sungerbob

  • 2064
  • 0
  • 0
  • 0
  • 4 ay önce

rashomon

bir cinayet ve tecavüz olayının tarafları, olayı işlendikleri ve hiç de yabancısı olmadığımız sosyokültürel kodlar ışığında anlatırlar.

--- spoiler ---

herkesin kendi meşrebince olanları anlattığı her bir bölümde sadece dekor ve her bir ağızdan kadınların aşağılanması ortaktır... kişilikler, olayın seyri hakim kültürün kişilere biçtiği rol çerçevesinde bariz farklılıklar gösterir. katil, suçunu itiraf etse de elden geldiğince toplumsal kabule oynayan bir ifade verir. hapiste veya dışarıda tanınan, halk arasında hikâyeleri anlatılan biridir nihayetinde... tecavüze uğrayan kadın kendi derdinden ziyade kocasına yaşattıklarının rahatsızlığını duymaktadır... maktul zaten erkekliğine hiç bok sürdürmez... iş böyle olunca, niyeti bir dramdan kendine seyirlik eğlenceler çıkarmaya çalışan, olayı anlatmaları için adamları habire dürtükleyen adam, yani biz seyirci açısından karar vermek epey güçleşir.

katil, kadın ve medyum vasıtasıyla maktul olayları geniş bir şekilde anlatır. görgü tanıklarından rahibin fazlaca anlatacak bir şeyi yoktur sadece ormanda karşılaştıklarını adamın silahlı olduğunu söyler. hikayenin asıl donelerini veren ormancı ise mahkemede dişe dokunur bir şey anlatmaz ormanda cesetle nasıl karşılaştığını anlatır, bunun nedeni de harabedeki anlatımında ortaya çıkar zaten.

ifadeleri derinleştirirsek;

katil: ifadesine kendini yakalayan adamı yalanlayarak başlar. kesinlikle attan düşecek bir adam değildir, çok zehirli bir yılanın öldüğü nehrin aşağı kısmından su içtiği için bayılmıştır. olay günü ormanda dinlenirken yanından geçen kadından etkilenir elde etmeye karar verir, niyeti kocasını öldürmek değildir. adama bir yerlerde gömülü kılıç ve ayna bulduğunu isterse kendine satabileceğini söyleyerek tuzağa çeker. hırsına yenik düşen kocayı boğuşma sonucu alt eder, ağaca bağlar. kadının yanına döner kocasının rahatsızlandığını söyler. kadın endişelenince adamı kıskanır, o haliyle kadına göstermeye karar verir.

kocasını ağaca bağlı gören kadın çok öfkelenir ve tajoya kuşagındaki hançerle saldırır. boğuşma sonucunda tajo galip gelir. tecavüz birden sevişmeye dönüşür. kadın hançeri atar tajo'yu okşamaya baslar.

kadın sevişme sonrası gitmeye niyetli olan tajo’yu ayağına kapanarak durdurur kocası ve kendisinden birinin ölmesi gerektıgını söyler. bu utancı ancak bir erkeğin bilmesi gerektiğini kazananla yoluna devam edeceğini söyler. oldukça mert bir dövüş olur. hatta adamın ellerini tajo çözmüştür. onurluca bir dövüşten sonra adamı öldürdüğünü söyler.

kadın kayıplara karışır. tajo kılıcı alır, hançeri mahkemede hatırlar almadığına hayıflanır.

kadın: adamın kendisine tecavüz ettiğini, bağlı durumdaki kocasıyla alay ettiğini söyler. tajo bunu kocasıyla başbaşa bırakıp gittikten sonra kocası kadınla tek kelime etmez. gözlerini öyle bir diker ki yengenin şirazesı bozulur. hançeri kapar ipleri çözer hançeri enişteye uzatır öldür beni der. ama abi ambale olmuştur. gözlerini ''sen kirlendin gelinciiik... kirlendin gelincıiiik'' e almıştır. abla nasıl rahat ediyorsa bıçağı çene hizasında tutup ''bakma bana öyle'' diye ilerlerken kendini kaybederek yere düşer kendine geldiğinde enişte ölmüştür. hançer göğsüne saplıdır. kendini öldürmeyi dener başaramaz (nihayetinde zayıf bir varlıktır)

maktul (medyum vasıtasıyla): tajo cimlerin üzerinde kadına yalakalık şirinlik yapıp aşık olduğunu evlenmek istediğini söyler. adam bağlıyken kadın sevecen bir şekilde tajo'ya bakıp istediği yere gelebileceğini ancak kocasını öldürmesi gerektiğini o ölmeden onunla bir hayatı olamayacağını söyler. fakat tajo delikanlı çıkar kadını ayağının altına alır. kocasına onu ne yapması gerektiğini öldürebileceğinin veya isterse kadını affedebileceğini söyleyince enişte tajo ya hissiyatını kırar ve hatta tüm yaptıklarına rağmen affedebileceğini bile düşünür. tajo'nun elinden kurtulan kadın çığlıklar atarak ormana koşar. bir müddet sonra tajo ormandan çıkar. adamın ipini çözer kadının kaçtığını simdi kendi hayatı için endişelendiğini söyler.

