calendil

  • 1314
  • 0
  • 0
  • 0
  • 7 yıl önce

las meninas

ozellikle prensesin yanindaki (nispeten) uzun boylu nedimenin resmin disina dogru bakisi, resim kadrajinin, oldugu gibi bir aynayla ortustugunu göstermektedir. bu durumda, prenses elbisesini ayna önünde denemekte, nedimeler ise yine aynaya bakarak kontrol ve yorumlarda bulunmaktadirlar. resmin solunda gördügümüz velazquez ise, resmi yine aynaya bakarak yapmaktadir ve dolayisiyla aynada kendisini de gördügünden, kendisini de çizmistir. simdi ise, can alici noktaya geliyoruz: resmin arkasinda görülen bir aynadan, prensesin babasi iv. felipe ile esi kraliçe bakmaktadir. fakat sorun suradadir: kral ile kraliçe odanin neresinde durmaktadirlar? resim kadrajinin odanin bir duvarinin büyük bölümünü (boy geregi) kaplamakta oldugu düsünülürse, kral ile kraliçenin duvarla ayna arasinda duruyor olmalari imkansizdir, zira karsilikli iki aynadan göründüklerine göre, bizzat prensesin arkasinda, arkalari resme dönük olarak duruyor olmalari gerekirdi, ve fakat orada bulunmamaktadirlar. bu durumda tek açiklama, aynalarin o sekilde ayarlanmis olmasidir (bkz: las meninas/@sirkencubin). fakat resimle ortusen aynanin buyuklugu ve arkadaki aynanin duvara çakili olmasi (yani ikisinin asagi yukari paralel olmasi) karsisinda bu olasilikta da perspektifin farki olmasi gerekmekteydi. bu durumda, kral ile kraliçenin olabilecegi tek yer, alice harikalar diyarinda terminolojisi ile konusacak olursak, aynanin öbür yanidir. merdivenli kapidan bakan amcaya gelince, olayla bir ilgisi yokmus gibi gorunse de, enigma ustasi velazquez, buraya da baska bir bilmece saklamis olabilir, kim bilir?

devamını okuyayım »