şükela:  tümü | bugün
  • kanun adına
    "teslim ol" komutu için tamamlayıcı anlamında da kullanılabilen deyim
  • kanuna devlete yönetilmiş bir çeşit eksiltili hakaret, hatta küfür.

    (bkz: anuna godumun)
  • bu film aynı zamanda o dönemin eğlence ve sosyete dünyasını açık bir tasvirle gösterir. ayrıca türk sinemasında ilk defa hareketli kamera kullanılmış ve nefis bir takip sahnesi çekilmiştir. dış mekan olarak kullanılan istanbul giderek filmin bir oyuncusu haline gelmiştir. senaryosu osman seden'e aittir. zaten kendisi de bir söyleşide yaptıklarının iyi birşey olacağını baştan sezdiklerini söylemiştir. film seden'in sezgilerini haklı çıkarmıştır.
  • sinemacılar döneminin başlangıcı kabul edilen film.
  • uyku nerdesin
    "kanun namına" gelsene*
    işbu şarkı sözündeki zavallılıkla kendine acı acı güldürmüş bir garip ifade
  • tamamı "kanun namına, sizi tevkif ediyorum" olan eski bir replik. ama nedense artık pek kullanılmıyor, onun yerini götürürüz merkeze, öptürürüz herkese gibi laubali laflar almıştır.
  • kanun namına yönetmeni lütfi ömer akad'ın dördüncü, başrol oyuncusu ayhan ısık’ın üçüncü filmidir. başrollerde nazım usta roluye ayhan ışık, ayten roluyle gülistan güzey**, nezahat roluyle neşe yulaç, halil roluyle muzaffer tema ve perihan roluyle pola morelli bulunmaktadır.

    film 1.türk film festivalinde*en başarılı film”, yönetmeni lütfi ömer akad “en başarılı yönetmen” senarist osman fahir sedenen başarılı senaryo” ödüllerini almış, ayhan ışık ise turan seyfioğlu, orhon m. arıburnu ve atıf kaptan ile beraber “en iyi erkek oyuncu” ödülünü paylaşmıştır.

    nasıl ki citizen kane 1940 amerika sineması için bir devrimse türk sinemasında da citizen kane’in misyonunu bu filme yukleyebiliriz. türk sinemasında hareketli kameranın ilk defa bu kadar çok kullanıldığı ve silahlı çatışma, kavga, takip sahnelerinin bu filmde bolca kullanılmasıyla o donem filmlerinden öne çıkar. film çekildiği mekanlar aksaray, beyazıt meydanı, kapalıçarşı, karaköy, taksimdir. boylece ellili yıllardaki istanbul’da filmin bir oyuncusu sayılabilir. bununla beraber senaryo’nun o donem için gayet düzgün olması ve gündelik olayların bu derece iyi yansıtılması filmi döneminden oteye goturen diğer bir unsurdur.

    --- spoiler ---
    film ayhan ışık’ın aşağıdaki sözleriyle başlar

    "ismim nazım. otuziki yaşındayım. bu şehirde doğup büyüdüm. otomobil tamircisiyim. bu film benim hikayemdir. başlangıçta herkesin başından geçebilecek bir hikayeye benziyordu. şimdi ise kim bilir nasıl bir son beni bekliyor. şu anda boşluğa düşen bir taş gibiyim. karanlıklarla dolu olan bir boşluk. her şey ne kadar güzel başlamıştı. işim sevdiğim bir karım vardı. havasında yaşamaya alıştığım bir şehirde sonu gelmeyecek bir saadet içindeydim. insan nasılda farkında olmadan kaptırıyor kendini. bunda kimsenin şuçu yok. eğer biz köleysek kabahat yıldızlarda değil kendimizde. saadetimi kendim yıktım. olsa olsa buna yardım edenler oldu. insanlarla alış verişimi bitirdim. buraya niçin kapandığımı bile bilmiyorum. beni vahşi bir hayvan gibi kıstırdılar."

    nazım usta tamirhanesinde polisler tarafından kuşatılmıştır. polisler kanun namına teslim olmasını isterler. nazım hayıflanadursun biz geçmişe nazımın saadet dolu günlerine geri döneriz.

    nazım ayten’e isimli genç ve güzel bir kıza aşıktır. ayten’i babasından ister. babası tereddüt etmeden kızı verir. lakin ayten’in üvey kardeşi nezahat’in de nazımda gözü vardır. aile dostları ilaç karaborsacısı halil’de ayten’e göz koyar. halil ile nezahat plan yapar. halil evinde parti düzenlemekte nazım’ı ortama sokmaktadır. bu arada bu partilerde perihan isimli şuh kadın nazıma musallat olur. ve sonunda onu ayartır. ayten nazımın kendisini aldattığını fark eder. buna karşın yuvasını kurtarmak için çabalar. nazım halil’in kurduğu planı anlar ve perihan’ı öldürür. sonra kaçmaya başlar. polis onu tamirhanesinde kıstırır. ve başlangıçta bıraktğımız noktaya geri döneriz. nazım sonunda ayten’in ısrarlarına dayanamayarak teslim olur.
    --- spoiler ---
  • miami vice dizisinin trt'deki türkçe adı.