şükela:  tümü | bugün
  • sistine kilisesini boyamamak icin papa`yla taki$mi$, omzuna bir sopa yiyince ikna olmu$tur.
    genc ya$inda ba$ladigi heykeltra$ligi olene dek surdurmu$, ve hatta ya$liliginin dorugundayken bile onu izleyen bir tarihcinin agzindan ' oyle hizli cali$iyordu ki, 3 ki$inin bir ta$i i$leyecegi gibi heykel yapiyordu sanki' lafini almi$tir.
    her zaman resmi heykelden daha alt bir sanat olarak gormu$tur, gencecikken yaptigi me$hur pieta 'si ile me$hurlugu yakalami$tir. bu heykelini burada anlatmak yersiz, ama gene poz olarak meryemin kucaginda ki , carmih'dan indirilmi$ isa nin cesedi olarak anlatilabilir.
    sonraki buyuk ve unutulmaz projesi david heykeli olmu$tur. cok uzun zamandir ortalikta gezinen ve ba$ka bir heykeltra$a ait olan 7m 'den buyuk bir mermeri alip i$lemi$, ve heykel tarihine antik donemden beri belki de yapilmi$ en buyuk eseri kazandirmi$tir.
    bu heykelle ilgili bir de soylence vardir. michelangelo heykeli i$lerken, $ehir buyuklerinden biri gelir ve burnu biraz buyuk olmami$ mi hocam? der. o da caktirmadan platform da kalmi$ mermer tozundan biraz avucuna alir ve hicbir$ey yapmadan sanki burnu i$liyormu$ gibi yaparak avucundan onlari doker. nasil oldu hocam der sonra da bu ukala ki$iye, super super cevabini alir.
    david den sonraki en buyuk cali$masi freud'un da ustune inceleme yazacagi , ve yine insanligin gordugu en onemli heykellerden biri olan , papa'nin mezari icin yapilmi$ olan musa heykelidir. freud gibi oturup musanin pozu uzerine 40.000 yorum yapmak gereksiz, ama bu kadar yoruma acik bir hareket silsilesi ve yuz ifadesi icermektedir heykel.
    yarim biraktigi cali$malari olan ve yine papa`nin mezari icin yapildigi bilinen esirler serisi sanki michelangelo'nun heykel icin soylediklerini dogrular nitelikte yarim birakilmi$ ama mukemmeldir; ve o aynen $oyle demi$tir, ben heykeli yapmiyorum, sadece mermeri gereksiz taraflarindan ayiriyorum, ve icinden o heykel doguyor (boyleydi galiba).
    ressamlik ve heykeltra$liktan ba$ka en buyuk ozelligi ic mimarligi ve mimarligidir. floransa da yaptigi kubbe ile butun avrupaya esim kaynagi olmu$tur, ve bir cok papalik binasinin alinlik dizaynlarindan tutunda ic yapilarinin gorunu$une hatta merdivenlerine kadar kendisi cizmi$ ve uygulami$tir.
    hayati boyunca aynen leonardo gibi bir kadinla adam gibi bir ili$kisi olmadigi soylenmi$tir. freud ise klasik olarak 'bu adam ibne! ' ciki$ini yapmi$tir.
    michelangelo 'nun en sinir bozucu yani ciraklari ile birlikte pek cok projesini ve cizimlerini yok etmi$ olmasi , geriye eserlerin kendilerinden gayri cok az iz birakmi$ olmasidir. hayatinin sonunda yaninda kalan son ciragi ile bir carmih'tan indirili$ sahnesini yontarken hayata veda etmi$tir gec bir ya$inda.
    $iirleri, heykelleri, resimleri , binalari , en onemlisi de rafael gibi buyuk pek cok ressamin (ki kendisi $ahsen rafael'den uzun bir sure nefret etmi$, 'ben ogrettim o herife bildigi her$eyi resim hakkinda' demi$ ama rafael'in onu bir ogretmen olarak belledigini gorunce bu soyleminden caymi$tir) uzerinde biraktigi yuzyillar boyu surecek etkidir.
    kendisinin boyadigi mah$er freskosu yine sistine kilisesindedir, ve michelangelo kendisini burada bir azizin elinde tuttugu bir soyulmu$ insan derisi gibi resmetmi$tir. kendisinin acili ve anlamini bulamadigi hayatinin etkisi olarak yorumlanmi$tir bu caglar boyu.
    sistine kilisesi yine restorasyondan gectikten sonra ne kadar mukemmel ve canli renklere sahip oldugu meydana cikmi$, michelangelo'ya atfedilen "karanlik" lakabi ile alakasi olmadigi meydana cikmi$tir son yillarda ortaya cikan bomba bir geli$me olarak.
    ve yine kendisinin olumunden sonra kiyamet freskosu bir ba$ka ressam tarafindan papanin onayiyla boyanarak ciplak isa, yani pipisi falan meydanda olan dunyanin tek isa'si boyanmi$ ve boylece akillarinca dustura uydurulmu$tur.
    gelmi$ gecmi$ en buyuk ustalardan michelangelo'yu buradan selamlar, entry/2 deki gibi bir ninja tosbaga olarak anildigi icin ozur dilerim.
  • .."mermerin içinde hapsolmuş meleği gördüm ve o serbest kalana kadar mermeri yonttum"..
    cümlesiyle bu konuyu (bkz: heykeltraslik) özetlemiş dahi....
  • "ben heykel yaratmıyorum, heykeller o taşların içinde zaten var, ben sadece fazlalıkları alıyorum" şeklindeki vecizesinin temeli rivayete göre bir kız çocuğunun hayal dünyasının zenginliğine dayanır;

    michelangelo'nun evine hergün ev işlerini yapmak için gelen hizmetlinin bir de kız çocuğu vardır. çocuk bütün gün heykeltıraşın karşısına oturur ve ne yaptığını izler. uzunca bir süre bu böyle devam eder. birgün yine oturmuş heykeltıraşı izleyen çocuk birden ayağa kalkar ve merakla sorar;

