• masalsı bir tad ile dinlediğim hikayesinde; zekeriya peygamber'e hz. isa'nın doğumu üzerine hz. meryem ile ilgili iftira edilir ve bunun neticesinde peşindeki israiloğullarından kaçar. marangoz olan ve ağaçlar ile de konuşabilen hz. zekeriya orman'a doğru kaçarken ağaçlar onu çağırır. "gel zekeriya gel, biz seni saklarız" diye. bir ağacın içine girer ve ağaç kapanarak kendini kamufle eder.

    peşindekiler tam kendisini bulmaktan ümidini kesmişken şeytan ortaya çıkar ve askerlere işaret eder, "bu ağacın içerisinde saklı, kesin bunu" diye. ağaç testere ile kesilmeye başlanır, o sırada meleklerden sanırım cebrail yanına iner ve zekeriya'ya "bir ah et, tüm bu kavmi helak edelim" der. olur da içlerinde belki hala iyiler de vardır diye düşünen zekeriya, bu söz üzerine kesilirken en ufak ses bile çıkarmaz.

    kesilen vücudunun parçalarının bugün halep'te emevi camii içerisindeki türbesinde gömülü olduğu söylenir.
  • hakkında çok çok ama çok önemli bir nokta kafama takılan peygamber. allah'a hamd olsun ki harika bir şekilde 3 saat sonunda, içi mutmain eden bir teoriye ulaştım. bugün 12'de bir kitap okumaya başladım. bu kitaptaki bir yorum, beni maide suresi 111.ayete yönlendirdi. maide 111'i araştırırken, karşıma daha başka soruların içine gömüldüm. bunca zaman bu konuyu neden araştırmadığıma da hayret ettim.

    şimdi, zekeriya peygamber, meryem suresi ve al-i imran surelerinde, allah'a yakarıyor. ''kendisinden sonra geleceklerin adaletli olmayacağından, kendisi gibi hassasiyet göstermeyeceğinden korktuğunu, kendisinin artk saçları ağarmış, güçten düşmüş, kemikleri ve kendisi güçsüzleşmiş'' olduğunu allah'a söylüyor ve allah'tan bir evlat niyaz ediyor. meryem suresi'nin ilk 10 ayetine bakarsanız, zekeriya peygamber'in içini yakan bu endişeyi çok net görebileceksiniz.

    bunun üzerine allah, kendisine bir evlat müjdeliyor. zekeriya peygamber muhakkak ki allah'ın bu işi oldurabileceğine inanıyor ama, bu evrenin yasaları var. kısır kadından çocuk doğmaz. elden ayaktan düşmek üzere olan bir erkek, çocuk yapmaya müsait değildir. bunlar doğal şeylerdir. tıpkı ibrahim peygamber'in allah'a ''ölüleri nasıl diriltiyorsun ya rabbi?'' deyip, allah'tan ''yoksa inanmıyor musun?'' sorusuna ''sadece içim mutmain olsun istiyorum'' demesi gibi, çocuk olacağına inanıyor zekeriya peygamber ama, içi mutmain olsun istiyor. bunun üzerine allah, peygamberine ''normal, sağlıklı biri olmana rağmen, 3 gece konuşamaman, senin delilindir'' buyuruyor.

    karışık oldu farkındayım, özetliyorum; zekeriya peygamber bazı endişeleri yüzünden, allah'tan bir evlat istiyor. allah bunu kabul edip, çocuğu müjdeliyor, zekeriya ise kendisinin ihtiyar, eşinin kısır olmasına şaşırıp, ''nasıl olur?'' minvalinde bir şey söyleyip deil istiyor, allah da ''sağlıklı olmana rağmen, 3 gece konuşamaman senin delilindir'' buyuruyor. çok güzel.

    şimdi zekeriya peygamber ile, başta bahsettiğim teori ekseninde bir değerlendirme yapalım. ne dedi zekeriya peygamber; güçsüzleştim, zayıfladım, saçlarım bembeyaz oldu.'' bunun bilimsel izahatı şudur; testosteron hormonunun artık az salgılandığı bir vücutta, kemik erimesi, iktidarsızlık, güçten düşme, saç dökülmesi gibi bulgular belirebilir. bunlar bilimsel hakikattir. meryem suresi 4.ayette zekeriya peygamber'in söyledikleri şeyler, tam da bunlardır. güzel.

    peki, sağlıklı birisi olduğu halde, 3 gün konuşamama, konuşma bozukluğu göstermesi ne ile alakalı olabilir? sıkı tutunun başlıyoruz.

