tahrik olmusken objektif olamam

  • 2258
  • 0
  • 0
  • 0
  • geçen yıl

amadeus

bir filmin kusursuz olması için sadece hikâyenin mükemmel olması yetmez. kurgu gibi, casting gibi sayısız etken vardır. ancak amadeus, özellikle casting konusunda çok doğru işler yapmıştır. milos forman şöyle bir şey demiş hatta filmden yıllar sonra: "bütün ünlü aktörler salieri ya da mozart karakterlerini oynamak istiyordu. kim istemezdi ki? inanılmaz bir hikâyeydi... mozart ya da salieri karakterlerine çok ünlü ve iyi aktörleri yerleştirebilirdim. ancak ben onlara baktığımda aktörü değil, mozart'ı ya da salieri'yi görmek istiyordum. eminim ki herkes de öyle istiyordu."

salieri rolündeki f. murray abraham ve mozart rolündeki tom hulce, rollerini o kadar yaşamışlar ki, çekimler boyunca birbirleriyle gerekmedikçe konuşmamışlar bile. tom hulce, karakteri mozart gibi eğlenmesini bilmiş, tüm partilere katılmış, ancak f. murray abraham neredeyse tüm parti davetleri geri çevirerek salieri'yi benimsediğini göstermiş, topluluktan uzak kalmayı seçmiş, belli bir süreden sonra da hiçbir partiye davet edilmemiş. bunun, rolüne çok olumlu yansıdığını söylüyor...

beni en çok etkileyen ise, mozart'ın yatakta requiem'i yazdığı, salieri'nin de ona yardımcı olduğu sahne. o sahnenin linkini veriyorum ama filmi izlemeyenler uzak durursa iyi olur: http://www.youtube.com/watch?v=bkbmoyq1ks0
mozart'ın 00:40 civarı başlayan tıkanmasının sebebi, bir yandan kulağındaki aletten requiem'in o sahnede geçen kısımlarının çalınmasıymış, kafası karışıyor adamın hâliyle. bu sahnenin ilk çekimlerinden biri ve tom hulce çok doğal olarak hafifçe tökezliyor. ancak iki aktör arasındaki uyum o kadar iyi ki, birbirlerine yardımcı oluyorlar ve sonuç olarak böyle hoş bir sahne, hoş bir final çıkıyor ortaya...

edit: linki yeniledim.

devamını okuyayım »