    "aha, o atın taşın içinde olduğunu nerden biliyordun?"

    işte çocukların dünyası biz kendini büyük zannedenlere böyle ibretlik anlar yaşatabilir.

    kaynak: (bkz: sunay akın'la hayat deyince)
  • "i saw the angel in the marble and carved until i set him free..."
    michelangelo
  • bundan yaklaşık 500 sene önce, 4 yıl boyunca sistine şapeli'nde geceli gündüzlü ve hiç yardım almadan çalışarak dört duvar bir tavan sıradan bir kiliseyi şu hale getirmiş sanatçı.
  • "eger insanlar elde ettigim basari icin ne kadar cok calistigimi bilselerdi, elde ettigim basari hic de o kadar etkileyici gorunmezdi."

    michelangelo
  • bir tur ninja kaplumbaga.
  • henüz çocukken babasına büyüdüğünde sanat ile uğraşacağını söyleyince, onun bir işadamı (tüccar) olmasını isteyen babası "hiçbir buonarroti sadece ellerini kullanarak hayatını kazanmayacak" demiş ve michelangelo'yu dövmüştür. sonunda kendisi oğlunu bir stüdyoya çırak olarak göndermeyi kabul etse de yıllar sonra, baba korkusuyla, sanatını ellerini kullanmadan icra etmeyi öğrenmiştir michelangelo. bunun en güzel örneği şu enstantanededir: şehri ziyaret etmekte olan bir prens üstadın çalıştığı stüdyoya uğrar ve görür ki çevrede duyduğu dedikodular doğrudur: michelangelo yaklaşık 4 aydır her gün 18-foot yüksekliğinde (5-6 metre kadar) tek parça bir heykele saatlerce sadece bakmakta ve akşam evine akşam yemeğini yemeye gitmektedir. prens dayanamayıp sorar: ne yapıyorsun?, büyük üstad yavaşça dönerek fısıldar: "sto lavorando" (çalışıyorum)
    3 yıl sonra o düz, işlenmemiş mermer parçası muhteşem davud heykeline dönüşecektir.
  • nietzsche kadar cilgin ve aykiri ve bir o kadar da tutarsiz,narsist dahi.
    babasina kil oldugu halde,babasi yikanma dedigi icin yikanmayacak kadar garip biri.
    hz isanin hayatini ornek alip onun gibi yasamak icin cok az yiyen icen,sade bi hayat yasayan ama buna ragmen devrinin en zengin sanatcilarindan.
    dini degerlere bagli olmasina ragmen papayi iki kere dolandiracak kadar da sahtekar.
    birincisinde paraya ihtiyaci oldugu icin,sahtekarlik yapip yaptigi eros heykelini diski ve yogurtdan olusan bi karisimla kaplayip,topraga gommus ve eski donemlerden kalmis bi heykel gibi gozukmesini saglamistir ama nedense heykeli kendi goruslerine gore yapip daha ilk bakista sahte oldugunun anlasilamasina yol acmis ve yakalanmistir.
    ikincisinde ise unlu olduktan baya bi sonra papadan kirk heykelden olusan bi bahce yapmak icin aldigi paralari cebe atmis ve ciftlik almistir sonra da papa tepesine binince
    sistine nin tavanini yapmak zorunda kalmistir.
    anlayamadigim madem mutevazisinin parayla derdin ne,dini degerler baglisin(ki vucudun arzularindan,isteklerinden uzak durmayi ogutlermis insanlara) niye dolandiricilik yapiyon.
    narsistligi ve rekabetci yapisi ise ayri bi olaydir.
    daha cirakken bile obur ciraklardan en iyisiyle kavga etmistir ve burnu kirilmistir,o donemler estetik ameliyat olayida olmayinca dismormofobi sularina yelken acmistir abimiz.sirf bu yuzden heykelleri suratindaki guzellik olayina taktigi ve hep mutlak guzelligi aradigi soylenir.
    takintili,kendini begenmis(ki hakli tabi),kil,tutarsiz ama dahi bi kisymis bu abi.
    hz davut heykelini 2.5 yilda,meryem ana heykelini 1 yilda yaptigi dusunulurse,heykeltraslik yerine muhendisligi(ki mermer bloklarinin tasinmasi ve heykellerin tasinmasi icin buldugu yontemlerle hafiften bi muhendislik olayina da bulasmistir) secseymis daha fazla urun verirmis herhalde.yuz iki yuz yil sonra bulanacak seyleri daha o donemden bulabilirmis.
  • ayni zamanda cagdasi leonardo da vinci ile de siki bir rekabet icindedir.devamlı birbirlerine satasir daha guzel eserler yapmak icin yarisirlar birbirleriyle.leonardo,michelangelo ı assalar ve cizdigi figurleri icine ceviz kabugu doldurulmus insanlara benzetir.(haksizda degildir hani)vede tartisma heykeltraslikmi daha makbuldur ressamlık mıya doner.zaten asabi olan michelangelo ile aralarindaki bu rekabet ölene dek surer..kazancli cikanda biz olmusuzdur bundan..