    - 3 günden kasıt, dolunay, yeniay ve süperay gibi ay'ın fazlarının olduğu günler akla gelebilir. bu günlerde manyetik alan değişimleri, yeryüzünde en fazladır. bu fazlar tam 3 gün sürerler. epifiz bezinde üretilen melatonin hormonu, gece karanlığında salgılanan bir hormondur. gece yükselen melatonin hormonu, testosteron ve östrojen seviyesinde bir düşüşe neden olur. yapılan deneylerde, ışık ve manyetik alan yardımı ile, melatonin seviyesinin düşürülebildiği kanıtlanmıştır. dolunay ve süperay fazları, manyetik alan artışına neden olmaktadır.

    bu fazların herhangi birinde, zekeriya peygamber'de testosteron, eşinde de östrojen hormonu salgılanmış, bu hormonlarda, yukarda belirttiğim gibi melatonin oranı düşürülmüş ve ilgili hormonlarda artış görülmüş olması, bugün bilimsel verilerle karşılaştırıldığında, hiç de mantıksız durmamaktadır. zira yaşlı çiftlerin çocuk sahibi olması sırasında, bu uygun koşulların sağlandığı bilinmektedir.

    peki, geldik en önemli yere. ben bu konuyu saatlerdir düşünüyorum. girip çıkmadığım site, çevirmediğim kitap sayfası kalmadı. şöyle bir şeye denk geldim ve ürperdim; beyinde, konuşma merkezi sol taraftadır. tıpkı testosteron reseptörlerinin de olduğu gibi. yine bilinen bir gerçektir ki, testosteron reseptörlerinin kuvvetli bir şekilde uyarılması, afazi denen konuşma bozukluğuna yol açmaktadır. zekeriya peygamber'in 3 gün boyunca bu testosteron reseptörlerini kuvvetli bir şekilde uyarması sonucu, afazi, yani konuşma bozukluğuna maruz kalmış olması, olasıdır.

    zekeriya peygamber bu konuşma bozukluğunu gözlemlediği zaman, allah'ın kendisine olan vahyini hatırlamış ve çocuğun gelmek üzere olduğunu anlamış olmalıdır. bize bu zekayı bahşeden, araştırma, algılama sensörlerini var eden allah'a hamd olsun!
  • hz. isa'nın eniştesidir.
  • kur'ân'da adi gelen peygamberlerden biri. soyu dâvud (a.s)'a dayanmaktadir. kur'ân'da anilan duâlarindan (meryem, 16/6) anlasildigina göre, soyu daha sonra yâkub (a.s)'a varmaktadir (el-kurtubî, ahkâmu'l-kur'ân, kahire 1967, xi, 82; er-razî, mefâtihu'l-gayb, misir 1937, v, 769).

    zekeriyya (a.s) isrâilogullarinin peygamberi oldugu gibi, ayni zamanda onlarin bilgini, reisi ve müsaviri yani danismani idi (es-sa'l-ebî, el-arais, 1951, 372).

    onun hakkinda çesitli âyet ve hadisler vardir. ebû hureyre'nin naklettigine göre, hz. muhammed (s.a.s);" "zekeriyya (a.s) marangoz idi"(ahmed b. hanbel, el-müsned, misir, 1954, ii, 405) diyerek o'nun elinin emegi ile geçinen bir sanat ehli oldugunu haber vermistir.

    zekeriyya (a.s)'in hanimi isa (a.s)'in annesi meryem'in teyzesi isâ idi. zekeriyya (a.s) da, meryem'e bakmakla mesgul oluyordu. o'na beyt-i makdis'te bir yer yapmisti. o'nun odasina her girdiginde, yaninda kis mevsiminde yaz meyvesini ve yaz mevsiminde de kis meyvesini buluyordu. zekeriyya (a.s), "ey meryem, bu sana nereden geliyor?" diye sorunca, meryem, "allah tarafindandir." diye cevap veriyordu (el-kurtubî, ahkâmu'/-kur'ân, iv, 69 vd).

    zekeriyya (a.s) hz. meryem'in yaninda böyle yaz mevsiminde kis meyvesini ve kis mevsiminde de yaz meyvesini görünce, meryem'e bu nimetleri veren, buna gücü yeten yüce allah, esimin yasi geldigi halde, bize hayirli bir evlat verebilir seklinde düsündü ve hayirli bir evladin olmasi için allah'a gizlice söyle dua etti:

    "rabbim! gerçekten kemiklerim zayifladi, saçlarim agardi, rabbim!.sana yalvarmaktan dolayi herhangi bir seyden mahrum kalmadim. dogrusu, benden sonra yerime geçecek yakinlarimin iyi hareket etmeyeceklerinden korkuyorum. karim da kisirdir. katindan bana bir ogul bagisla ki, bana ve yâkub ogullarina mirasçi olsun! rabbim! o'nun, senin rizani kazanmasini da sagla!" (meryem,19/4,5,6)

    "ya rabbi! bana kendi katindan temiz bir soy bahset!" (âlu imrân, 3/38)

    "rabbim! beni tek basima birakma! sen varislerin en hayirlisisin" (el-enbiyâ, 21/89).

    gücü her seye yeten yüce allah, zekeriyya (a.s)'in duâsini kabul etti ve o'na bir erkek evlad verecegini müjdeledi:

    "ey zekeriyya! sana yahya isminde bir oglani müjdeliyoruz. bu adi daha önce kimseye vermemistik" (meryem, 19/7).

