankara üniversitesi, siyasal bilgiler fakültesi, ingilizce okutmanı, 1971-71

    ortadoğu teknik üniversitesi, beşeri bilimler bölümü, öğretim görevlisi, 1971- 81

    ortadoğu teknik üniversitesi, yabancı diller eğitimi bölümü, yardımcı doçent, 1981-2

    ankara üniversitesi, dil ve tarih-coğrafya fakültesi, tiyatro bölümü, 1981-87 (haftada 4 saat) odtü’nün izniyle

    ortadoğu teknik üniversitesi, yabancı diller eğitimi bölümü, doçent, 1985-87

    ankara üniversitesi, dil ve tarih-coğrafya fakültesi, batı dilleri ve edebiyatları

    bölümü, ingiliz dili ve edebiyatı anabilim dalı, doçent, 1987-1992; profesör, 1992-

    idari görevleri:

    ankara üniversitesi, dil ve tarih-coğrafya fakültesi yönetim kurulu üyeliği

    (doçent temsilcisi olarak) (kasım 1988-aralık 1990);

    yurt dışında görevlendirilecek araştırma görevlileri izleme, değerlendirme

    komisyonu (1994-1998)

    ankara üniversitesi dtcf dergisi yayın kurulu üyesi

    diğer etkinlikleri:

    tiyatro eleştirmeni (1975- ) ayrıca cumhuriyet köşe yazarı (1995- )

    danışman: ana britannica ve campton’s ansiklopedileri

    madde yazarı: world encyclopedia of contemporary drama, campton’s ve ana

    britannica ansiklopedileri

    üyesi olduğu kuruluşlar:

    uluslararası tiyatro enstitüsü (türkiye milli merkezi icra komitesi genel sekreterliği 1986-1991)

    uluslararası tiyatro eleştirmenleri birliği (aict)

    türkiye tiyatro eleştirmenleri birliği (yönetim kurulu üyeliği 2000-2001)

    amerikan etüdleri derneği (yönetim kurulu üyeliği 1989-90)

    bilkent üniversitesi journal of turkish literature (jtl) yayın kurulu üyesi 1998-

    nazım hikmet vakfı danışma kurulu üyesi (1996-)

    pen yazarlar derneği ve uluslararası pen üyesi (1995-)

    edebiyatçılar derneği (1995-)

    türk-ingiliz kültür derneği (yönetim kurulu üyeliği 2001-2002)

    kazandığı ödüller:

    1. fulbright bursu (1965)

    2. türk dil kurumu inceleme araştırma ödülü (1982)

    3. yazko inceleme-araştırma özendirme ödülü (1982) (2. ve 3. ödüller yapısalcılık ve bir uygulama başlıklı kitabı için)

    4. tiyatro ve tv yazarları derneği başarı ödülü (1990) (türk tiyatrosuna hizmet nedeniyle)

    5. kültür bakanlığı tiyatro inceleme ve araştırma ödülü (1993) (haldun taner tiyatrosu başlıklı kitabı için)

    6. kültür bakanlığı tiyatro eleştiri ödülü (1993) (“harold pinter’ın git-gel dolap oyunundaki anlatım dizgeleri” başlıklı makalesi için)

    yayinlari

    telif ve derleme kitaplar

    1. a.yüksel (2002) (derleme: sevda şener ve filiz elmas ile birlikte) memet baydur’un ardından: elveda dünya merhaba kainat. istanbul: mitos-boyut.

    2. a. yüksel (2000) sahneden izdüşümler. istanbul: mitos-boyut.

    3. a. yüksel (l997) çağdaş türk tiyatrosundan on yazar. istanbul: mitos-boyut.

    4. a. yüksel (1992) samuel beckett tiyatrosu. istanbul: yapı kredi yayınları. (2. basım: aynı yayınevi,1997).

    5. a. yüksel (1986) haldun taner tiyatrosu. ankara: bilgi yayınevi. (kültür bakanlığı 1993 tiyatro inceleme ödülü)

    6. a.yüksel (1982) (s. ata, a. bener, i. gökeri, z. güleç, f. günçağ ile) the paragraph (derleme ders kitabı), ankara: middle east technical university.

    7. a.yüksel (1982) (s. ata, a. bener, i. gökeri, z. güleç, f. günçağ ile) report writing (derleme ders kitabı), ankara: middle east technical university.

