şükela:  tümü | bugün
  • geçtiğimiz senelerde sezen aksu ve müritlerinin bütün albümleri bu şirketten çıkardı.şimdi sezen dmc'de diğerleri de orada burada..
  • asıl adı tempa olan (foneks kaset fabrikasıydı ancak fabrika kapanınca adı yadigar kaldı.), eski mü-yap başkanı aydın oskay' ın sahibi olduğu müzik yapım firması.

    kişisel fikrimce unkapanı' nın görüp görebileceği en cesur firmalardan olan tempa-foneks hem ticari yönden başarılı hem de gelmiş geçmiş en iyi pop albümlerinin altındaki imzadır. seksenlerin sonunda ahmet kaya ve bülent ersoy albümleriyle piyasaya girip doksanlarla beraber türk popunun patlamasıyla başta zerrin özer olmak üzere birçok isme albüm yapmaya başlayan firma, patlamanın tek atımlık barut olmakla kalmayıp devamının gelmesi üzerine de gülümse ve aşkın nur yengi prodüksiyonlarıyla birlikte müzik dünyasının mağlup edilemez birincisi konumuna gelen sezen aksu' yu da transfer ederek işleri büyütür.

    minik serçe' yle ortaklığın ilk ürünleri beklenilenin aksine aksu albümleri yerine sezen aksu prodüksiyonları olan sakin ol ve med-cezir' dir. bakkal zihniyetinin en ağırından hüküm sürdüğü o dönemde bile med-cezir gibi bir albümü piyasaya sürerek ne kadar radikal ve sonraki yıllarda da kanıtlayacağı üzere özel bir firma olduğunun altını o yıllardan çizer tempa-foneks. aylarca raflarda kalan albümün sonradan bir anda patlaması ve sağı solu sallaması belki de bir başka * cesur adım olan deli kızın türküsü'nün (ve la'l) de önünü açar.

    bu arada yola sezen aksu' suz devam eden onno tunç' un kısmen ya da tamamen müzik direktörlüğünü yaptığı albümler tempa-foneks etiketiyle * teker teker piyasaya çıkar: zuhal olcay' ın sentetik altyapılı başyapıtı oyuncu, bir yeşim salkım albümü olduğuna bin yemin edilmesi gereken hiç keyfim yok, birçoklarına göre türk popunun gördüğü en iyi albümlerden olay olay, bana göre en azından doksanların en iyi albümlerinden alev alev... sezen aksu' yla yolunu ayıran bir tek onno tunç değildir. neredeyse kapı dışarı edilen yıldız tilbe de soluğu aydın oskay' ın kapısında alır. oskay' ın kendisine kimbilir ne ara verdiği sözü hatırlatarak albüm yapmak istediğini söyler. ve muhtemelen türk popunda 1' e onlar yüzler veren istisna bir albüm yayınlanır: delikanlım. (bkz: delikanlım/@ipelies)

    doksanların ikinci yarısında sezen aksu ve onno tunç' un tekrar birleşmesi ve karma müzik' i kurmaları, sertab erener' in ise yola tek başına devam etmesi gibi engellerle karşılaşan firmanın imadına ajda yetişir ya da öyle sanırlar zira neredeyse tutulacak dalı olmayan ajda pakkan albümü çıkar piyasaya. arkasından kimi iyi müzisyenlerle görece ucuz prodüksiyonlara yönelirler: sibel sezal, fatih erkoç, atilla atasoy, burak aydos... bu esnada belki de türkiye' de yayınlanmış ilk enstrümantal albümü çoktan piyasaya çıkmıştır bile: fahir atakoğlu

    her şeye rağmen tempa-foneks büyük bir firmadır ve kurtuluş nilüfer' dedir. hem para harcanmış bir prodüksiyon hem de gösterişli şatafatlı bir tanıtımla nilüfer o güne kadar verdiği en uzun arayı (2,5 yıl) sonlandırır, nilüfer'le albümüyle. her yerde nilüfer, her yerde mavilim çalıyordur artık. 1997' nin en çok satan albümüyle nilüfer tempa-foneks' in tek sanatçısıdır ve uzun sürede bu böyle devam eder. nitekim arkasından gelen yeniden yetmişe' yle de ajda' nın başlattığı best of rüzgarı devam ettirilir. ajda yine bütün trendleri belirlemiştir ama, nilüfer' in albümüyle bayrağı birkaç hatta birçok adım daha ileri taşıdığı da kör gözlere bile barizdir.

    nilüfer verdiği önceki araya inat yeni albümünün çıkış tarihini erteler de ertelerken arada bir prodüksiyon da hazırlar. asya' dan sonra ilk defa başka bir ismi destekler ve pek yetenekli vokalisti sevda' ya * kendi şarkılarından oluşan dört başı mamur bir albüm yapar*. ancak birşeyler ters gider ve her seyine özenildiği belli olan albümün tanıtımına boş verilir ki albümün tutmamasının başka bir sebebi de olamaz zaten.

    2001' de nilüfer' den uzun zaman sonra yeni şarkılar duyulur (bazılarının hiç duymamış olmayı yeğlediği şarkılar.) bu aslında bir bakıma da sonun başlangıcıdır. büyük aşkım elbette nilüfer' in değil ama tempa-foneks' in son albümü olur. muhtemelen kapanmayan firma satmayı hiç bırakmayan eski albümlerinin yeni baskılarını yapmaya devam etse de tarihine hiç yakışmayan bir albümle yeni prodüksiyonlara son verir.
  • doksanlarda çocuk olanlar için ayrı bir yeri olan kurumdur. birçok klipte, kaset kapağında logosunu görür idik.
    (bkz: doksanlarda çocuk olmak)
  • video kliplerdeki logo animasyonu da unutulmaz olan firmadır. elektrik akımıyla çarpılan ve ekseni etrafında dönen logosu hala akıllardadır.
  • çocukken insanın aklına fiat tempra'yı getiren firmaydı.
  • levent yüksel'in med cezir, sertab erener'in la'l ve yıldız tilbe'nin delikanlım albümleri gibi efsanevi işlere imza atmış olan, 90'larda faaliyet göstermiş bir müzik yapım şirketi.
  • eski türkiye'nin güzel işlerinden biri. 90'lara damga vurmuş çok albüm bu firmadan çıkmıştı.

    şu an da youtube'da bazı albümlerini full albüm olarak tek video halinde yüklemişler, pırıl pırıl bir kaliteyle dinlenebiliyor. malesef sadece 5 adet yüklemişler ama yine de iyi bir katkı.

    https://www.youtube.com/…xpi9ls1bkv_ytmfy54a/videos