şükela:  tümü | bugün
  • bu bir duyar kasma değil. suçluya cezası elbette verilmeli. ama aslında cezanın felsefi boyutu nedir?

    önce basit bir şeyle başlayalım. çok bilinen bir ifade der ki; yoksulluk veya yoksunluk suç oranını arttırır. bunu kabul etmiyorsanız haklı gerekçelerinizi merak ederim ama çok yaygın bir düşüncedir bu. şimdi annesi babası tarafından kenara atılmış bir bireyin, sokaklarda yetiştiğini düşünelim. herkes bir takım hayatlar yaşarken, o da bu yoksulluk ve yoksunlukla hırçın, yıkıcı, enkaz bir karaktere dönüşüyor ve devlet bu kişiye sahip çıkmazsa suç makinesine dönüşüyor.

    peki yoksulluk ve yoksunluk suça yol açıyorsa öyleyse bu suçların faili kim? aslında kime ceza verilmektedir? voltaire felsefe sözlüğü 'nün "egalite" yani eşitlik maddesinde şöyle diyor;

    "kalabalık bir aile iyi bir tarlayı ekip biçiyor, yanıbaşında iki küçük ailenin de nankör, verimsiz bir toprakları var: bu iki yoksul ailenin varlıklı aileye hizmet etmesi, ya da onu boğazlaması gerekir, iş kendiliğinden buna varır. yoksul ailelerden biri, karnını doyurmak için, varlıklıya kolunun emeğini sunar; öbürü gider üzerine saldırır, dayağı da yer. işte hizmetççiler, ırgatlar, hizmet eden aileden, köleler de dayağı yiyenden çıkmıştır.

    şu talihsiz dünyamızda bir arada yaşayan insanların iki sınıfa, buyuran zenginlerle hizmet eden yoksullara, ayrılmaması olanaksızdır; bu iki sınıf ayrıca bin bölüme ayrılır; o bin bölümünde de türlü türlü ayrıntıları vardır."

    halk, yani kamuoyu suça öfke kusar; suçluyu linç etmek ister. suçludaki iradeden bahsedilir. ama öte yandan yer altında yaşayanlara bakılmadığının da farkındadır. ve bir yandan da kimse sınanmadığı günahın masumu değildir.

    tekrar etmekte fayda var. suçluyu temize çıkarma derdinde değilim. ceza olmazsa nasıl yaşarız dediğinizi duyar gibiyim ve bunda haklısınız. lakin, söyler misiniz cezayı çeken beden, aslında adaletin, yönetimin veya sistemin kendi beceriksizliğine bastığı bir mühür değil midir? çünkü bu bireyi bu toplum(lar) yetiştirememiştir. halbuki bunun cezasını tek bir ego çeker.

    eğer siz yoksul ve yoksun iken dahi, adeta bir sezercik edasıyla iyilik timsali olabileceğinizi ve bunun gayet mümkün ve irade dahilinde olabildiğini düşünüyorsanız; bu benim tamamen yanlış ve hatalı bir yorum yaptığımı gösterir. buna saygı duyarım.