    8. a.yüksel (1981) yapısalcılık ve bir uygulama: melih cevdet anday tiyatrosu üstüne. istanbul: yazko yayınları, (doktora tezi) (1982 yazko inceleme özendirme ödülü; 1982.türk dil kurumu inceleme ödülü) (2. basım: ankara: gündoğan yayınları, 1995)

    çeviri kitaplar

    1. a. yüksel (çev.)(1965) alan sillitoe, cumartesi gecesi ve pazar sabahı, istanbul: ağaoğlu yayınevi. (roman)

    2. a. yüksel (çev.) (1964) sigmund freud, rüya yorum metodu, istanbul: ataç yayınevi. (2 makale)

    3. a. yüksel (çev.)(1964) jaroslav hasek, aslan asker şvayk, istanbul: ataç yayınevi. (roman)

    makaleler

    1. a. yüksel (2002) “nazım hikmet tiyatrosunun geçmişi ve geleceği” çağdaş türk dili dergisi, haziran 2002 sayısı.

    2. a. yüksel (2002) “tiyatro ve eleştiri” türkiye’de eleştiri ve deneme. ankara: tömer yayınları, 77-82.(sempozyum bildirisi)

    3. a. yüksel (2002) “memet baydur başını alıp gitmiştir; neyse ki kitapları bizde” memet baydur’un ardından: elveda dünya merhaba kainat (der. sevda şener, a. yüksel, filiz elmas) istanbul: mitos-boyut, 22-30.

    4. a. yüksel (2001) “insan vüs’at bener’e tepeden bakan yazar vüs’at o. bener” a.ü. dil dergisi, sayı 110, 55-60.

    5. a. yüksel (2001) “une piece douloureuse ecrite d’apres une societe eprouvant les meurtrissures du changemant” hasan erkek: le seuıl.(fransızca’ya çev. jean-louis mattei) ankara: t.c. kültür bakanlığı yay., vii-xii.

    6. a. yüksel (2001) “türk tiyatro eleştirisinde temel boyutlar” çağdaş türk yazını (der. zehra ipşiroğlu) istanbul: adam yayınları, 150-167.

    7. a. yüksel (2000) “haldun taner: a turkish playwright at cultural crossroads” seyf’i karabaş armağanı (der. şükriye ruhi-deniz zeyrek) ankara: odtü, yabancı diller eğitimi bölümü, 243-250.(sempozyum bildirisi)

    8. a. yüksel (2000) “mikado’nun çöpleri ya da oyun içinde oyun” kitap-lık, sayı 39 (ocak-şubat), 125-129.

    9. a. yüksel (1999) “monologdan diyaloga: oktay rifat tiyatrosunda psikolojik gerçekçilik” oktay rifat için. istanbul: yapı kredi yay., 27-34.(sempozyum bildirisi)

    10. a. yüksel (1999) “cumhuriyet dönemi türk oyun yazarlığı” cumhuriyet’in 75. yılında türk tiyatrosu. istanbul: mitos-boyut, 47-61.

    11. a. yüksel (1999) “türk tiyatrosunda ulusal/uluslararası kimlik sorunu” bilanço 1923-1998, cilt i. istanbul: tarih vakfı yayınları, 323-327.(sempozyum bildirisi)

    12. a. yüksel (1998) “1960’lardan ikibinlere: tiyatro edebiyatımıza katkılar” cumhuriyet dönemi türk edebiyatı. ankara: edebiyatçılar derneği yayınları, 340-350. (sempozyum bildirisi)

    13. a. yüksel (1998) “bertolt brecht 100 yaşında” bilkent 4 mevsim, sayı 5, mayıs 1998, s. 8-11.

    14. a. yüksel (1998) “puntila kişiliğinin dizgesel karmaşası” kuram kitap 17, mayıs 1998, s. 3-7.

    15. a. yüksel (1998) “a structuralist analysis of john donne’s ‘catch a falling star’ batı dilleri ve edebiyatı araştırmaları, cilt 3, sayı 3, a.ü. dtcf yayınları, 225-230.

    16. a. yüksel (1997) “dağın öteki yüzü” berna moran’a armağan: türk edebiyatına eleştirel bir bakış. istanbul: iletişim yay.,233-261.

    17. a. yüksel (1997) “aesthetic distancing in tom stoppard’s drama” drama in english literature. ankara: bilkent university, 131-137.

