şükela:  tümü | bugün
  • zamanında osmanlıcadan türkçemize kazandırdığımız, kelime önlerine gelebilen iki olumsuzluk ekinin birle$mesinden olu$an erkek ismidir.
    nabi adlı tanıdıklarımızın olumsuz, uyumsuz insanlar olu$ları bundan kaynaklanıyor olabilir.
  • "bende yok sabr u sükût, sende vefadan zerre
    iki yoktan ne çıkar, fikredelim bir kerre."
    der. fikredilip başarısız olunması halinde, iki yoktan ne çıktığına dair örnekler görmek için nâbî'nin divanına bakmak icap eder.
  • hayriye adli nasihatnamesinde herdevirde insanlarin kulagina kupe olacak hikmetli tesbitleri olan divan edebiyati soz ustasi.

    (bkz: nasihatname)
    (bkz: hayriye)
  • yok yok anlamina da gelebilir bakis acisina gore.
  • isminin ilk ve son hecelerinden varlığa çağıran bir yolculuk vehmi çıkaran her yazıcı gibi,yokluğun vaad ettiği varlık zenginliğine dair muammayı yakalar. ''na'' olumsuzluk edatıdır isminin ilk hecesinde,''bi'' 'de aynı işlevde.öyleyse sorar:''iki yoktan ne çıkar fikredelim bir kere''
  • (1642-1712).. aslen urfa'lıdır.. istanbul'a gelip iyi bir eğitim alıp talim terbiye görmesinden sonra iyi bir $air olarak adını duyurur ve nabi bu dönemde padi$ahın güvenini kazanır.. sonrasında urfa'dan bir tanıdığı istanbul'a gelir.. ve padi$ahın huzuruna giderken kendisini de götürmesini ister.. bunun üzerine nabi kendisini görgü kurallarına riayet etmesi konusunda uyardıktan sonra padi$ahın huzuruna çıkarlar.. nabi kendilerine lokum ikram ettirir.. ve yanında bulunan köylüsü lokumu alır cebine koyar, çıkı$ta da lokum lekesi elleri ile padi$ahın elini öper.. bunun üzerine nabi $u beyti söyler :

    nabi'yi nabi yapan hüsn-i nazar
    urfa'nın köylüsünde nezaket ne gezer!
  • "sen gelmeyince hatıra bilsen neler gelir."
    (nâbî)
  • "türk'e hak çeşme-i irfanı haram etmiştir" diyerek taa 17. yüzyılda da milletimin düşünmeyi tercih etmediğine, armut pişçiliği sevdiğine vurgu yapmıştır.
  • şöyle bir şiiri vardır ki yemede yanında yat cinsinden

    vermezdi kimse kimseye ekmek minnet olmasa
    hiçbir iş görülmez idi rüşvet olmasa

    yok karşılıksız muamele ehli zamanede
    kimse ibadet etmez idi cennet olmasa.