şükela:  tümü | bugün
  • ulusal sinema kavgası adlı kitabında kemal tahir'den etkilendiğini belli etmiş ve "bize has" bir sinemanın terosini yapmıştı. buradaki fikirleri bence eleştirilse bile kafa yorması itibariyle erdemli bir davranıştı. sineması gibi.

    henüz 30 yaşındayken [ben aynı yaşta aylak aylak entry giriyorum] gurbet kuşları gibi bir başyapıta imza atmıştı. bu orhan kemal uyarlaması aynı zamanda gencecik bir cüneyt arkın'ın doğuşuydu.

    sonraki yıllarda sineması git geller yaşadı ama hep öğretti. metin erksan ve lütfi akad ile birlikte türk sinemasının bence forvet hattıdır [kalanlara allah sağlık versin].

    trt için 1979'da yorgun savaşçı'yı çekmişti. bu dizinin, darbe döneminde orijinali yakılmış, dandik bir kopyasının mit'te saklandığı sonradan ortaya çıkmıştı. böyle de alçakça bir sansüre kurban gitmişti. 90'ların başında hbb kanalı yorgun savaşçı'yı yeniden çekince bu kopya da ortaya çıkmıştı.

    yeşilçam'a bugün halk sineması diyorsak bunda halit refiğ'in de payı vardır. allah rahmet eylesin.
  • 1934 yılında izmir'de gözlerini dünyaya açan usta yönetmen halit refiğ, bu sabah 75 yıl dolu dolu yaşadığı hayata istanbul'da veda etti.

    ortalama bir sinema ve televizyon izleyicisi , hoşuna giden , sevdiği filmlerin dizilerin yönetmenlerinin kim olduğunu bilmez, merak da etmez aslında. filmleri bize en çok sevdiren oyunculardır. oysa ki; oyuncuyu yöneten yönlendiren göz olmadıkça bizim o filmleri sevme ihtimalimiz çok azdır.

    gurbet kuşları'nı sevdim, kedisi olcay'a ölümünden sonra kimin sahip çıkacağını dert edinen olcay hanım'ın ölüm korkusunu anlattığı hanım'ı sevdim , karılar koğuşu'nu; kemal tahir'i, tözey'i, hanım kuzu'yu tanıdım ve sevdim, teyzem üftade'yi, kurtar beni'deki imam salih (talat bulut) ve ayten'i (gülşen bubikoğlu) sevdim, işkence sahnesi ile gece rüyalarıma giren leyla ile mecnun'u sevdim, final sahnesi ile beni ters yüz eden o kadın'ı sevdim, bebe kaynını büyütüp koca edinecek sultan gelin'i sevdim, perihan ve ömer'in kırık hayatlar'ını sevdim, göklere tutkuyla bağlı şafak bekçileri'ni , gülümseten evcilik oyunu'nu , bir türk'e gönül verdim diyen eva'yı sevdim. eser sahibi olduğu fatma bacı'yı (gülsüm ana) sevdim... hasılı...tüm bu filmleri, oyuncularını, mekanlarını sevdim... siz de sevdiniz . halit refiğ sevdirdi.

    bu sabah halit refiğ, sonsuzluğa açılan kapıdan girdi, yolu aydınlık olsun dilerim.

    sevenlerinin ve türk sineması severlerin başı sağolsun.
  • dostları kemal tahir ve oğuz atay'a kavuşmuştur.
  • kemal tahir yüzünden sevdiğim, kemal tahir'i daha çok sevmeme sebep olandı.. gani gani rahmet eylesin yanına çağıran..
  • mezar taşında,

    "aşkı doğuda tanıdım
    batıda ölümü gördüm"

    yazmaktadır.

    zincirlikuyu mezarlığı'ndadır.
  • şengün kılıç hristidis tarafından kendisiyle gerçekleştirilen ve türkiye iş bankası kültür yayınları'ndan çıkan "sinemada ulusal tavır; halit refiğ kitabı" isimli kapsamlı söyleşide hayata ve sinemaya dair görüşleri detaylı bir biçimde bulunabilecek yönetmen ve sinema insanıdır.

    1964'te gerçekleştirilen sinema şurası'nın yarattığı saflaşmada batıcı entellektüeller hatta alafranga olarak gördüğü nijat özön, şakir eczacıbaşı, onat kutlar gibi isimlerin karşısında metin erksan, lütfü akad gibi isimlerin yanında yer almıştır. sinematek anlayışını yüzünü dışa döndüğü gerekçesi ile ve bunun karşısına milli sinema anlayışını koyarak eleştirmiştir. sinematek'in (halit refiğ'in kendi ifadesi ile) yılmaz güney'i kendi yanına çekmesiyle sinemada (yine kendi ifadesi ile) bir "ikilik" oluştuğunu savunmuştur.

    politik anlamda kemal tahir'in izlerini taşıyan devletçi bir bakış açısını savunmuştur. bir türk'e gönül verdim gibi kimi filmlerinde yoğunluğu hissedilen muhafazakar politik mesajlar dolayısıyla sağ cenahın övgülerine de mazhar olmuştur.
  • en beğendiğim türk filmini* yönetmiş, üst düzeyde müzik ve mimari bilgisine sahip entelektüel yönetmenimiz. sinema kimi/neyi kaybettiğini çok iyi biliyor bilmesine de ucuz medyanın pek derdi değil gibi. fatih terim efendinin istifa haberleri daha çok ilgilerini çekmiş anlaşılan. gurbet kuşları, karılar koğuşu, teyzem gibi filmlerin aşmış yönetmeninin ölüm haberini en son, bilemedin sondan birinci haber olarak geçiverdiler. aferin atv, kanal d, star tv. yok böyle "futbola sanattan daha çok önem veriyor benim gelişmememiş memleketim" edebiyatına zerre kadar tenezzül ettiğimden değil. çok sıkıldığım ülkemden dem vurmak da tam olarak değil.
    siyasetin ve medyan ne ise senin halkın da odur derler ya, o hesap işte.
  • 1934 dogumlu yonetmen.. robert kolej mezunu.. sinema yazilari yazmaya ba$ladiktan 41 yil sonra mimar sinan universitesi tarafindan onursal profesorluk unvanina layik gorulmu$tur..
  • atıf yılmaz'ın asistanlığını yaptıktan sonra yönetmenliğe başlayan sinama insanı.

    önemli filmleri; şafak bekçileri (1963), gurbet kuşları (1964), haremde dört
    kadın (1965), bir türke gönül verdim (1969), ihtiras fırtınası (1983), teyzem (1986), kurtar beni
    (1987).
  • ba$i film festivali jurileri, sansur, cunta ve iktidar ile hep belada olmu$ yonetmen.