sarapis

  • azimli
  • şamda kayısı (709)
  • 1010
  • 1
  • 0
  • 0
  • 2 hafta önce

sembolik etkileşim kuramı

temelini max weber'in ve george herbert mead'in çalismalarindan alan sosyo-psikolojik bir akimdir.
sosyal sistemlerin makro yapisina iliskin objektif yönleri degil, sosyal hayatin subjektif ve kültürel ögeleri inceleme üzerine kurulmustur. incelemenin mihenk tasi, insan tavirlarinin subjektif anlamidir.
sembolik etkilesimciler, çevreyle etkilesimin insani pragmatik bir aktör kildigini savunurlar. bu baglamda çevrenin hareketlerinden çikardigimiz sonuçlardan etkilenerek hareketlerimizi dengeleriz. bir süre sonra, üzerinde düsündügümüz tavirlar dahilinde kendimizi birer sembolik öge gibi görür, kendi kaliplarimizi olustururuz. bu safhada sosyal sartlanma devreye girer ve ister istemez kendi kültürümüzü yansittigimiz tavirlar ediniriz.
mesela amerika'da patronuyla çalisaninin sakalasmasi normal bir profesyonel etkilesim olarak karsilanabilecegi gibi, japonya'da bu iliski asla üste saygi çerçevesini asmayacak, almanya'da ise patron-çalisan iliskisi elestiri-özelestiri seklinde vuku bulabilecektir.

sembolik etkilesimcilere göre toplum, insanlar arasinda süregelen kaliplasmis ve organize etkilesimlerin bir ürünüdür.

devamını okuyayım »
10.08.2004 00:55