viva paulista

  • 2436
  • 12
  • 1
  • 0
  • 3 gün önce

f tipi film

kurgusu, oykuleri, goruntuleri, kayalarin arasinda fiskirmis bir tutam yesil surgun gibi.
yasamda, direncte ickin. gercek, sahici.

ilk bolum saglam bir baslangic.
bellegi surekli silinen tutsakla birlikte, toplumsal bellegi devamli bosalan kitleye de surec animsatiliyor. bilinc asilaniyor.

ikinci bolum ise devrimci sanata iliskin umudu tazeliyor. bir gardiyanin zavalli, yalniz, ayriksi yasami uzerinden "icerde disarda hucreleri parcala" sloganinin "disarida" kismi gun isigina tutuluyor. benzer yapitlarda, ornegin hunger'da, bu derinlik bu insancillik yoktu. gardiyanlar daha canavarca resmedilmisti. devrimcilerin ellerini kardesce gardiyanlarina, kolluklara uzatmalari cok degerli. mandela'yi kucucuk hucresinde devlestiren seylerden biri de, hucresi onunden gecerken onunu ilikleyen gardiyanlardi. onlarla kurulan etlilesimdi, iliskiydi.

direnisin farkli yonleri, bicemleri, ucuncu ve dorduncu bolumlerde aciliyor. insanin bedenini direnis icin bir alet olarak kullanmasi uzerine cokca ornek, cokca oyku vardir. boyalarla rengarenk, ya da sac telleriyle yapilan direnisin obur ucunda, irlandali tutsaklarin diskilarini hucre duvarlarina surerek gerceklestirdikleri "pis direnis" (no wash protest - dirty protest) de tarihte yerini almisti. yine bunlarin arka planinda, tutsaklarin tecrit altinda renge, sese ac kalmalari da goz onunde bulundurulmali.

filmin en zayif karakterlerinden, oyunculuklarindan birini "hapisane muduru" sergiliyor. belki altinda bilincli birtakim secimler yatiyordur.

sinema salonundaki izleyiciler uzerindeki gozlemlerime dayanarak, filmin vurucu degil bogucu bir etki yarattigini soyleyebilirim.
duvar'da, carandiru'da, ya da hunger'da isiklar yandiginda izleyicilerin duyumsadigi tokat yemis hissi bu yapimda etkin degil.
ornegin, tutsak annesine giysilerinin zorla cikarttirildigi yuz plan uzerinde uzayip giden dakikalar, salonu terk eden daralmis izleyiciler olarak geri dondu.

"f tipi film" zulmu yasayanlarin, iskenceyi gorenlerin tarihe dustugu bir not.
bu not, anlatim dili, bicimi, yapim uzerindeki baskilar, karartmalar nedeniyle, kitlelere kalabaliklara ulasamiyor belki ama...
topragin altindaki tohumu damla damla besliyor. bahara karsi.

devamını okuyayım »
03.01.2013 11:27