si bemol iki
-
-
si bemol'den daha tiz*'dir. bağlama'da gitara göre daha fazla perde görünmesinin sebebi bu bemol 2'li notalardır. genelde türk halk müziğinde kullanılır, klasik türk müziğinde de kullanılır elbet ama adı başkadır.
-
"sevgi dolu şu gönlüm,
bir kuş gibi kanatlı"
bu şarkımızı söylerken, bir durup, "sevgi"nin "gi" hecesini nasıl söylediğimize dikkat edelim. (örnekler çoğaltılabilir.) bu nota, ne si'dir, ne si bemol. arada bir şeydir. adı, si bemol iki'dir. si'den iki-üç koma kalındır. örneğin piyanoda bu ses yoktur. batı müziğinde olmadığı gibi.
(bkz: kerem makamı)
(bkz: uşşak makamı) -
-
bağlamada si bemolün hemen sağında olan nota. en çok kerem ayağında kullanılır.
-
ariza seslerden biridir.
piyano ve daha bircok bati sazinda karsiligi olmayan,
hint ve arap kokenli oldugu soylenen,
bati'nin hala cozum bulamadigi hadisedir.
si bemol'den ceyrek ses ince, si'den de ceyrek ses kalindir.
turk halk muziginin temelidir.
halk muzigi eserlerinin %80'ninde kullanildigi rivayet edilir. -
piyano veya gitar gibi enstrümanlarda bulamayacağınız, kısacası güzelim türküleri batı çalgılarıyla çalmanızı engelleyen nota.
uzun ince bir yoldayım türküsündeki 'yol'dur.
sarı gelin türküsündeki suna yarimin 'su'sudur.
işte böyle bir şey.
edit: imla -
kerem dizisi ya da hüseyin dizisinde karşımıza çıkar en çok. halk müziğinin temel taşlarındandır. gurbet elde bir hal geldi başıma, uyan sunam, bir ay doğar gibi birçok parçada kullanılır. alevi deyişlerinin %95`inde vardır. bol bol si bemol ikili. kankası fa diyez üç var bir de bunun. solfej yaparken söylenişleri komik olabiliyor.
-
116,56 hertz'dir.
-
bati müzigi bir oktavi 12 esit araliga böler. yani piyanoda her iki yan yana tus arasindaki frekans orani ikinin onikinci köküne esittir. yanyana tusa örnek bir beyaz tus ile yanindaki siyah tus, veya bir beyaz tus ile yanindaki arada siyah bulunmayan beyaz tustur.
böyle esit bölünmüs araliklari olan sistemlere tampere sistem derler. avantaji perdelerin birlikte ses verdiklerinde daha güzel harmoni olusturabilmeleridir.
tamperenin karsiti dogal araliklar sistemidir onun da formülü söyle: sonucu 1 ile 2 arasinda bulunan ve a ile b nin kücük tamsayilar oldugu su iki formül dogal araliklari verir: (2^a)/(3^b) ve (3^a)/(2^b). bu formulde sapka isareti kuvvet anlamina geliyor (ikinin ikinci kuvveti 4, ücüncü kuvveti 8, vs). bu araliklar teorik olarak sonsuz sayidadirlar ama a ve b kücük oldugu sürece bu perdelerin sayisi da kisitli olur. ıste bir kucuk liste:
695 = (3^4 )/(2^7 )*440
464 = (3^5 )/(2^8 )*440
618 = (3^6 )/(2^10)*440
824 = (3^7 )/(2^12)*440
549 = (3^8 )/(2^13)*440
733 = (3^9 )/(2^15)*440
488 = (3^10)/(2^16)*440
651 = (3^11)/(2^18)*440
868 = (3^12)/(2^20)*440
579 = (3^13)/(2^21)*440
772 = (3^14)/(2^23)*440
514 = (3^15)/(2^24)*440
686 = (3^16)/(2^26)*440
457 = (3^17)/(2^27)*440
türk müziginin de bir tampere düzeni oldugu iddia edilir. yalniz burada aralik sayisi 12 degil 53. uzun bir zaman önce bir makale okumustum; hesaplamislar la-re ve la-mi araliklari gibi ana araliklarda dogal ve tampere sistemler arasinda en az fark 12, 53 ve 72 tampere sistemlerde bulunuyormus. 12 bildigimiz gibi bati, 53 türk, 72 ise güney hint müziginin kullandigi aralik sayisi imis.
bu fikir sunu getiriyor: la sifir numarali perdede ise bati müziginin 12 perdesine en yakin komalarin sayilari sirayla sunlar: 4, 9, 13, 18, 22, 26, 31, 35, 40, 44, 49, ve 53. bunlardan herhangi birinin frekansi koma arasi oranin o sayidaki kuvvetini hesaplayip la notasinin frekansi ile carparak bulunabilir. koma arasi oran da 2 nin 53.cü köküdür. herhangi bir makam da böyle bir sayilar kümesi olarak ifade edilebilir.
türk müziginde kullanilan ve kanundaki yanyana dizili mandallara karsit olan koma araliklari ise bu sayilarin aralarindaki sayilar. sibemol2 perdesinin 4 ile 9 arasinda bir sayida olmasi gerekir, tahmin ediyorum 5 veya 6. la notasinin frekansi 440 ise aralik numarasi 5 olaninin frekans formülü su oluyor: (2^(5/53))*440
ekşi sözlük kullanıcılarıyla mesajlaşmak ve yazdıkları entry'leri
takip etmek için giriş yapmalısın.
hesabın var mı? giriş yap