şükela:  tümü | bugün
  • bir savas gemisi sinifi ve ismi. nam-i diger (ve daha cok bilinen ismiyle) (bkz: kirov)
  • acaba anlatmak istediği şeyleri anlatabilmek için kendisine bu kadar acı çektirmesi şart mıdır diye düşünmeden edemediğim post modernizmin uclarında sanatçı
  • ameliyatlarını kameraya çekip internette yayımlamasının popülerlikten başka ne gibi bir getirisi olduğunu çözemediğim,herşeye karşı olup, varolanı yıkıp yenisini yapmaya çalışan sanatçı.
    bu yıkıp yapma işleminin sonunda ise varolmayan yepyeni birşey, kendi yorumu falan beklerken yıktığının (yani yüzünün) üzerine yaptıklarının gergedan boynuzu, papağan burnu vs.. olduğunu görünce, bir büyüğümün dediği gibi sormadan edemiyorum
    attığın taş ürküttüğün kuşa değdi midiye..
  • ataerkinin güzellik kavramini ve modern bati toplumlarinda kadin öznenin kurulusunu elestirmek için bir dizi estetik ameliyatla vücudunu ve yüzünü yeniden biçimlendirerek carnal art adini verdigi, anti-formalist ve anti-konformist sanati icra eden sanatçidir. bedenini ve yüzünü sürekli deforme ederek ve degistirerek hem standartlasmis yüz-kimlik örtüsmesini yikar, hem de toplumsal ahlaki yargilari sorgular. kadinlarin çogunun genel geçer kabul edilen güzellik standartlarina ulasmak için kullandigi estetik cerrahiyi, güzellik kavramini yeniden insa etmek için kullanir. "yasasin morfin" sloganiyla aslinda acilarla basetmenin mümkün oldugunu anlatmak isterken aslinda bir toplum elestiri için gönüllü olarak ne derece aci çektigini anlatir bize; zaten bunu ameliyat sirasinda çekilen fotograflarindan da anlamak mümkündür.

    ameliyathane orlan’in stüdyosudur ve bedeni yalnizca isi için kullandigi bir araç ve materyal degil, ayni zamanda isinin ta kendisi ve estetik otoritelerin stereotiplerine karsi direnisine hizmet eden bir metafordur.
    ...
    orlan lokal anesteziyle gerçeklestirilen bir rahim disi ameliyati geçirdikten sonra, hem gözlemci hem de hasta rolünü oynayabildigini görüp, cerrahiyi performans sanatina dönüstürmeye kadar verdi. bugünkü anlamda sergilemeye basladigi operasyon/performanslar; müzik, siir ve dans esliginde ve sanatçinin kendi yönetiminde gerçeklestiriliyordu. operasyonlarin gerektirdigi oldukça agir masraflari, fotograf ve video haklarini, hatta bu “beden heykeltirasligi” süreci boyunca akan taze kan örneklerini ve kopan et parçalarini dahi satisa çikararak karsiladi. orlan operasyonlarda izleyici olarak bulunan katilimcilarla iletisim kurabilmek için lokal anesteziyi tercih etmektedir. onun operasyon tiyatrosunda yalnizca sahnedekiler degil izleyiciler de interaktif katilimcilar olarak kendi rollerini oynamakta ve herhangi bir tiyatro oyunundakinin aksine gerçek bir aciya tanik olmaktalar. cerrahin ignelerini orlan’in yüzüne ve etine batirdigi, dudaklarini dilimledigi ve kulaklarini kesip yüzünden ayirdigi gösteriyi izlerken seyirciler arasinda büyük bir taskinlik yasaniyor. herkesin ciddi bir rahatsizlik içinde ve kelimenin tam anlamiyla dehsete kapilarak izledigi gösteri boyunca orlan sakinligini koruyor.
  • genel geçer tanri kavramiyla kimsenin cesaret edemeyecegi sekilde tasak geçen postmodern kisi. helal olsun..
  • fransız postmodernist sanatçı.sanat objesi olarak kendi bedenini kullanan ve bedenini bir hazır yapıma dönüştüren kişi. kübizm akımıyla bilinçli olarak kullanılmaya başlanan kolaj tekniğini kendi bedeninde kullanır. yapıbozumcu bir anlayışla bedenini estetik cerrahi yoluyla metamorfoza uğratır.operasyon performanslar düzenler. seyirciler önünde estetik ameliyatlar yaptırır. ameliyatlar sırasında lokal anesteziyi tercih eder. çünkü amacı katılımcılarla iletişim kurmaktır ve bedenini dile dönüştürmektir.postmodernist feminist kuramcılardan etkilenir.orlan sanatı bir direnme biçimi olarak ele alır. bu açıdan gilles deleuze’un yaratıcılık üzerine düşündüğüyle aynı anlama gelen bir sanat biçimini düşündürür.sanatçı direnerek yaratır. topluma, inançlarına, baskılarına, konumlarına, sanatın kendi iç problematiğinin dayatmalarına direnir. yaptığı operasyon performanlarla postmodern kimliklere gönderme yapar.kapitalist sistem içerisinde kadın bedeninin bir metaya dönüştürülmesini eleştirir.bedenini sanat için tüketerek yapıtlarıyla kapitalist sisteme göndermeler yapar.
  • görünmez canavarlar'ın yaşayan temsilcisi bence.
  • (bkz: carnal art)
  • direnişini bir sanat nesnesi olarak ortaya koyarken gerçekleştirdiği yenilikçi anlayışla birlikte çalışmaları, temas ettiği konular sebebiyle farklı okumalara açık bir yapıdadır. bedenini değiştirerek kendine yeni bir kimlik kazandırması, baudrillard’ın simülakr kuramını akla getirir. ameliyathaneyi stüdyosu, doktorları ve hemşireleri ise birer tasarım uzmanı gibi göstermesi varolanı deforme eden yapısıyla sitüasyonist bir anlayışı akla getirir. aynı zamanda bedenini iktidara karşı bir direniş aracı olarak kullanmasıyla foucoult ve deleuze’un sıklıkla işlediği “direniş”i akla getirir. orlan’ın sanatı, modern dünyada özellikle kadın üzerine empoze edilmeye çalışılan “güzel olma” anlayışının yaratıcısı medya ve yine bu yüceleştirilen “güzelliği”n beden üzerindeki uygulayıcısı konumundaki tıbbın da beden üzerindeki egemenliğine karşı bir eleştiri olarak görülebilir.