    "mihrabda namaz kilmaya durdugu sirada, hemen melekler ona söyle seslendi: "haberin olsun! allah sana yahya adli çocugu müjdeliyor. o, allah'tan gelen bir kelimeyi (isâ'yi) tasdik edecek, milletinin efendisi olacak, nefsine hakim bulunacak ve salihlerden bir peygamber olacaktir" (âlu imrân, 3/39).

    zekeriyya (a.s), allah'in verdigi bu müjdeye sasti, hayret etti. çünkü kendisi de hanimi da hayli yasli idiler. "rabbim! karim kisir, ben de son derece kocamisken nasil oglum olabilir?" (meryem, 19/8) diyerek, bu ilginç müjde karsisinda hayretini dile getirdi.

    yüce allah ona söyle cevap verdi:

    "rabbin böyle buyurdu. çünkü bu bana kolaydir. nitekim sen yokken, daha önce seni yaratmistim" (meryem, 19/9).

    kur'ân'in baska bir yerinde bu durum söyle haber verilmistir:

    "zekeriyya'nin duasini kabul edip kendisine yahya yi bahsetmis, esini de dogum yapacak hale getirmistik. dogrusu onlar iyi islerde yarisiyorlar, korkarak ve umarak bize yalvariyorlardi. bize karsi gönülden saygi duyuyorlardi" (el-enbiya, 21/90).

    yüce allah'in bu güzel müjdesine son derece sevinen zekeriyya (a.s)

    "rabbim! öyle ise bana bir alamet var, dedi" (meryem, 19/10). allah ona su cevabi verdi:

    "alâmetin; üç gün, isaretten baska sekilde insanlarla konusmamandir. rabbini çok an, aksam sabah hamdet!" (âlu imrân, 3/41).

    gün oldu, zekeriyya (a.s)'in nutku tutuldu. mihrabdan çikti ve milletine: "sabah-aksam allah'i tesbih edin! diye isârette bulundu" (meryem, 19/11).

    zamani gelince, zekeriyya (a.s)'in oglu yahya (a.s) dünyaya geldi.

    yukarida görüldügü gibi, zekeriyya (a.s) ile ilgili olarak zikredilen âyetlerin çogu, dua mahiyetindedir. o, çok dua eden, allah'in emir ve yasaklarina riayet ederek tam bir teslimiyet içinde yasayan yüce bir peygamberdi. allah: "zekeriyyâ, yahyâ, isa ve ilyas'a da (yol göstermistik). hepsi iyilerden (idi)ler" (el-en'âm, 6/85) diyerek onu sahit peygamberlerle birlikte anmistir.

    zekeriyya (a.s) bu sekilde ömrünü ibâdetle geçirdi. daima insanlari yüce allah'a inanmaya ve o'nun yolunda yürümeye cagirdi. fakat azmis olan, küfre dalan ve önünü görmeyecek kadar gözü dönenler, onu sehid ettiler (taberî, et-tarih, misir 1326, ii, 16; ahmet cevdet pasa, kisus-r enbiyâ, istanbul 1966, i, 41).

    kaynak: www enfal de
  • kendisine allah tarafından bir çocuğu olacağı ve adının da yahya olacağı bildirilen, o çok yaşlı haline ve hanımının kısır olmasına karşın bu mucizenin gerçekleştiği son dönem peygamberlerinden.
  • bil ki, annenin aldığı gıdalar karnındaki çocuğun bedeninde etkili
    olduğu gibi niyeti ve nefsinin halleri de çocuk üzerinde etkili olur. kimin
    besini helal ve temiz ise, nefsinin halleri nurani ise, niyetleri sadık ve
    hakka uygun ise çocuğu mümin bir sıddık, veli yahut nebi olarak
    doğar.

