şükela:  tümü | bugün
  • alfred hitchcock'un kült filmi psycho'daki, katilin ismi... bates hotel'in sahibi olan normın, annesinin "büyüklüğü" karşısında ezilmiş, utangaç, bir koca-küçük adamdır. kesici/delici mutfak aletleriyle cinayet işlemeye sewdalı bu adamı aslında direkt psycho başlığında irdelemeq daa hoş olar...

    lakin "normın beytz" diyince akla hemen anthony perkins gelir, yeni çevrimini anımsamaq bile istemeyiz.
  • "norman" ismi 'nor(mal) man' den gelir. hitchcock'un ne kadar normal! bir sahsiyet oldugunu anlamamız icin cok iyi bir ornek teskil eden psycho (bkz: psycho) isimli filmin karakteridir.
  • ruh sağlığı oedipus complex ile de açıklanabilen karakterdir. babasının erken ölümünden sonra annesinin tek erkeği olarak yaşayan ve büyüyen norman, bu süre zarfında annesini aşırı bir biçimde sahiplenmiş, evde başka erkek olmadığı için de adeta onun kocası gibi olmuştur. üvey babasını öldürmesinin nedeni de annesine karşı hissettiği bu tehlikeli bağdır. çünkü annesinin yanına artık kendisinden başka hiç bir erkek yaklaşmamalıdır. ama hızını alamamış ve hayatının en büyük hatasını yapıp bu cinnet sırasında annesini de öldürmüştür. ama annesine duydukları o kadar büyüktür ki benliği bu cinayeti hiç olmamış gibi algılamış ve norman artık annesini ya evin, ya da kendisinin içinde hissetmeye başlamıştır.

    tek başına kalmasına rağmen bir kızla beraber olmaması da yine bu kompleksten gelmektedir. çünkü annesi norman'a ihanet edemeyeceği, başka bir erkekle yakınlaşamayacağı gibi, norman da annesiyle aynı cinsiyeti taşıyan birine yaklaşamaz, onu kabullenemez. bu yüzden de biraz içine soktuğu annesinin dürtmesi, biraz da annesine olan bağlılığı sayesinde kendisine yaklaşan kızı öldürüverir.

    kızın ölümü norman için aslında bir felaket değil, bilakis iyi bir sondur. çünkü bu cinayetle annesine ihanet etmemiş, onun tek erkeği olma sözünü tutmuştur..
  • (bkz: ata turk)

    (bkz: semra yucel)
  • sloven sosyal bilimci slavoj zizek’e göre norman bates’in evinin üst katı onun süperegosunu, giriş katı egosunu ve bodrum katı da idini simgeler. annesinin odasının bulunduğu üst katta norman, annesi gibi davranır, onun gibi konuşur, onunla sohbet eder. ikiye bölünmüş olan karakterinin 'anne' kısmını üst katta canlı tutar. norman bates, evin giriş katında kendisi gibi davranır. filmin bir sahnesinde motelden ayrılıp eve gelir; kapıdan girer ve annesine bakmak için yukarı çıkmak üzereyken vazgeçer; evin giriş katındaki mutfağa gidip oturur. her şey normaldir, norman kendisi gibidir. bodrum katı ise norman’ın idini simgeler. annesini öldürdükten sonra bodrum katındaki meyve kilerinde saklamıştır. bodrum katını norman’ın engellenmiş duygularının olduğu yer olarak görebiliriz.
  • hayvan postunu doldurma işini başka bir boyuta taşıyan karakter.
  • american psycho romanının baş karakteri patrick bateman'da soyadına gönderme yapılan karakter.
  • kafesteki kuş gibidir. hem sembolik olarak, hem de literal olarak.

    kuş gibi yer yemeklerini. gagalar resmen. kendi zihninin kafesinde hapistir.