    18. a. yüksel (1997)“godot’yu bekler misiniz?” 3p cilt 5, ek sayı 2, 1997 haziran, s. 7-10.

    19. a. yüksel (1997)“the show still goes on” the world of theatre iti center bangladesh, 312-319.

    20. a. yüksel (1996) ”insandan, özgürlükten, sevgiden yana” erhan gökgücü toplu oyunları i, istanbul:mitosboyut, 1996, 7-10.

    21. a. yüksel (1996) “tıyatro ile psikoloji arasındaki etkileşim” türkiye’de sosyal bilimlerin gelişmesi ve dtcf sempozyumu (bildiriler). ankara: a.ü. dtcf yay., 45-59.

    22. a. yüksel (1995) “modern türk tiyatrosunda arayış ve gelişmeler” a.ü. dtcf tiyatro araştırmaları dergisi,sayı 12, 123-130.(sempozyum bildirisi)

    23. a. yüksel (1995) “dal conservatorio al camerino” teatro europa n. 14/15, 1995, 206-207.

    24. a. yüksel (1995) “theatre tourquie” le monde du theatre iti tunisian center, tunisia: 1995, 297-302

    25. a. yüksel (1995) “türk tiyatrosunda nereden nereye” kuram kitap 9, eylül 1995, 73-77.

    26. a. yüksel (1994). “das spannungsfeld theater, kultur und staat”in der türkei” der gebrochene blick nachwestern (ed. zafer şenocak), berlin: babel verlog hund & van uffeleu, 219-245.

    27. a. yüksel (1993) “ingiliz tiyatrosunda komedi geleneği” littera edebiyat yazıları cilt 4, ankara: karşı yayınlar, 151-160.

    28. a. yüksel (1993) “troilus ve cressida: bozuk düzende savaş ve aşk” a.ü. dtcf tiyatro araştırmaları dergisi, sayı 10, 59-66.(sempozyum bildirisi)

    29. a. yüksel (1993) “harold pinter’in ‘git-gel dolap’ oyununda anlam dizgeleri” gündoğan edebiyat, sayı 2, 77-85.

    30. a. yüksel (1992) “john ford’s amoral approach in “tis pity she’s a whore”, journal of human sciences/insan bilimleri dergisi. (ortadoğu teknik üniversitesi yayını) 1992/2, 45-57.

    31. a. yüksel (1991) “samuel beckett ve çağdaş insanın söyleni”, littera edebiyat yazıları, sayı 2, ocak 1992, 97-123.

    32. a. yüksel (1991) “regional theatre in america”, journal of human sciences/insan bilimleri dergisi. (ortadoğu teknik üniversitesi yayını), 1989/2, 71-80.

    33. a. yüksel (1991) “turgut özakman’ın oyun yazarlığının gelişim aşamaları”, turgut özakman: toplu eserleri: 1, istanbul: boyut yayınevi, 9-31.

    34. a. yüksel (1991) “tiyatro-kültür-devlet ilişkisi”, çağdaş kültürümüz, istanbul: cem yayınevi, 485-504

    35. a. yüksel (1991) “teatro turco: limites e potencilidates”, vertice, 11 serie, no. 34, (janerio de 1991), 47-49.(sempozyum bildirisi)

    36. a. yüksel (1991) (sevda şener, özdemir nutku ile), “theatre in turkey: an introduction”, (the original draft of the turkish national article prepared for the world encyclopedia of contemporary theatre, canada) istanbul: turkish national center of the i:t.i.

    37. .a. yüksel (1991) “early dramatic criticism in england”, ege üniversitesi, batı dilleri ve edebiyatları dergisi, sayı 8, 261-281. (sempozyum bildirisi)

    38. a. yüksel (1990) “hamlet: man’s supremacy tested against ‘whips and scorns of time’ shakespeare and his time, (the tenth all-turkey english literature seminar), ankara:bilkent university, s. 273-297.

    39. a. yüksel (1990) “antik yunan tiyatrosunda komedyanın evreleri”, ankara üniversitesi, dil ve tarih-coğrafya fakültesi dergisi, cilt xxxiii, sayı 1-2, 557-569.

    40. a. yüksel (1990) “dostların yirmi yılına merhaba” dostlar tiyatrosu yirminci yıl. istanbul: ajans ultra ve mas matbaası.