    kimin aldığı gıda haram ise, nefsinin halleri zulmani ve habis ise,
    niyetleri fasit ve adi ise çocuğu fasık veya habis bir inkarcı olarak doğar.
    çünkü çocuğun oluşumunun ana maddesi olan nutfe bu gıdadan oluşur,
    bu nefisle yetişir, dolayısıyla nefse uyumlu olur. bu yüzden resulullah
    (s.a.v) “çocuk babasının sırrıdır.” buyurmuştur. meryem’in doğruluğu ve
    isa’nın (a.s) nebiliği de meryem’in babasının doğruluğunun bereketiyle
    gerçekleşmiştir.

    zekeriya yaşı ilerlemiş bir ihtiyardı.

    insanların önderi ve imamıydı. rabbinden, yerine geçip insanları
    eğitecek, doğru yolu gösterecek gerçek bir evlat istedi. nitekim “kehf
    suresi”nde buna işaret edilmiştir. bunun üzerine yüce allah, üç gün
    itikafa girmesini emrettikten ve o da bu emri yerine getirdikten sonra
    kudretiyle ona sulbünden yahya’yı bahşetti.

    bu ayeti, daha önce öğrenmiş olduğun üzere, kendi hallerine ve varlığının ayrıntılarına tatbik ederek tevil edebilirsin.

    şöyle ki: cismani tabiat, diğer bir ifadeyle fizik beden, ruh
    imran’ının karısıdır. fizik beden içindeki "mutmain nefsi" allah’a
    adadı. hakk’ın emrine boyun eğme ve ona itaat etme sözünü verdi.
    derken, nefsin dişisini (nefis kızını) doğurdu. allah, tertemiz ve kutsal
    olan bu adağı kabul ettikten sonra onun yetiştirilmesi ve bakımı ile fikir
    zekeriya’sını görevlendirdi.

    fikir zekeriya’sı beyin mihrabında onun yanına her girdiğinde onun
    yanında sezgi ve ilhamla gelen bir rızık bulurdu. bu rızıklar olanca
    safiyetleriyle ona açılmışlardı. ancak, fikir bunları ayırt edemezdi.

    burada fikir zekeriya’sı bu anlamların terkibi için dua etti. allah’tan
    tabiat kirinden arınmış temiz bir oğul bahşetmesini istedi. allah onun
    duasını işitti, yani kabul etti. o beyin mihrabında rabbine nurları
    indirmesi için yalvararak, kutsi âleme yönelmek suretiyle o’na
    yakınlaşma çabası içinde olarak bu anlamların terkibini yapmakla
    meşgul iken ruhani kuvvetler melekler ona seslendiler.

    “allah sana…yahya’yı müjdeler…” bilfiil aklı müjdeler. kalp isa’sını
    tasdik edicidir, ona inanır. kalp isa’sı cisimler âleminden ve maddi
    unsurlardan doğma hallerinden beri olduğu için allah’tan bir kelimedir.

    kalp isa'sı bütün kuvvet türlerinin efendisidir. kendisi cismani tabiatlarla beraber
    olmaktan, bedensel kuvvetlerin tabiatlarına karışmaktan korunmuştur.
    “bir nebi”dir. hakkın emriyle külli marifet ve hakikatlerden haber verir,
    güzel ahlakı öğretir, doğru tedbirler alır. o salihlerdendir.

    (tevilat-ı kuran, muhyiddin-i arabi)

    zekeriya> karısı> elisa> oğulları> yahya

    imran> karısı> hunne> kızları> meryem

    hunne ile elisa kızkardeş.
  • rahmetli alzheimer hastasıydı. önce tanrısına "bana bir erkek evlat ver" diye dua eder; duası kabul edilir ve "erkek çocuğun olacak" diye kendisine müjde verilir. ettiği duayı unutan zakary "yav hem benim hem hatunun yaş 70 iş bitmiş. bu nasıl olacak?" diye şaşırır.
    "ulan madem ihtimal yok diyorsun niye dua ediyorsun" diye cevap vermeyen tanrıyı da ayrı kınıyorum.
  • [gönlü coşup köpüren, başına testere konduğu halde hiç seslenmeyip susan zekeriyya'yı*;] feridüddin attar - mantıku't-tayr

    abdülbaki gölpınarlı açılaması: zekeriya peygamber, israiloğullarından kaçıp içi oyuk bir kavağın* içine girmiş ve kavağın oyuğu birleşerek zekeriya'yı gizlemiş. fakat şeytan eteğinin* ucunu dışarıda bırakmış, sonra da insan şekline girip gitmiş, israiloğullarına haber vermiş. onlar da kavağın üstünden itibaren zekeriya'yı testere ile ikiye biçmek suretiyle öldürmüşler.
  • kuran-ı kerim'de adı geçmeyen fakat tanah'ta kitabı bulunan zekeriya için;

    (bkz: #31364436)
  • eşinin adı elizabeth'dir.
hesabın var mı? giriş yap