• turk sinemaciliginda cesitli konseptleri bulunan bu naif insanlarin boy gosterdigi kareleri hatirlayalim..

    kadir inanir filmleri:

    50 ila 65 yas arasi, baslarindaki beyaz yazma alinlarina kadar ortulu, her daim evlerinde, gunduzleri bile pencereyi-perdeyi acmayip alacakaranlik icerisinde yasayan, ogullari icin dua eden, kocalari oldukten sonra, hayattaki tek yoldaslarinin kadir inanir'in filmdeki kapamasi olan bayanlardir.

    ev ve aile ici disiplinin yegane nedeni mutlakiyetle yonetilmesidir.
    ayni zamanda ailenin konsey baskani olup, evdeki en ufak bir huzursuzluga mahal vermemektedir.
    orneklendirmek gerekirse, kacakcilik, adam kacirma, harac gibi illegal yollardan hayatini kazanip belli bir statuye** ulasmis, kardesini polis okulunda bu paralarla okutmus olan abi kadir inanir, komiser olan kardesi* ile ramazan ayinda husu icerisinde iftar acmaktadir.

    bes vakit namazini kilarken genelde profilden yakin cekimle goze girmeleri saglanmistir.

    kucuk emrah filmleri:

    aslinda emrahin hikayesinden cok 30-40 yas arasi bayanlarin cektigi ceremeleri*, itilip kakilmisliklarini anlatmaktadir. bu tur filmlerin olmazsa olmazi, emrahin annesini canlandiran bayanin mutlak surette turk filmlerinde bakkal kasap manav uclemesine kurban gitmesidir.
    istenmeyen nedenleden dolayi cocuklarini terk etmis, kotu yola dusmus, tecavuze ugramis, uyusturucunun kralini kullanmis ama en nihayetinde dunyanin fani oldugunu anlayip kendini namuslu bir hayata adamistir.

    filmde emrahla karsilasmalari sirasinda anne evin tek goz odasinda, gri bir etek, alnina dusen percemleri beyazlatilmis < (beyaz sac kullanimi cok onemli bir detaydir. o iki tel sac bayanin yillar boyu acilar icerisinde yasadigi ve kader vurgunu oldugunu vurgular), omuz basina kadar beyaz yazma ile sarinmis, namazini kilmaktadir.

    kamera ruku ve secdesine kadar kadini takip eder ve etrafinda doner. yillarca gormedigi oglu kapidan girip onu namaz kilarken izleyecek, ve kadin iki tarafa selamini verdikten sonra yillarin hesabini ogluna verecektir.

    filmin cekildigi yillari ekranlara yansiyan renklerin matligi verecektir..

    kahramanlik filmleri:

    basrolunu genellikle cuneyt arkinin kaptigi bu filmlerde iki bayan on plana alinmistir. ilki kahramanimizin annesi olup, ataerkil toplumun izlerini sonuna kadar tasimaktadir. geleneklerine, goreneklerine son derece baglidir ve asla taviz vermemektedir.
    diger bayan ise hristiyan olup, babasindan tiksinmekte, turklere karsi icten ice sempati beslemektedir..
    bu tip filmlerde olay biraz daha abartilmis ve hristiyan prensesin musluman olup, imam nikahi ile evlendirilme sureci rituel halini almistir.

    asil onemli olan, filmin dugumlenip kahramanin anasinin, bacisinin, karisinin kacirildigi sahnedir.
    bizans askerleri kamufle edilmis evi tespit edip baskin duzenledikleri anda, ortaliklarda gorunen kimseler yoktur.. bir hisimla salona, mutfaga ve odalara girip cikip ortada bulusup, bakmadiklari tek odaya hep birlikte girerler..
    karsilasilan sahneyi ise kelimelerle anlatmanin mumkunati yoktur. kahramanin annesi ve gelini namaz kilmaktadir. ancak halvet (bkz: astral seyahat) durumunda olduklari icin durumun ahval ve seraitinden cok uzaktadirlar.

    yillar yili.. gizliden gizliye, arka planda kalmis bu insanlarin* icimizde uyandirdigi tuhaf duygular vucuda gelmis ve belki de bir daha kapilarinin onunden bile gecilmemistir.. simdilerde hafiften de olsa dalgasini gecerek tebessumle andigimiz bu kareler aslinda her birimizin bir aile buyugunu temsilen konmus ve o tum filmi izlerken golgelerinin agirliklari bizi en az esas oglan kadar tv basina yapistirmistir..*
17 entry daha
hesabın var mı? giriş yap