    41. a. yüksel (1989) “g. b. shaw: defence of intelligence against mediocrity”, journal of human sciences/insan bilimleri dergisi. (ortadoğu teknik üniversitesi yayını), viii/1, 1989, 119-134.

    42. a. yüksel (1989) “ipin ucu üstüne” vüs’at o. bener: ipin ucu. istanbul: 1000 tane yayınları, 107-112.

    43. a. yüksel (1989) “türkçe’nin eleştiri ve çeviri dili olarak üretkenliği”, bilim dili türkçe, yazın dili türkçe, ankara: dil derneği yayınları, 57-61.

    44. a. yüksel (1989) (a. bear, n. içöz, m. çileli ile), “yüksek öğretim düzeyinde edebiyat öğretiminin ingilizce öğrenimine katkısı”, yabancı diller eğitimi bölümü, o.d.t.ü. (araştırma)

    45. a. yüksel (1987) (gönül uçele ile), “the stifling of the human spirit as portrayed by the playwrights sam shephard and david rabe”, tiyatro araştırmaları dergisi, ankara üniversitesi, dtcf yayınları, sayı 8, 77-92.

    46. a. yüksel (1987) “the role of theatre in transforming the small ottoman town of ankara into the westernized capital of modern turkey”, x. kongress aict/iatc berlin ddr/15-21/11/1987 protocol, 223-231.(sempozyum bildirisi)

    47. a. yüksel (1986) “coriolanus: glorified or condemned?”, journal of human sciences / insan bilimleri dergisi. (ortadoğu teknik üniversitesi yayını), v/2, 81-92.

    48. a. yüksel (1986) “türk sahnelerinde shakespeare”, milliyet sanat dergisi, sayı 155, (1 kasım 1986), 9-13.

    49. a. yüksel (1985) “a search for identity: sophocles and pinter”, tragedy: theory and practice, (proceeedings of the sixth all-turkey english literature seminar), ankara: middle east technical university, 195-204.(sempozyum bildirisi)

    50. a. yüksel (1985) “victor hugo ve hernani olayı”, victor hugo, ankara: türk-fransız kültür derneği yayınları,174-185.

    51. a. yüksel (1984) “the concept of modern dramatic hero in the works of brecht and betti”, journal of human sciences/insan bilimleri dergisi. (ortadoğu teknik üniversitesi yayını), iii/2, 117-125.

    52. a. yüksel, (1979), “the social and artistic function of the actor in underdeveloped countries”, the book on the actor, novi sad: sterijino pozorje,176-184.

    ayrıca 1976-2002 arasında çeşitli dergilerde ve cumhuriyet’te yayımlanmış 600 dolayında oyun, topluluk değerlendirme ve tiyatro sorunlarını tartışma yazısı.

    çeviri oyun ve makaleler

    (1979), john arden, musgrave’in dansı. (oyun) 1979-80 döneminde devlet tiyatrolarınca istanbul festivali'nde ve ankara’da sergilenmiştir.

    (1965), david daiches, “virginia woolf”, yeni dergi, sayı 8, 64-70. (makale)

    (1965), laurence stern, “tristam shandy”den, yeni dergi, sayı 8, 82-83 (makale)

    (1964), g. b. shaw, “devlet ve çocuklar”, eylem, sayı 4, 32-36. (makale)

    (1963), f. r. leavis, “yabanıl anka kuşu”, türk dili, sayı 142, 661. (makale)

    (1963), cleanth brooks, “şiir ve gelenek”, türk dili, sayı 142, 686. (makale)

    (1963), edwin muir, “eleştiri ve ozan”, türk dili, sayı 142, 652-4 (makale)

    bildiriler

    1. “nazım tiyatrosunda anadolu’dan insan manzaraları” 2002 uluslararası nazım hikmet sempozyumu (25-27 ocak 2002), nazım hikmet vakfı, istanbul.

    2. “tiyatroda eleştiri” türkiye’de eleştiri ve deneme sempozyumu; tömer (22-23 kasım 2001) ankara. (tömer tarafından yayımlandı)

    3. “türk tiyatrosunda ulusal/uluslararası kimlik sorunu” international conference on: “history of the turkish republic: a reassessment.” odtü 10-12 aralık 1998 (tüba, türk sosyal bilimler akademisi ve türkiye tarih vakfı etkinliği) (yayımlandı: bilanço l923-l998, istanbul: tarih vakfı yayınları, l999, s. 323-327.)

