şükela:  tümü | bugün
  • mardin il merkezinin güneybatısında yer alan tarihi yapı. güneyde mezapotamya ovasına açık bir cepheye sahip olan medrese, mardin yapılarının en büyüklerindendir. yapı kompleksi medrese, cami ve bir zaviyeden oluşmaktadır. kitabesi bulunmayan bu medresenin yapımına artukoğulları döneminde başlandığı ve akkoyunlular döneminde, sultan kasım tarafından 1487-1502 yılları arasında tamamlatıldığı kabul edilmektedir. kasımiye medresesi açık avlulu, tek veya iki eyvanlı şemaya bağlı olarak inşa edilmiş iki katlı, kesme taş ve tuğlanın bir arada kullanıldığı bir yapıdır.
  • duvarlardaki kanın kasım paşa’ya ve kız kardeşine ait olduğu var sayılan ve bu konuyla ilgili yapılan araştırmalardan hala bir sonuç alınamayan, bir süre önce yanılmıyorsam barzaninin sığınma meskeni olan ve asmalı konakı seyredenlerin ilk sezon son bölümü?nde seymen ağa'nın alem yaptığı yer olarak anımsayabilecekleri mekan.
  • kurtla kuzuyu birleştirmek iddiası taşıyan harran toplantılarının üçüncüsü, “dinlerarası diyalog” aşkına, yapildigi medrese. bin yıllık medrese bundan memnun mu oldu, yoksa için için ağladı mı, bunu anlamak için toplantının şekline göz atmak yeterlidir.

    (bkz: kadip)
  • akkoyunlu hükümdarı cihangir'in oğlu kasım tarafından tamamlanmış iken kasım, bu medresenin içinde öldürülmüş oldugundan dolayı kanının medresenin duvarlarında baki kaldıgına inanılır..hatta gecenlerde bahsi geçen kan izlerini çıkartmaya çalışmış olan bir grup araştırmacının temizlik için aldıkları deterjan ellerinde patlamıştır..

    bu medresenin içinde kapısı yarın insan boyunda olan 2-3 metrekarelik sınıflar vardır..kapıların bu kadar küçük yapılmış olma nedeni içeriye giren kişiyi eğilmek zorunda bırakmak ve buna muteakip içerde bulunan kuran ve ilme saygıyı perçinletmek olduğu söylenegelmiştir.. medresenin içinde "su içmek akıl karı degildir" diye yazar çeşmenin başında amonyak miktarının fazla olmasından dolayı..içinde gezinirken, zemanede kuran sesleri ile birbirine karışmıs olan su sesini kurgulamak, ahir zaman alimlerini düşünmek, terasından mezopotamya manazarası izlemek benim olmazsa olmazlarımdandır..

    başına iki adet şortlu turizm polis koyarak gereğini yaptıgını düşünen kültür bakanlıgına buradan bir nanik yolluyorum..bir paragraflık açıklamayı dahi ziyaretçiye çok gören anlayışın tembelliğine tükürüyor, müslümanlık anlayışlarına şaşırıp kalıyorum..

    entry boyunca takındığım "mardinden yeni gelmiş yol yordam uzamanı hıncal uluç tavrı" ndan dolayı özür dilerim..ama sinirleniyor insan turizm mallığımıza hele bir yandan orayantalist bir büyüye mazhar olmuşkene..
  • dilimli kubbeleriyle cok gorkemli bir gorunusu vardir bu yapinin. eger fotograflardan tanidiysaniz zinciriye medresesi ile karistirabilirsiniz. cok benzer mimari ozellikler gosterirler.

    ziyaretcilere tavsiyem; pencere demirlerinin birlesim yerlerindeki ince islemelere dikkat etsinler...
  • islami düşüncede su ile insan yaşamı arasında kurulan bağlantıyı takdir edeceğiniz yerdir. çeşmeden akan su doğumu, döküldüğü yer çocukluğu ve gençliği, sonraki ince uzun bölüm olgunluk ve yaşlılık çağını temsil eder. buradan büyük bir havuzda biriken su da ölümü anlatır. bu su, havuzdan kanallarla büyük bir ovaya ulaştırılır. burada da toprağa geri döneceğimiz ve muhtelif yaşam formlarında tekrar doğacağımız anlatılır.

    (bkz: zinciriye medresesi)

    medresenin çeşmesinin altında şu aralar duran yoğurt kasesi neyi temsil etmektedir, bilemiyoruz. oraya o enstalasyonu yapıp büyülü ortamdan uyanmamızı sağlayıp "evet lan bizim memleket bura" dememizi sağlayan kişiye teşekkürü bir borç biliriz. (bkz: koğuş kalk)
  • taşın ve insanın şehri mardinde içinde yürürken yüzyıllar öncesine ışınlandığınızı hissedebileceğiniz görkenli mekan. açık olan avlusunda nerede olduğunuzu unutup su savaşı yapılabilirsiniz, nasıl olsa daha dışarı çıkmadan buharlaşacaktır.

    (bkz: bunu alan bunu da aldı)
  • bugünlerde tadilatta olan, duvarlarında memleketimizin birçok ilinden izler taşıyan medrese. maalesef ziyaretçilerin birçoğu bir hatıra bırakmışlar arkalarında.
  • duvarlarindaki kan sanilan lekelerin aslinda "kina" oldugu yuzyillar sonra yapilan testlerle ispatlanmis, bir efsane sona ermistir...
  • bahçesindeki çeşme sıradan bir çeşme olmayıp eyvandır. erotik-felsefi-tasavvufi anlamlara sahiptir. etrafında vakit geçirip, düşünmek lazımdır.