herbert von karajan
-
deutsche grammophon'a yaptigi tum kayitlar 240 cd'lik bir kutu olarak sadece japonya'da, dogumunun 100. yili vesilesiyle 2008 yilinda, piyasaya surulmustur. ilginc olan bunun baska bir yerde bir surumune rastlanamiyor olusu ve sadece o sene icin surumunun yapilmis olmasidir.
emi icin yaptigi tum kayitlari ayni sene icerisinde 88 ve 72'ser cd'lik iki kutu halinde piyasaya surulmustur ve dagitimi tum dunyada yapilmistir. bu kutularin uretimi hala devam etmektedir. buyuk olan kutuda orkestral muzikler icin yaptigi kayitlar varken, diger kutu ses yapitlari (opera, dini muzik vb.) kayitlarini icerir.
decca icin yaptigi kayitlar henuz tam olarak bir araya getirilmemistir ancak o firmadaki kayitlari zaten toplanmasi cok da sorun olmayacak derecede azdir. -
15 mayıs 2011 sansüre karşı yürüyüş viyananın yapıldığı yere adını veren...
yani viyana operasının bulunduğu meydana adını vermiştir. -
(bkz: telemondial)
-
butun senfonilerin ses kaydini yaptigi 7 besteci vardir :
ludwig van beethoven
johannes brahms
anton bruckner
felix mendelssohn bartholdy
robert schumann
piyotr ilyiç çaykovski
ve
franz schubert.
adi gecen 7 besteciden ilk 2si haric diger 5inin tum senfonileri icin 1 kayit turu hazirlamisken ludwig van beethoven senfonileri icin 2si goruntu olmak uzere toplam 6, johannes brahms senfonileri icin ise yine 2si goruntu olmak uzere toplam 5 kayit turu hazirlamistir.
ludwig van beethoven senfonileri icin yaptigi ses kayitlari 1950'den 1990'a kadar her 10 yila 1 tane dusecek sekilde kaydedilmistir. 1950'lerdeki tur philharmonia orkestrası ile emi'ye yapilmisken diger 3 tur berlin filarmoni orkestrası ile deutsche grammophon'a yapilmistir. 4. ve son ses turu 2. goruntu turuna * paralel yapilmisken (ayni tarihlerde ve ayni yorumu icerecek sekilde), 1. goruntu turu * * ile paralellik arzeden bir ses kayit turu mevcut degildir.
johannes brahms senfonileri icin yapmis oldugu 3 ses kaydi 1960'tan 1990'a kadar her 10 yila 1 tane dusecek sekilde kaydedilmistir. turlarin tumu berlin filarmoni orkestrası ile deutsche grammophon'a yapilmistir. 3. ve son ses turu 2. goruntu turuna * paralel yapilmisken (ayni tarihlerde ve ayni yorumu icerecek sekilde), 1. goruntu turu ** ile paralellik arzeden bir ses kayit turu mevcut degildir. hemen az once adi gecen 2. goruntu turuna * ait olan 3. ve 4. senfoni kayitlari bugune kadar gun yuzu gormemistir ama ilk ikisine ulasilabilir.
diger 5 bestecinin senfonilerine iliskin yapilmis olan ses kayitlarinin tumu kabaca 1970'ler boyunca yapilmistir. bu 5 besteciden franz schubert'in senfonileri emi'ye, diger 4 bestecinin senfonileri deutsche grammophon'a kaydedilmistir. bahsedilen kayitlarin tumu berlin filarmoni orkestrası ile yapilmistir.
jean sibelius'un senfonilerinin bircogunu birden fazla kez kaydettigi halde sibelius senfoni no 3'u her nedense hic kaydetmedigi icin bu bestecinin senfonileri icin bir tur hazirlamis degildir. diger senfonilerin tumu icin en az birer kayit emi'de mevcuttur. -
bircok yapiti 10ar yil ara ile tekrar tekrar kaydettigi gozlemlenebilir. repertuarinin mihenk tasi olan yapitlara karsi takindigi bu tutumun arkasinda yatan neden kabaca sudur :
herbert von karajan'in sanat hayatinda guttugu en buyuk hedeflerden birisi, belki de en buyugu, berlin filarmoni orkestrası'nin basina gecmekti ve bu hedefine 1954 yilinda ulasti. sonraki adim tabii ki bu orkestra ile deutsche grammophon'a kayit yapmak olacakti ki bu hedefine de 1959 yilinda ulasti. bu tarihten itibaren 30 sene boyunca [1989'daki vefatina kadar] bu orkestra ile bu firmaya kayit yapti. [bu surec esnasinda baska orkestralarla baska firmalara da kayitlar yapti ancak bunlar kiyasla cok daha az yer tutar]
kayit anlasmasini muteakip ilk 12-13 yil kayitlar cok agirlikli olarak berlin'deki bir kilisede yapilmistir. (1. kayit furyasi)
ne zaman ki kayit yeri ayni sehirdeki philharmonie salonuna tasinir, bu yeni akustikten faydalanmak da uzere yapitlar tekrar ele alinir. tabii tek neden mekan degisikligi degildir. orkestranin bahsedilen 12-13 yil icerisinde gecirdigi ses evriminin sonuclarini da gorebilmektir. (2. kayit furyasi)
tarihler 1980'i goserdiginde dijital kayit teknolojisi kullanilmaya baslaninca teknoloji manyagi karajan bu sefer ayni temel repertuari bir de dijital kaydedelim der ve 1982'de kendi kurdugu goruntu kayit firmasina * ses kaydini yaptigi yapitlarin goruntulerini de aldirtarak temel repertuarini bir daha elden gecirir. (3. kayit furyasi) -
karajan dershanesi'nin sahibidir.
-
berlin filarmoni orkestrası ile 35 senelik birlikteligini sonlandirdigi konseri 27 mart 1989 tarihinde 'salzburg buyuk festival evi'nde vermistir.
'singverein der gesellschaft der musikfreunde in wien' ile verdi requiem'in seslendirildigi konserde solistler :
sopran : anna tomowa-sintow
mezzo soprano : agnes baltsa
tenor: vinson cole
bas: paata burchuladze
dir. -
yorumcunun konser / stüdyo görüntü kayıtları yapma konusunda nasıl bir öncü olduğunun irdelendiği 'karajan maestro for the screen' belgeseli youtube uzerinden seyredilebilmektedir
edit : eski linklerin ölmus oldugu konusunda uyaran l i w e x'e tesekkur ediyorum, linkler yenilenmistir.
edit2: eski linklerin olmus oldugu konusunda uyaran siyah giysili adam'a tesekkur ediyorum, link yenilenmistir. -
accuradio'nun accuclassical bölümündeki avrupa orkestraları kısmında kendisinin fotoğrafı vardır. yani adamlar diyor ki; şef dendiğinde akla hayale gelen ilk kişi karajan'dır.
-
iyi, hoş, lakin biraz hızlı çaldıran üstad. alışmayanlar için özellikle bach eserlerinde sıkıntı çıkarabilir.
ekşi sözlük kullanıcılarıyla mesajlaşmak ve yazdıkları entry'leri
takip etmek için giriş yapmalısın.
hesabın var mı? giriş yap