    4. “1960’lardan ikibinlere: tiyatro edebiyatımıza katkılar” edebiyatçılar birliği cumhuriyet dönemi türk edebiyatı sempozyumu. 20-21-22 kasım 1998. (yayımlandı: cumhuriyet dönemi türk edebiyatı, ankara: edebiyatçılar derneği yay., l998, s. 340-350.)

    5. “türk tiyatro edebiyatında 75 yıl” pen yazarlar derneği-yapi kredi yayinlari-i.d.t. ortak sempozyumu 25-26 eylül 1998, istanbul. (yayımlandı: cumhuriyet'in 75. yılında türk tiyatrosu, istanbul :mitosboyut, l999, s. 47-6l.)

    6. “oktay rifat tiyatrosunda psikolojik gerçekçilik” oktay rifat semineri, 15-16 ekim 1998, istanbul, yapı kredi yayınları düzenlemesi (yayımlandı: oktay rifat için, istanbul: yapı kredi yayınları, l999, s. 27-34.)

    7. “aesthetic distancing in tom stoppard’s drama” 18th all-turkey english literature conference 9-11 april 1997 bilkent üniversitesi düzenlemesi (yayımlandı: drama in english literature, ankara: bilkent university, l997, s. l3l-l37.)

    8. “renewing the vocabulary” the 14th congress of the international association of theatre critics; theatre and journalism, october 1996, helsinki, finland (yayımlandı: survival games? helsinki: the finnish critics' association, l997, s. 42-45.)

    9. modern türk tiyatrosunda arayış ve gelişmeler” türk-polonya tiyatrosu semineri 29 mart-4 nisan 1995, wrastaw, polonya (a.ü. d.t.c.f. tiyatro araştırmaları dergisi’nde yayımlanmıştır.)

    10.“turkish theatre repertory” seminar on theatre repertory. i.t.i. hungarian center, october 1993, budapest, hungary. (yayımlanmıştır)

    11. “politics and theatre in turkey” 12th congress of iact, october 1994, warsaw, poland (yayımlanmamıştır).

    12. “teaching of drama in ankara university” oxford seminar on teaching drama, april 1993, oxford, england. british council düzenlemesi (yayımlanmamıştır).

    13. “tiyatro ve psikoloji bilimi arasındaki etkileşim” türkiye’de sosyal bilimlerin gelişmesi ve dil ve tarih-coğrafya fakültesi sempozyumu 24-26 nisan 1996, (a.ü. dtcf dergisi’nde yayımlanmıştır, 1998).

    14. “haldun taner: a turkish playwright at cultural crossroads”, uluslararası tiyatro enstitüsü genel kongresi, istanbul, mayıs 1991. (seyfi karabaş anı kitabında yayımlanmştır.)

    15.“turkish theatre: limits and potentialities”. (aict’nin 11-15 eylül 1990’da lizbon’da yapılan 11. genel kongresinde ingilizce olarak sunulmuştur.)

    16.“the role of theatre in transforming the small ottoman town of ankara into the westernized capital of modern turkey”, (aict’nin 22-27 kasım 1987’de doğu berlin’de yapılan 10. genel kongresinde ingilizce olarak sunulmuş ve yayımlanmıştır.)

    17. “the stifling of the human spirit as portrayed by the playwrights sam shephard and david rabe”, (a.ü. dtcf’de 11-13 mayıs 1987’de yapılan 11. amerikan etüdleri konferansında prof. dr. gönül uçele ile birlikte sunulmuş ve yayımlanmıştır.)

    18.“early dramatic criticism in england”, (anadolu üniversitesi’nde 1-3 nisan 1987’de yapılan “8th all-turkey english literature seminar’da sunulmuştur.)

    19.“taner tiyatrosunda yansıyan güldürü anlayışı”, (3-4 mayıs 1985’de dokuz eylül üniversitesi’nce düzenlenen ii. izmir tiyatro araştırmaları kongresi’nde sunulmuş, yayımlanmamıştır.)

    20.“tragedy in five movements: search of identity in oedipus rex and the room”, (10-12 nisan 1985’de o.d.t.ü’de yapılan 6th all-turkey english literature seminar’da sunulmuş ve yayımlanmıştır.)

    21.“the social and artistic function of the actor in underdeveloped countries”, (yugoslavya’nın novi-sad kentinde yapılan uluslararası 4. tiyatro eleştirmenleri sempozyumu’nda sunulmuştur.)