• vahhabilerin bölgeye gelip çeçenleri fikren ve madden desteklemesiyle ve beynini yıkamasıyla birlikte artık yapılmayan zikirdir.

    zaten ne zaman ki geldiler, o zaman bağımsızlık hareketinin yan motivasyon unsuru olan din anlayışından, bağımsızlık ve topluma entegrasyon ile uğraşmayan bir katı din anlayışına evrildiler.
  • okuduğunu anlayamayanların hayali bir kitle yaratıp (kaç yüz yıllık çeçen kadiri zikrini arap etkisi sanan cahiller) arap etkisi olduğunun söylendiğini sandığı zikir.

    1. arap etkisi yüzünden ortaya çıkmış değil, arap etkisi yüzünden kaybolmuş zikirdir. yani bu zikrin arap etkisi olduğunu söyleyen yok. göz yerine götünüzle okursanız böyle anlarsınız.

    2. kadiriler dağıstan'da etkindir, çeçenya'da değil. kulaktan dolma konuşmayın.

    3. 2000li yıllar ile birlikte çeçenya'da selefi (vahhabi) akımların bölgeye gelmesi, din adamı göndermesi, para göndermesi, silah göndermesi nedeniyle bu anlayışlar karşılık bulmuş ve kabul görmüştür. bu yüzden bu tarz zikirler de putperest hareketler olarak görülmekte olup yasaktır.

    hayır bir halt bilmediği halde bilenleri yalanlamaya çalışma ihtiyacına sebep nedir onu anlamadık...
  • karman çorman olmuş bir coğrafyada tarikatlara mal edilen bir zikir.

    iş iyice karıştığı için net bir açıklama yapmak gerekiyor anlaşılan.

    devam olsun,

    4. çeçenya'ya hakim olan nakşibendiye'dir. çeçenya'da kadiri etkisinin olduğu bölge batıdır, hatta güneybatıdır, ve o da çeçenya'nın geneline göre oldukça küçüktür. söz konusu bölge inguşya tarafıdır ki, zaten kadirilerin yoğun olduğu yerlerden biri de inguşya'dır, belki de en yoğun olabildikleri yer. olay iyice karışacak o yüzden şöyle anlatayım.

    a. çeçenya'da en hakim tarikat: nakşibendiye.
    b. çeçenya'da kadiri hakimiyetinin olduğu yer: batı ve daha çok güneybatı, yani inguşya tarafı.
    c. inguşya'daki en hakim tarikat: kadiriyye.
    d. kadiriyye'nin en hakim olduğu yer: dağıstan
    e. dağıstan'da en hakim tarikat: nakşibendiye.

    çeçen direnişi esnasında (birincisi diyelim) yani 96'ya kadarki süreçte bu yazdıklarımdan tek farklı durum inguşya'da kadiriyye'nin o kadar etkili olmamasıydı. sonrasında ikinci dalga ile beraber başlayan göçler inguşya'da kadiriyye hakimiyetini sağladı. tüm bu bilgiler ya bizzat görülmüş veyahut birinci elden aktarılmıştır, aktaranlarının bir kısmı da çoktan toprağa girmiştir. sallama falan yok yani. ha karışık coğrafya tabii, insanın kafası karışabilir.
  • yasaklandı,artık yapılmıyor diyen arkadaşlar,
    çeçenistan'daki gündemi ne kadar takip ediyorsunuz bilmiyorum ama çeçen cumhuriyeti devlet başkanı ramzan kadırov bu zikirlere bizzat devamlı katılır,çeçenistan müftüsü salah mejiyev ve kadırov'a en yakın isimlerden danışmanı adam şahidov da bu zikirlere iştirak eder.bu zikirlere çok sık rastlarsınız,dolayısıyla yok oldu gitti,yasaklandı,yapılmıyor gibi bilgiler gerçeği yansıtmıyor.
  • şöyle güzel montajları olan zikir:

    https://youtu.be/48lajc8wyl4

    https://youtu.be/ggv8cfdj5yi
hesabın var mı? giriş yap