tajo gider orman sessizleşir. ardından adam bir ağlama sesi duyar. kalkar hançeri görür. kalbine saplar. dediğine göre sonra biri gelir göğsünden hançeri çıkarır. (o sırada isminin verilmesinden korkan ormancı çok heyecanlanır. ama allahtan medyum yere düşer isim veremez. eleman derin bir oh çeker)

ormancı: ormanda ağlayan birini duyup yaklaşınca ağaca bağlı adamı ve diğerlerini görür. tajo dizleri üzerine çökmüş, ağlayan kadına yalvarıyordur. kadından etkilenmiş af diliyor ve kendisi ile evlenmek istediğini soyluyordur. kadın bunun imkânsız olduğunu söyleyip kocasının iplerini çözerek kendi aralarında sağ kalacak birinin olacağı sinyalini verir. kocası böyle bir kadın için kavga etmeyeceğini, kadına dönüp 2 kişiyle birlikte olduğu için kendisini öldurmesi gerektiğini söyler, tajo ya kadını alabileceğini belirtir. tajo sırtını dönüp gidecekken kadın yalvararak durdurmaya çalışır. kocası kadına kızar tajo da adama kadına
bağırmaması gerektiğini, çünkü kadınların doğuştan zayıf olduklarını söyler.

bu arada kadın coşar , tajo'nun da beklediği gibi değil kocası gibi pısırık çıktığını, bir kadının ancak kılıç marifeti ile bir erkeğin olabileceğini söyleyip her iki erkeği tahrik eder. erkekler birbirlerini öldürmeye çalışırken de iki delikanlı gibi değil iki vahşi hayvan boğuşması gibi resmedilir. adam acınacak bir şekilde yalvararak ölür. tajo kahpece öldürür. sonra tajo'nun maymun gibi kovalaması neticesinde kadın kaçar kurtulur tajo hançeri ve kılıcı alıp gider.

hülasa gerçeğin ne kadar kaygan bir zeminde dans ettiğinden ziyade insan denen varlığın gerçeği şahsi oyunlarının gidişatına göre eğip büktüğü anlatılmış. olayla ilgili illa bizim de bir hüküm vermemiz gerekiyorsa ki gerek yok, ama gene de heyecanlı canlar için hazırlanmış aşağıdaki grafikle olayın panoraması verilmiştir. toplumsal yargılar eşiliğnde hüküm verecekler her konu başlığı hakkında iki kişi ve daha fazlasının söylediklerini doğru kabul etsin. liberaller tajo'nunkini, muhafazakarlar maktul'unkini yesin.

kimnehakkındanedemiş grafiği
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
--------l-tecavüz---l--kavga_sebebi--l----kavga-----l-kim_öldürdü---l---kadınlar----l--- hançer---

katil --löntecavüz-l---kız meselesi---l-mertce oldu-l-- ben, ama-----l--aşağılandı--l----keşke----
--------l-sonrası----l- kadın tahriki----l-ellerini bile--l--mertçe---------l-----------------l---alsaydım la
--------l-seviştik----l---------------------l-çözdüm------l-------------------l-----------------l-----------------

kadın-l-bildiğin-----l-kavga yok-------l--olmadı------l-galiba ben-----l--aşağılandı--l--beyimde
------- l-tecavüz----l-sakin mutedil---l----- -----------l-------------------l-----------------l--kaldı zaar---
--neyini anlatıcam-l---------------------l-----------------l-------------------l----------------l--göğsünde---

maktul-anlatmadı-l--kavga yok------l--olmadı-------l--ben, kendim--l-----------------l-ipnenin biri--
------- l--------------l--sakin mutedil --l-----------------l-------------------l-----------------l-göğsümden
------- l--------------l---------------------l-----------------l-------------------l-----------------l--aldı------------

-tanık l-bilseydim-l---kız meselesi---l--şebekler----l-----tajo---------l-----------------l---hançer------
------- l-beş dakkal---kadının---------l---gibin--------l-----ama --------l-----------------l----neyin------
------- l-evvel------l---aşırı-------------l--dövüştüler--l-----gahpece---l-----------------l---görmedim--
------- l-intikal-----l---tahriki ----------l--hakim beg--l-------------------l-----------------l-----------------
------- l-ederdim--l---------------------l-----------------l-------------------l-----------------l-----------------

--- spoiler ---

devamını okuyayım »